نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد؛

دولت بازار غیر رسمی ارز را رها کرده است/واردات غیرضروری‌ترین کالاها با ارز دولتی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شرایط اقتصادی در ارزش پول ملی نقشی ندارد، بلکه فضای سیاسی، روانی و عدم تصمیمات کارشناسی در بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت این اقدامات را دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز در شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: به دلیل پیشتازی استان کرمان در بسیاری از حوزه‌ها شاهد این امر هستیم که فضای خوبی در کشور برای استمرار این پیشتازی وجود دارد.

وی بیان داشت: حضور نمایندگان بخش خصوصی استان کرمان در کشور یک ظرفیت برای اتاق کرمان ایجاد کرده و شاهد حضور نماینده اتاق بازرگانی کرمان در بخش مالیات ارزش افزوده هستیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر فعالان بخش خصوصی با محوریت اتاق بازرگانی بتوانند ایجاد هلدینگ شرکت‌های خصوصی استانی را به عنوان یک مدل در سطح کشور اجرا کنند، اقدامی موثر است و سپس چند استان بزرگ کشور هم می‌توانند پای کار آیند و به یک هلدینگ بزرگ تبدیل شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: اعتقادمان این است که شرایط اقتصادی در ارزش پول ملی نقشی ندارد، بلکه فضای سیاسی، روانی و عدم تصمیمات کارشناسی در بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت این اقدامات را دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه برخی کشور‌ها خودشان شرایطی را ایجاد می‌کنند تا صادرات افزایش و واردات کاهش یابد، عنوان کرد: ما در ایران نه تنها از مزیت صادرات و کاهش واردات استفاده نمی‌کنیم، بلکه سایر بخش‌های اقتصادی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهیم.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ارز تک رقمی موجب ایجاد شرایط خاصی در اقتصاد کشور می‌شود و ادامه این شرایط امکان‌پذیر نخواهد بود و کتمان بازار غیررسمی ارز مشکلی از بازار رفع نمی‌کند.

پورابراهیمی ابراز داشت: باید اجازه دهیم، نرخ ارز ثابت برای کالا‌های اساسی مانند دارو و مواد اولیه کارخانه‌ها مشخص باشد و بقیه ارز‌های مورد نیاز براساس نرخ تعادلی باشد تا بازار توسط دولت کنترل شود، زیرا اثر رها کردن بازار ارز توسط دولت را می‌بینیم.

وی یادآورشد: اگر روند موجود ادامه یابد، صادرات متوقف می‌شود و واردات افزایش می‌یابد، هم‌اکنون تقاضا برای واردات ۲۰ برابر افزایش یافته در حالی که باید صادرات ما افزایش یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز کرمان یکی از استان‌های کشور است که از این سیاست ارزی آسیب می‌بیند و بازنگری در بازار ارزی کشور ضروری است، اگر دولت این کار را نکند، مجلس در این زمینه ورود می‌کند، اما از زمزمه‌های اخیری که از دولت شنیده‌ام انگار قرار است، دولت در این زمینه اقدام کند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه استان کرمان باید مطالبات جدی را داشته باشد، ابراز داشت: باید ۱۱۰ میلیارد دلار در سال ۹۷ صادرات داشته باشیم و شاهد این هستیم که غیرضروری‌ترین کالا‌ها با ارز دولتی وارد کشور شده و بیش از ۲.۵ برابر منابع نسبت به مصارف ارزی کشور است.

وی تصریح کرد: آمریکا در شرایطی تحریم‌های جدید را آغاز کرده است که تصور می‌کند، جمهوری اسلامی با توقف اقتصادی مواجه می‌شود، اما تجربه تاریخی ملت ما نشان داده در این شرایط مسیر توسعه اقتصادی را طی می‌کنیم و شاهد جهش صادراتی استان کرمان خواهیم بود.

انتهای پیام/ی

صحبت های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ارز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار