تعیین سن مقتول با خون کشف‌شده در صحنه جرم

محققان دانشگاه "آلبانی" در حال توسعه آزمایش خون جدیدی هستند که سن مقتول را در عرض یک ساعت تعیین می‌کند.

تعیین سن مقتول با خون کشف‌شده در صحنه جرمبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تجزیه و تحلیل خون همواره یکی از ابزارها و روش‌های اساسی در پزشکی قانونی محسوب شده است.

درحال حاضر، یک آزمایش خون جدید توسط محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در "آلبانی" کشف شده است که در عرض یک ساعت، سن مقتول یا فرد مشکوک به قتل را از طریق نمونه خون وی در صحنه جرم تعیین می‌کند.

با توجه به اینکه هر فرد تقریبا ۴.۷ تا ۵.۵ لیتر خون در بدن دارد، در صحنه‌های وقوع جرم معمولا خون در همه‌جا پراکنده می‌شود.

با آزمایش خونی که در صحنه جرم وجود داشته است، علت مرگ مقتول مشخص می‌شود. علاوه بر آن، این آزمایشات این امکان را به پزشک قانونی می‌دهد که تشخیص دهد آیا خون متعلق به انسان بوده است یا خیر؟

همچنین نژاد، جنسیت، سلامت عمومی، مصرف یا عدم مصرف مواد مخدر و وضعیت مسمومیت قربانی از طریق این آزمایشات تعیین می‌شود.

این در حالی است که متاسفانه تاکنون سن قربانی از طریق این آزمایشات مقدماتی، تعیین نشده است و بهترین تکنیک برای تشخیص سن قربانی استفاده از دندان یا استخوان وی بوده است.

در این راستا، "ایگور لدنو" از محققان دانشگاه آلبانی" به همراه همکارش، آزمایش خون جدیدی را کشف کردند که در زمانی کوتاه می‌تواند به شناسایی سن قربانی کمک کند.

این محققان معتقدند: "هموگلوبین" خون هر فرد، با افزایش سن وی تغییر می‌یابد.

اساس کار این محققان بر اساس "طیف‌سنجی رامان" بوده است که در این روش، پرتو لیزر به نمونه خون فرد تابیده می‌شود و موجب می‌شود سلول‌های خونی به حالات مختلفی از انرژی تبدیل شوند.

بنابراین این امکان برای محقق فراهم می‌شود که ترکیب و ساختار مولکول‌های خونی تعیین شوند.

در این پروژه، محققان نمونه‌های خون سه گروه سنی مختلف از قبیل نوزادان، نوجوانان و بزرگسالان را آزمایش کردند.

از مزایای این روش این بود که علاوه بر اینکه سریع بود، غیر مخرب نیز بود و علاوه برآن، هیچ‌ گونه آماده‌سازی اولیه نیز در این روش نیاز نبود.

مطالعات این پژوهش ادامه دارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

تشخیص سن مقتول از طریق نمونه خون صحنه جرم

برچسب ها: اخبار علمی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار