بنیانگذار علم ارگونومی در ایران مطرح کرد؛

توسعه علم ارگونومی زمینه‌ساز تقویت اقتصاد سلامت

لحمی با اشاره به ورود علم ارگونومی به ایران، توسعه این علم را موجب ارتقای اقتصاد در نظام سلامت دانست.

توسعه علم ارگونومي زمينه‌ساز تقويت اقتصاد سلامتمحمدعلی لحمی پایه‌گذار علم ارگونومی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: آگاهی جامعه از علوم جدید از جمله ضرورت‌هایی است که باید همگی به دنبال آن باشیم زیرا بسیاری از علوم جنبه کاربردی دارند و آگاه‌سازی سطوح گوناگون مردم می‌تواند نقش مؤثری در توسعه علم و تقویت عرصه‌های گوناگون داشته باشد.

وی اظهار کرد: بنیانگذاری رشته ارگونومی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی طی ۱۰ سال پیش انجام گرفت و بسیاری از افراد در مواجهه با علم ارگونومی مقاومت نشان دادند، اما با پیشرفت علم ارگونومی و آگاهی از کاربرد‌ها و ارزش این علم در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های گوناگون در حال تدریس است و مخاطبان خوبی را به خود معطوف کرده است.

لحمی گفت: بهره‌مندی از علمی که به رفع نیاز‌های جامعه می‌انجامد، یک اولویت برای نظام آموزش و جامعه تلقی می‌شود و اگر علم ارگونومی از سنین پایین که کودکان وارد مدرسه می‌شوند و در سال‌های بعدی به تدریج آموزش داده شود، بسیاری از افراد در زندگی روزمره، کار و عرصه‌های گوناگون از آن بهره‌مند خواهند شد.

استاد پیشکسوت عرصه ارگونومی تصریح کرد: مباحث ارگونومی برای بار اول و در قالب یک فرصت مطالعاتی برای من در نظر گرفته شد و با کسب آگاهی از علم ارگونومی از خارج از کشور توانستم این علم را به جامعه ارائه کنم و امروز شاهد فارغ التحصیلان موفقی از دانشگاه‌های گوناگون در کشور هستیم.

وی اظهار کرد: متخصصان علم ارگونومی از مهارت و دانش خود استفاده می‌کنند و می‌توانند در عرصه‌های مختلف برای افراد ایفای نقش کنند و با این علم می‌توان شاهد ارتقاء سلامت جسم، روان و سلامت اجتماعی بود.

لحمی گفت: علم ارگونومی برای اولین بار در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راه‌اندازی شد  که در دروسی نظیر ارگونومی شناختی، ارگونومی شغلی و روانشناسی سرفصل‌های کاربردی برای افراد ارائه می‌کند و تأثیرگذاری آن‌ها می‌تواند سبب کیفیت کار و کیفیت سلامت افراد شود.

مشکلات اسکلتی عضلانی، شایع‌ترین علت مراجعه به کلینیک‌های درمانی

وی افزود: اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد شاغل به کلینیک‌های درمانی مطرح می‌شود و از آنجا که پشت میز نشینی و بسیاری از حرکات از سنین مدرسه تا بزرگسالی در افراد تکرار پذیر است، می‌توان با آموزش رعایت اصول ارگونومی به عنوان یک ضرورت جهت بالا بردن راندمان آموزشی و شغلی در تمام نهاد‌ها استفاده شود.

وی در پایان گفت: خوشبختانه امکانات آموزشی ارگونومی در سطوح گوناگون در کشور وجود دارد و امیدواریم با آگاه‌سازی در جامعه از علم ارگونومی و بهره‌مندی صاحبان صنایع، مدارس و تمامی مشاغل شاهد توسعه علم ارگونومی و تقویت بازدهی در عرصه‌های گوناگون باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار