بافت بزرگترین گنبد فرشی جهان اسلام در کاشان؛قطب فرش ماشینی دنیا

بزرگترین گنبد فرشی جهان اسلام با تلفیق علم و صنعت و هنر به همت کارآفرین جوان و مبتکر طراح فرش گنبدی یک گروه تخصصی فرش در کاشان؛قطب فرش ماشینی دنیا طراحی و بافته شد.

بزرگترین گنبد فرشی جهان اسلام با تلفیق علم و صنعت و هنر به همت کارآفرین جوان و مبتکر طراح فرش گنبدی یک گروه تخصصی فرش در کاشان؛قطب فرش ماشینی دنیا طراحی و بافته شد.

این کارآفرین جوان و مبتکر طراح فرش گنبدی که دارای درجه هنری ازوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته طراحی سنتی است در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت:  این فرش با جنسی از فرش ماشینی در حالت کروی برای جدار داخلی گنبد مسجدی در کرمانشاه به قطر و دهانه ۹ متر  بافته و نصب شد.

مهندس محمد سعیدپور، نقطه اشتراک هنرهای مختلف اسلامی و سنتی ایرانی ازجمله کاشی‌کاری مساجد، طراحی فرش، تذهیب، منبت‌کاری، فلزکاری، مینیاتور و غیره را در به‌کارگیری استادانه نقوش زیبای اسلیمی و ختایی در ایجاد اثر هنری و صنعتی تاکیدکرد و گفت: به‌خوبی می‌توان معیارهای ذکر شده را از حیث نقوش در این گنبد فرشی دید.

وی، با اشاره به انتخاب فرش به‌جای کاشی و دیگر اجسام سخت برای پوشاندن جدار داخلی گنبد در اجرای این طرح ابتکاری و خلاقانه که توسط کارشناسان این گروه اجرا شد گفت: این فرش گنبدی با استفاده از ترکیبی از نقوش اصیل ایرانی بارنگ‌های زیبا، روشن و جذاب و معنوی فیروزه‌ای ناب، سرمه ای وطلایی طراحی و بافته‌شد.

مهندس سعیدپور، با تأکید بر اینکه استفاده از جنس نرم و لطیف آکریلیک در این نوع فرش گنبدی به‌جای دیگر اجسام در دیواره داخلی گنبد دارای شاخصه‌های مهم و برجسته‌ای است گفت: افزودن مواد نانو در فرایند تولید فرش گنبدی برای جلوگیری از جذب گردوغبار، زیباسازی فضای داخلی مسجد، قرارگرفتن به‌عنوان یک‌لایه عایق در برابر نفوذ سرما و گرما و درنهایت دارا بودن سرعت عمل بالا در طراحی، ساخت و نصب آن ازجمله ویژگی‌های این کار است.

به گفته وی، استفاده از نخ براق آکریلیک در فرش گنبدی با نصب لوستر انعکاس نور و روشنایی بر روی آن، فضایی زیبا و باشکوهی را با حضور رنگ‌های خاص و معنوی ایرانی در چشم و ذهن بیننده ایجاد می‌کند.

این کارآفرین جوان و مبتکر طراح فرش گنبدی احتیاج نداشتن به غبار رویی فرش گنبدی به دلیل استفاده از مواد نانو در تولید آن را تأکید کرد و گفت: نصب این نوع فرش نسبت به کاشی علاوه بر اینکه ازنظر زمانی سریع‌تر و زودتر آماده می‌شود به لحاظ کاهش هزینه‌ها و استفاده از یک طرح ابتکاری و خلاقانه در ایجاد کاربردی نو برای فرش مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی در یک کار هنری و صنعتی است.

سعیدپور، عدم توقف در خطوط تولید فرش و احتیاج نداشتن به هیچ‌گونه تغییرات در ماشین‌آلات شرکت بافنده برای اجرای این بافت را یادآور شد و گفت: علی رغم حفظ زیبایی و اصالت نقوش و مفاهیم معنوی و هنری در طراحیهای تزئینی گنبد، استفاده از جنس خاص و سبک منسوج فرش در مقابل لرزش و خرابیهای احتمالی زلزله در اماکن عمومی از جمله گنبد مساجد را مورد تاکید قرار داد .

شایان‌ذکر است: محمد سعیدپور کارآفرین و مبتکر فرش گنبدی دانش‌آموخته کارشناسی رشته فرش و کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت صنایع نساجی با دارا بودن درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشته طراحی سنتی است که با تلفیق ابتکاری و خلاقانه هنر، مهارت و دانش خود علم و صنعت را پیونده داده و توانسته است برای اولین بار در دنیا در زمینه طراحی، ساخت و نصب فرشهای سفارشی قواره بزرگ ،خاص و یکپارچه نفیس ماشینی علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی،در امر سفارش پذیری و صادرات به بیش از بیست کشور دنیا نیز فعالیت حرفه ای داشته باشد.

 

انتهای پیام/م

 

بافت بزرگترین گنبد فرشی جهان اسلام در کاشان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.