عواقب وحشتناکی که مصرف سیگار به همراه دارد!

عوارض مصرف مواد دخانی، بر کسی پوشیده نیست، اما واقعیت تلخ این است که متاسفانه هر روز بر تعداد افراد گرفتار مواد دخانی افزوده می شود.

عواقب وحشتناکی که مصرف سیگار به همراه دارد!به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیماری های قلبی و عروقی یکی از مهم ترین علت های مرگ و میر افراد در تمام کشورهای جهان است. اکنون از هر سه مورد مرگ و میری که در جهان ثبت می شود، یک مورد آن از بیماری های قلبی و یا سکته های مغزی ناشی می شود.

امروزه ۸۰ درصد مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی، در کشورهای با درآمد کم یا متوسط رخ می دهد که دخانیات یکی از علت های عمده مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است به گونه ای که حدود ۲۰ درصد این گونه مرگ ها از مصرف دخانیات سرچشمه می گیرد.

پیامدهای بیماری های قلبی و عروقی از جمله مرگ های ناگهانی، بیماری های مغزی-عروقی و بیماری های عروق پیرامونی به تدریج در حال گسترش است.

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران می گوید: مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در میان افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

مطالعات متعدد نشان داده است که بین مصرف دخانیات و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، ارتباط مستقیم وجود دارد.

به گفته محققان، این ارتباط در میان جوانان سیگاری بیش از دو برابر قوی تر از بزرگسالان است.

مسجدی می افزاید: مصرف دخانیات، خطر سکته قلبی را در افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند، افزایش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده، این خطر در زنان بیشتر از مردان است و به سن نیز ارتباطی ندارد، به عبارت دیگر، می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.

بررسی ها و نتایج تحقیقات، نشان می دهد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در آن گروه از زنان سیگاری که از قرص های ضدبارداری نیز استفاده می کنند، ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از زنان سیگاری است که از این قرص ها استفاده نمی کنند.

در همین حال، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، می گوید: احتمال وقوع سکته مغزی در افراد سیگاری ۴ برابر افرادی است که هرگز دخانیات مصرف نکرده اند.

احتمال سکته مغزی در زنان سیگاری، تا حد محسوسی بیشتر از زنان غیرسیگاری است و مصرف همزمان سیگار و داروهای ضدبارداری می تواند احتمال سکته مغزی را تا چند برابر افزایش دهد.

مصرف سیگار باعث می شود تا عواض ناشی از فشار خون بالا به ویژه اختلال در عملکرد کلیه ها (نفرواسکلروز) تشدید شود و این می تواند زمینه ساز فشار خون بدخیم باشد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی حتی در صورت مصرف کم دخانیات نیز بروز پیدا می کند. به عبارت دیگر، حتی مصرف یک یا دو نخ سیگار در روز می تواند خطر بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

استنشاق دود محیطی سیگار، یکی از علل بیماری های قلبی و عروقی است

مطالعات جدید نشان داده که دود محیطی دخانیات، یکی از عوامل زمینه ساز بیماری انسداد عروق قلبی است. استنشاق دود محیطی سیگار می تواند خطر مرگ ناشی از انسداد عروق قلبی را در افراد غیرسیگاری به میزان ۲۰ تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

احتمال وقوع بیماری انسداد عروق قلبی در آن دسته از افراد غیرسیگاری که در معرض دود محیطی سیگار قرار دارند، ۱.۲۵ برابر سایر افراد غیرسیگاری است. طبق مطالعه ای در چین، زنانی که همسرانشان دخانیات مصرف می کردند، ۲۴ درصد بیشتر از سایر زنان به بیماری انسداد عروق قلبی دچار شده بودند.

همچنین زنانی که در محل کار خود در معرض دود محیطی سیگار قرار داشتند ۸۵ درصد بیشتر از سایر زنان به این بیماری مبتلا می شدند.

افراد غیرسیگاری که در معرض دود محیطی سیگار هستند، ممکن است دچار اختلال عملکرد دستگاه گردش خون شوند و به این علت، احتمال وقوع سکته مغزی در آنها افزایش می یابد.

ترک دخانیات، خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد

بلافاصله پس از ترک دخانیات، وضعیت کلی سلامتی افراد بهتر می شود و در مدت یک تا دو سال پس از ترک، خطر حملات قلبی به تدریج و به طور چشمگیری کاهش می یابد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، یک سال پس از ترک دخانیات، خطر وقوع بیماری عروق قلبی تا ۵۰ درصد و در مدت ۱۵ سال بعد، خطر نسبی مرگ ناشی از این بیماری ها در فرد سیگاری به اندازه افراد غیرسیگاری کاهش می یابد.

مطالعات متعدد نشان داده اند که پنج سال پس از ترک دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال سکته مغزی در آنان تا حد افراد غیرسیگاری کاهش یم یابد.

منبع:مهر

انتهای پیام/

مرگ زودرس در انتظار افراد سیگاری/قلب هایی که از تپش می افتد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار