مسئول جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع):

مسئولان بدون توجیه جامعه علمی هنوز بر تصویب لایحه FATF اصرار دارند

بینا طی بیانیه ای خواستار شفاف سازی موضوع FATF و اظهار نظر شفاف در این باره شد.

مسئولان بدون توجیه جامعه علمی هنوز بر تصویب لایحه FATF اصرار دارندبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا بینا مسئول جهاد اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مدت زیادی است که جنجالی به نام FATF به راه افتاده است. از سال ۸۶ که اولین مراودات ایران با این سازمان شکل گرفت، زمزمه تهدیدات این معاهده برای کشور ما نیز به گوش می‌رسید تا این‌که از سال ۱۳۹۵ مطالعه و مطالبه تخصصی بر روی این مسأله به صورت جدی پیگیری شد.

وی ادامه داد: نامه‌های تخصصی و تحلیل‌های فراوانی از طریق جنبش دانشجویی و علی الخصوص بسیج دانشجویی به دست مسئولان امر رسید؛ بار‌ها سعی شد به صورت مستقیم و حضوری ابعاد و خطرات الحاق ایران به کنوانسیون TF و لوایح چهارگانه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی به نمایندگان مجلس گوشزد شود که متأسفانه برخی از این نمایندگان نه تنها حاضر به شنیدن نظرات جامعه علمی و دانشگاهی نبودند بلکه خود نیز هیچ تلاشی برای تحلیل شرایط موجود و آگاهی از خطرات آن نکردند که نظرات و صحبت‌های آن‌ها مؤید این ادعا است در حالی که انتظار ملت از این افراد گرفتن تصمیمات عاقلانه به نمایندگی از مردم است.

بینا در ادامه تأکید کرد: ملت ایران به امید نیل به اهداف و ارزش‌های دینی و کسب رفاه مناسب در زندگی مادی خود به افرادی در مجلس مجال سخن گفتن به نمایندگی از مردم داده‌اند، اما اکنون همه باید نگران این مسأله باشیم که ناگهان در مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای تصویب نشود که امنیت و رفاه مردم را به خطر بیاندازد؛ مجلسی که قرار بود حافظ منافع مردم باشد اکنون تهدیدی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

وی درباره عدم ارائه دلایل مناسب و منطقی در موافقت با لوایح مربوط به FATF از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چالش FATF بار‌ها از افراد مختلف مخصوصاً نمایندگان مجلس و حتی نمایندگان دولت درخواست جلسه و مناظره یا قالب‌های دیگری برای دریافت نظرات آن‌ها داشتیم که متأسفانه با بداخلاقی و بی‌تفاوتی این نمایندگان مواجه شدیم.

این فعال دانشجویی گفت: جامعه علمی و دانشگاهی انتقادات خود به این لوایح را به اشکال مختلف ابراز کرده و انتظار پاسخگویی به این انتقادات را دارد، اما مسئولان بدون ارائه دلیل مناسب و توجیه جامعه علمی هنوز بر تصویب این لایحه اصرار دارند و تنها دلیلی که می‌آورند این است که لزوم مبارزه با پولشویی در کشور، لزوم شفافیت‌های مالی، داشتن حق شرط توسط ایران، عضو شدن ۱۸۹ کشور در این معاهده است.

همه بر ضرورت مبارزه با پولشویی تاکید داریم

بینا یادآور شد: در ۲ مورد اول هر فردی که در حقوق و اقتصاد سررشته‌ای داشته باشد مخالفتی با آن ندارد؛ همه بر ضرورت مبارزه با پولشویی و ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور تأکید داریم، امّا صحبت ما بر سر درز اطلاعات مالی به خارج از ایران و پدیده خود تحریمی حاصل از این معاهده است که هیچ‌گاه جوابی برای آن دریافت نکردیم یا مسأله حق شرط که به تفصیل گزارشی در تحلیل آن برای نمایندگان مجلس ارسال شد که با ارائه اسناد و دلایل محکمی گفته شد ایران حق شرطی در این زمینه ندارد.

وی گفت: در جلسه غیر علنی مجلس که آقایان عراقچی و کرباسیان و شمخانی حضور داشتند، از طرف یکی از این آقایان گفته شده ۱۸۹ کشور عضو این معاهده هستند چرا ایران عضو نشود؟ جای تأسف است که مسئولان بلندپایه کشور ما حتی یک‌بار هم به سایت رسمی FATF مراجعه نکرده‌اند که اعضای این سازمان را ببینند؛ ۳۵ کشور و به علاوه 2 سازمان منطقه‌ای در این معاهده عضو است؛ به این معنا که معاهده‌ای که ایران می‌خواهد امضا کند تنها توسط ۳۵ کشور امضاء شده است.

برخی نمایندگان  مجلس اطلاعی از موضوع FATF ندارند!

این عضو جنبش دانشجویی با انتقاد از نماندگان مجلس اظهار کرد: در همین هفته نیز از بسیاری از نمایندگان از جمله آقایان کواکبیان، کاتب، فلاحت پیشه، لاهوتی، تاجگردون و وکیلی درخواست شد با توجه به مواضع گذشته خود برای مناظره بر سر FATF به دانشگاه بیایند که اعلام کردند مخالف این لوایح هستند یا وقت برای آمدن و توضیح در این رابطه نداشتند و یا به صراحت می‌گفتند اطلاعی از موضوع FATF ندارند!

وی افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برای برگزاری مناظره و یا حتی جلسات یک طرفه برای تمامی موافقان FATF اعلام آمادگی می‌کند چرا که این اختلاف آرا باید در دانشگاه مطرح شود و نه در شبکه‌های اجتماعی و توییت‌های بعضی از نمایندگان که جامعه علمی و دانشگاهی کشور را متهم به رابطه با کارتل‌های مواد مخدر می‌کنند!

اگر نمایندگان مجلس برای دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم دلیل و حجتی دارند نباید ترسی از اعلام نظرات خود داشته باشند؛ به دور از جنجال‌های سیاسی و مواضع حزبی، جنبش دانشجویی آمادگی شنیدن تمام نظرات مخالف و موافق را دارد.

بینا در پایان افزود: إن‌شاءالله تصمیماتی که توسط مسئولان کشور گرفته می‌شود مورد رضایت حضرت حق باشد و خواص در تصمیمات خود از عوام جامعه عقب نباشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
نباید به اروپا اعتماد کنیم
آخرین اخبار