توصیه‌های پزشکی برای مصرف مواد غذایی و آشامیدنی

عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بهترین روش برای سلامت افراد مصرف غذا‌های سالم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عنایت اله بریزی عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با  بیان اینکه بر اساس آمارها، سالیانه نزدیک به دو میلیون مرگ و میر ناشی از مواد غذایی ناسالم در گروه سنی کودکان است، بیان کرد: با توجه به اهمیت غذای سالم، توصیه‌هایی از طرف سازمان جهانی بهداشت برای دسترسی به غذای سالم اعلام شده که شامل حفظ پاکیزگی، جداسازی مواد غذایی خام و پخته، پخت غذا به صورت کامل و نگهداری آن در دمای مناسب و استفاده از آب و مواد اولیه سالم است.

وی در موردخصوص پاکیزگی غذا تصریح کرد: اگر چه برخی میکرو ارگانیسم‌ها باعث ایجاد بیماری نمی‌شوند، اما میکروارگانیسم‌های خطرناک به طور گسترده در خاک، آب، بدن حیوانات و انسان یافت می‌شوند، که این میکروارگانیسم‌ها بر روی دست، پارچه تمیز و تجهیزات به ویژه تخته برش آشپزخانه یافت شده و با کوچکترین تماس به مواد غذایی، منتقل و باعث بیماری می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: لازم است پیش از دست زدن به غذا و در طول آماده سازی پس از رفتن به دستشویی، دستان خود را بشوییم.

بریزی با اشاره به اینکه تمام سطوح و تجهیزاتی که برای آماده سازی مواد غذایی استفاده می‌شود، باید شستشو و ضد عفونی شود، افزود: باید غذا و محوطه آشپزخانه از دسترس حشرات، آفات و حیوانات خانگی، دور باشد.

وی با تاکید بر اهمیت جداسازی مواد غذایی خام و پخته، اضافه کرد: غذا‌های خام به ویژه گوشت قرمز، ماکیان، غذا‌های دریایی و شیرابه آنها، دارای میکروارگانیسم‌های خطرناکی است که در هنگام آماده سازی و نگهداری مواد غذایی، می‌تواند به سایر مواد غذایی منتقل شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد اصول جداسازی مواد غذایی خام و پخته نکاتی شامل جداسازی گوشت قرمز، ماکیان و غذا‌های دریایی خام از سایر غذاها، اظهار کرد: نگهداری جداگانه ظروف و تجهیزاتی که برای مواد غذایی خام استفاده می‌شود مانند چاقو و تخته برش، از سایر ظروف و نگهداری غذا در ظروف دربسته، برای جلوگیری از تماس با مواد غذایی خام بسیار موثر است.
بریزی اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد که پخت غذا تا دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد به ما این اطمینان را می‌دهد که غذا سالم است، و برخی از مواد غذایی از جمله گوشت چرخ شده، رول کباب و تکه‌های بزرگ گوشت و مرغ کامل، به توجه ویژه‌ای نیاز دارند.

عضو هیئت علمی گروه بهداشت و کنترل کیفی مواد غذایی در مورد پخت مناسب مواد غذایی، گفت: مواد غذایی به ویژه گوشت قرمز، ماکیان و غذا‌های دریایی باید به طور کامل پخته شود و غذا‌هایی از جمله سوپ و انواع خورشت را برای اطمینان از اینکه به دمای ۷۰ درجه سانیگراد رسیده است، تا دمای جوش حرارت داد.

بریزی در مورد پخت گوشت قرمز و ماکیان، بیان کرد: باید رنگ عصاره این مواد شفاف باشد نه صورتی و برای استفاده دوباره از غذا‌های پخته شده، باید آن‌ها را کامل گرم کرد، که این غذا‌ها نباید بیش از دو ساعت در دمای اتاق باشد و باید در یخچال نگهداری شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نگهداری مواد غذایی در دمای اتاق باعث تکثیر سریع میکرو ارگانیسم‌ها می‌شود، ادامه داد: با نگهداری غذا در دمای پایین‌تر از ۵ و یا بالاتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد، رشد میکرو ارگانیسم‌ها کاهش یافته و یا متوقف می‌شود که برخی از میکرو ارگانیسم‌های خطرناک، در دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد نیز رشد می‌کنند.

بریزی در مورد شیوه نگهداری در دمای مناسب، تاکید کرد: غذای پخته و فسادپذیر باید به سرعت در یخچال و در دمای پایین‌تر از ۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری و غذای پخته شده باید قبل از مصرف تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد گرم شده و از نگهداری غذا به مدت طولانی در درون یخچال و یخ‌زدایی مواد غذایی در دمای اتاق خودداری شود.

عضو هیات علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز به شهروندان توصیه کرد استفاده از آب و مواد اولیه سالم، غذای سالم و تازه از جمله شیر پاستوریزه، شستن میوه و سبزی با دقت کافی به ویژه در هنگام مصرف به صورت خام و پرهیز از مصرف مواد غذایی تاریخ گذشته بود.
انتهای پیام/ت

نکات بهداشتی برای مصرف مواد غذایی و آشامیدنی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار