تابستان به کجا سفر کنیم؟ + تصاویر

تابستان بهترین فرصت برای سفر است پس چه بهتر که بدانیم در گرم‌ترین فصل سال به کدام شهر‌ها سفر کنیم.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تابستان و اوقات فراغت آن بهترین فرصت برای سر زدن به گوشه و کنار کشور و آشنایی با میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری آن است. در این میان برخی شهر‌ها به خاطر شرایط آب و هوایی ویژه‌ای که دارند بیشتر از سایر نقاط ایران‌زمین، به عنوان مقصد نهایی گردشگران تابستانی در مرکز توجه قرار می‌گیرند. ما در این گزارش تلاش کردیم برخی از این نقاط و شهر‌ها را به شما معرفی کنیم.

تابستان به کجا سفر کنیم؟


شهر فیروز کوه

شهر فیروزکوه در مرکز شهرستانی با همین نام و در استان تهران قرار گرفته است. افرادی که از جاده فیروزکوه به سمت نقاط شمالی کشور سفر می‌کنند، شهر فیروزکوه را می‌بینند و از میان آن می‌گذرند. شهر فیروزکوه در کنار جاده تهران - قائمشهر قرار گرفته است. این شهر که در گذشته با نام دیمه شناخته می‌شد، شهری قدیمی است و برخی از افراد آن را با حوادث و داستان‌های افسانه‌ای، چون افسانه فریدون و ضحاک مرتبط می‌دانند.

محمد‌بن جریرطبری در تشریح نحوه شکل گرفتن شهر فیروزکوه و موقعیت جغرافیایی آن در کتاب «تاریخ‌الرسل و الملوک» چنین نوشته است: «فیروز پسر یزدگرد، پسر بهرام بود و پادشاهی وی پس از آن بود که برادر و سه تن از خاندان خویش را کشت. گویند در ملک وی هفت سال پیاپی قحطی شد و در آن دوران سخت، رعیت را چنان راه برد که هیچ‌کس از گرسنگی نمرد مگر یکی و او به خداوند نالید که رحمت خویش از او و رعیت او دریغ ندارد و باران ببارد و خدای اجابت کرد. فیروز بگفت تا به ری شهری بسازند و آن را فیروز نام کرد و مابین گرگان و دربند نیز شهری بساختند و آن را فیروز نام کردند و…»

شایان ذکر است؛ فیروزکوه امروزی در منطقه‌ای که کمتر در معرض باد‌های تنگه گدوک قرار دارد، واقع شده است. البته با این وجود با دمای ۱۱ درجه سانتی‌گراد در خنک‌ترین زمان و ۲۴ درجه در گرم‌ترین زمان، یکی از خنک‌ترین شهر‌های کشور در تابستان به حساب می‌آید. این شهر جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که از آن میان می‌توان به تنگه واشی، چشمه آب معدنی خمده، قلعه لاجورد و قلعه فیروزکوه اشاره کرد.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


دهکده جهان‌نما

دهکده جهان‌نما یک منطقه ییلاقی است که در کردکوی استان گلستان قرار گرفته است. این منطقه ییلاقی یکی از مناطقی است که در تابستان به عنوان یکی از خنک‌ترین مناطق کشورمان به حساب می‌آید و توجه گردشگران زیادی را به سمت خودش جلب می‌کند.

منطقه ییلاقی جهان‌نما در خنک‌ترین زمان روز‌های تابستان دمایی برابر با ۱۲ درجه سانتی‌گراد و در گرم‌ترین زمان این روز‌ها دمایی برابر با ۲۴ درجه سانتی‌گراد دارد. گردشگرانی که می‌خواهند به دهکده ییلاقی جهان‌نما سفر کنند، باید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی امام رضا (ع) بروند و بعد از گذشتن از روستا‌های درازنو، رادکان و حاجی‌آباد به مقصد نهایی خود برسند.  ۳۰ کیلومتر از این جاده ۷۰ کیلومتری خاکی است.

مکانی به نام چکل‌آتشان جاذبه گردشگری دهکده ییلاقی جهان‌نما به حساب می‌آید.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


شهرکرد

شهرکرد یکی از شهر‌های استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر در ۹۷ کیلومتری جنوب غرب اصفهان قرار گرفته است.

شهرکرد در گذشته با نام دِهکُرد شناخته می‌شد. این شهر مرتفع‌ترین مرکز استان کشورمان است. بنابراین لقب بام ایران را به خودش اختصاص داده است. البته این شهر در کل یکی از ۲۰ شهر مرتفع کشورمان است و با ارتفاع ۲۰۶۰ متر از سطح دریا، ۴۷۰ متر پایین‌تر از فریدون‌شهر، مرتفع‌ترین شهر کشورمان قرار گرفته است. از جاذبه‌های گردشگری شهرکرد می‌توان به امامزاده دو خاتون، امامزاده سبزپوش، سقاخانه ارباب میرزا، مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد، اتاق آیینه، موزه باستان‌شناسی شهرکرد، گردشگراه چشمه زنه هفشجان و ارتفاعات جهان‌بین، گرداب‌بن، پل زمان‌خان، چشمه، تونل و آبشار کوهرنگ، دشت لاله‌های واژگون، تالاب بین‌المللی چغاخور و تالاب گندمان اشاره کرد.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


کندوان

روستای کندوان در شهرستان اسکوی استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. نام این روستای تاریخی در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شد.

روستای کندوان جاذبه‌های گردشگری مختلفی دارد که یکی از آن‌ها خانه‌هایی است که به شکل کندوی عسل در دل کوه ساخته شده‌اند. با توجه به شواهد تاریخی در قرن هفتم هجری اهالی روستایی به نام حیله‌وربرای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشتی که در مقابل کندوان فعلی قرار گرفته، پناه می‌برند و به مرور زمان با کندن کوه پناهگاهی برای خودشان می‌سازند و این پناهگاه تا به امروز مکان زندگی فرزندان آن‌ها است.

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


همدان

همدان یکی از کلانشهر‌های کشورمان است. این شهر در دامنه کوه الوند قرار گرفته و یکی از شهر‌های سردسیر کشورمان است.

همدان اولین پایتخت مادها، نخستین حکومت شاهنشاهی ایران به حساب می‌آید. البته قدیمی‌ترین آثار کشف شده از آن متعلق به دوره حکومت هخامنشیان است. این شهر هم‌اکنون به دلیل برخورداری از مراکز تاریخی و دیدنی متعدد، پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور است.

از جاذبه‌های گردشگری همدان می‌توان به آرامگاه ابوعلی سینا، تپه هگمتانه، گنجنامه، شیر سنگی همدان، گنبد علویان، برج قربان، آرامگاه باباطاهر، حمام قلعه، میدان امام همدان و بازار همدان اشاره کرد. افرادی که به همدان سفر می‌کنند، می‌توانند از موزه‌های تاریخ طبیعی همدان، هگمتانه، ابوعلی سینا، سفال، حمام قلعه، مفاخر و مشاهیر همدان و صنایع دستی همدان بازدید کنند. آن‌ها می توانند آثار موجود در باغ موزه دفاع مقدس و باغ موزه نظری را هم ببینند.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


ماسوله

شهر تاریخی که در بخش سردار جنگل فومن استان گیلان قرار گرفته است، با نام ماسوله شناخته می‌شود. این شهر تاریخی تابستان‌های خنک و زمستان‌های پربرفی دارد.

نام ماسوله در سال ۱۳۵۴ هجری ثبت ملی شد. شهر ماسوله دربرگیرنده ۴ محله اصلی با نام‌های «خانه بر»، «مسجد بر»، «کِی سَر» و «اسد محله» است. این شهر در حدود سده هشتم هجری ساخته شده است.

ثبت جهانی نام شهر ماسوله از سال ۹۰ تا به امروز در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفته است.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


آلاشت

یکی از شهر‌های شهرستان سوادکوه استان مازندران با نام آلاشت شناخته می‌شود. آلاشت در لغت به معنای آشیانه عقاب است.

شهر آلاشت زادگاه رضا شاه پهلوی بوده است. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به موزه مردم‌شناسی آلاشت، آبشار و غار چرات، روستای ممشی، منطقه حفاظت‌شده شش رودبار و رصدخانه آلاشت اشاره کرد.

تابستان به کجا سفر کنیم؟


ارومیه

ارومیه یکی از کلانشهر‌های کشورمان به حساب می‌آید. این شهر در مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه قرار گرفته است. برخی از افراد اعتقاد دارند که شهر ارومیه در هزاره دوم قبل از میلاد مسیح تأسیس شده است.

هوای شهر ارومیه در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد است. از جاذبه‌های گردشگری ارومیه می‌توان از دریاچه ارومیه که هم‌اکنون وضعیت چندان مناسبی ندارد، پارک ملی دریاچه ارومیه، عمارت شهربانی ارومیه، عمارت سه گنبد، موزه ارومیه، یخچال ۹ پله، پل باراندوز، کاروانسرای ارومیه، بازار قدیم ارومیه، گرمابه آخوند، مسجد جامع ارومیه، مسجد سردار، مسجد مناره، مسجد سیدالشهدا، کلیسای ننه مریم، کلیسای ماریوخنه، کلیسای حضرت مریم، خانه‌های جنرال، خانه انصاری، خانه اتحادیه و خانه دیزج سیاوش نام برد.

تابستان به کجا سفر کنیم؟


بجنورد

شهر بجنورد در استان خراسان شمالی قرار گرفته است. این شهر در گذشته با نام‌های بیژن گرد، بیژن یورد، بزنجرد، چرمغان، چرمکان و بوج نرد شناخته می‌شد. شهر بیژن گرد براساس آنچه در حکایت بیژن و منیژه آمده است، مکانی بوده که منیژه بیژن را از چاه نجات داده است.

عمارت مفخم، عمارت آینه‌خانه مفخم، گردشگاه بش قارداش، گردشگاه بابا امان و حسینیه جاجرمی از جاذبه‌های گردشگری شهر بجنورد به حساب می‌آیند.

 

تابستان به کجا سفر کنیم؟


اردبیل

شهر اردبیل که در گذشته با نام‌های آرتاویل، دارالارشاد، دارالملک، دارالامان و شهر مقدس شناخته می‌شد، در مرکز استان اردبیل واقع شده است. این شهر محل برخاستن شیخ صفی‌الدین اردبیلی، سرحلقه فرقه صفویه است.

شهر اردبیل تمدنی ۳۰۰۰ ساله در کنار جاده ابریشم دارد. این منطقه براساس کاوش‌های باستان‌شناسی حداقل از هزاره ششم قبل از میلاد مسیح مسکونی بوده است. از جاذبه‌های گردشگری شهر اردبیل می‌توان از آرامگاه شیخ صفی‌الدین، مسجد جامع اردبیل، بقعه سید امین‌الدین جبراییل، دریاچه شورابیل، رودخانه بالیقلوچای، دریاچه نئور، جنگل فندق‌لو، تله‌کابین حیران، پیست اسکی آلوارس، پیست اسکی روی چمن فندقلوی نمین، پیکره سنگی بابا داوود عنبران، شهر توریستی سرعین، تفرجگاه بولاغلار و دهکده سولان نام برد.


انتهای پیام/

برچسب ها: تابستان ، گردشگر ، سفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
انجمن نصرآبادیهای مقیم تهران
۱۸:۰۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در۱۷کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید
۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر
۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات
۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر ۴-قلعه های تاریخی ملک اباد وسفید-رضاآباد-قاسم ابادو وزیر سفیدشهر
۵-دشت زیبای کویر درشمال سفیدشهر ۶-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر
۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد ووکیل و رضافرج اله
۸-شهرزیرزمینی طسمیجان ومهرکده نرسه سفیدشهر
۹-قدمگاه علی ع سفیدشهر
۱۰-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر
۱۱-دشتهای وسیع وزیبای کشت گل محمدی برای اولین باردرسفیدشهر
۱۲-جنگلبانی شهیددستغیب (درختان دست کاشت کویری ) دردل کویردرشمال سفیدشهر
۱۳-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت
۱۴-مسجد تاریخی زیارت
15-دکان حلوایی تاریخی
Iran (Islamic Republic of)
انجمن نصرآبادیهای مقیم تهران
۱۹:۵۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۷
انجمن توسعه سفیدشهرکاشان +

انجمن توسعه سفیدشهر(نصرآباد کویرکاشان )نصرآبادیهای مقیم تهران باسلام-قابل توجه گردشگران ازآثارتاریخی و باستانی شهر دارالفضل سفیدشهر(نصرآبادکویر) در۱۷کیلومتری شمال کاشان بازدید نمائید و لذت ببرید ۱-آستانه مقدسه بی بی سکینه خاتون س واقع درمحله زیارت سفیدشهر ۲-آستان مقدس شاهزاده ابراهیم ع واقع در دشتهای سرسبز جاده سفیدشهر به مشکات ۳- آب انبار تاریخی سفیدشهر ۴-قلعه های تاریخی ملک اباد -رضاآباد-قاسم ابادو وزیر ۵-دشت زیبای کویر درشمال سفیدشهر ۶-پار ک زیبای زنده یادباقری ورودی شهر سفیدشهر ۷-خانه های تاریخی آقاسیدمحمد ۸-شهرزیرزمینی سفیدشهر ۹-قدمگاه علی ع سفیدشهر ۱۰-دشتهای وسیع وزیبای پنبه و طالبی و باغهای پسته سفیدشهر ۱۱-دشتهای وسیع وزیبای کشت گل محمدی برای اولین باردرسفیدشهر ۱۲-جنگلبانی شهیددستغیب (درختان دست کاشت کویری ) دردل کویردرشمال سفیدشهر ۱۳-ساختمان تاریخی چهل دختران زیارت ۱۴-مسجد تاریخی زیارت 15-دکان حلوایی تاریخی باتشکر عبدالهی -انجمن توسعه سفیدشهر (نصرآبادیهای مقیم تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۱۰ تير ۱۳۹۷
شما پولشو بدید نگران نباشید ما جاشو خودمون پیدا میکنیم برم سفر ...
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۹:۲۶ ۰۵ تير ۱۳۹۷
متاسفانه علیرغم مردم آن طور که باید و شاید باشند نیستند
به همین خاطر به طبیعت لطمه وارد میشود و اندک طبیعتی که باقی مانده است هم از دست میدهیم اگر ما هم فرهنگ طبیعت را داشتیم امروزه زیبا و زیباتر میشد طبیعیتمان
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۴ تير ۱۳۹۷
Google
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۰۴ تير ۱۳۹۷
شماواقعاحالتون خوبه پول کجابود.؟مسافرت واسه ژن خوباست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۳ تير ۱۳۹۷
با کدوم پول بریم مسافرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۰۳ تير ۱۳۹۷
لطفا اطلاعاتی در مورد چطور با این تورم زنده بمانیم و زندگی کنید تهیه کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۳ تير ۱۳۹۷
سلام سفر به طبیعت ایران عالی هست اگر که ساده و بی ریا همراه باشد ولی مردم ایران در هر کاری فقط ولخرجی بلدند که با گردشگری منافات دارد . دوم اینکه هر جا می روند متاسفانه متاسفانه و متاسفانه فقط آشغال دستشون رو هرجا که باشند پرت می کنند. خجالت بکشیم از ریختن و پرت کردن آشغال از شیشه ماشین یا کنار درخت . واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۳ تير ۱۳۹۷
دوست دارم برم ولی هیچ وقت پول ندارم
با حقوق هایی که می دهند به زحمت بشه شکم رو سیر کرد دیگه سفر پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۲:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۷
با این تبلیغ تو خالی و پوشالی دارین مابقی طبیعت ایران را نابود میکنین.مردم ایران فرهنگ طبیعت گردی ندارند .میگین نه .پس یه سری به گردنه حیران و ساحل گیسوم بزنین .البته دو مورد از هزاران موارد
آخرین اخبار