معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد؛

استخدام ۱۱ هزار نفر از ایثارگران در سال ۹۶/ انتقاد از سیاست به کارگیری بازنشستگان با وجود جوانان بیکار

مهدی ایزدی گفت: در سال گذشته ۱۱ هزار نفر با استفاده از ظرفیت استخدامی شاغل شدند و ۶۵۰۰ نفر از اعتبارات صندوق اشتغال بهره‌مند شدند.

استخدام ۱۱ هزار نفر از جامعه ایثارگری در سال ۹۶به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز سه‌شنبه پنجم تیر ماه، در سالن جلسات ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.

ایزدی در این نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته ۶۷ هزار نفر از جویندگان کار جامعه ایثارگری، متقاضی اشتغال بودند که ۱۱ هزار نفر با استفاده از ظرفیت استخدامی شاغل شده و ۶ هزار و پانصد نفر از اعتبارات صندوق اشتغال بهره‌مند شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: شرط استخدام جامعه ایثارگری در دستگاه‌های دولتی داشتن حداقل مدرک لیسانس است و از آمار ۶۷ هزار نفری جویندگان کار، تنها ۲۴ هزار نفر واجد شرایط فوق بودند و ۱۱ هزار تن از آنان در سال ۹۶ استخدام شدند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: تحصیلات ۴۳ هزار نفر از جویندگان کار جامعه ایثارگری دیپلم و زیر دیپلم بود که ۶ هزار و پانصد نفر از این افراد با استفاده از اعتبارات صندوق های خود اشتغالی مشغول به کار شدند.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: در تدوین و تصویب برنامه‌ ششم توسعه برنامه مدنظر بنیاد شهید و امور ایثارگران لحاظ نشد و کارشناسی لازم در این حوزه صورت نگرفته است. سیاست به کارگیری بازنشستگان با وجود جویندگان جوان کار، سیاستی ضد اشتغال است و باید بازنگری های لازم در این خصوص انجام شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: خانواده شهدای مدافع حرم مثل سایر خانواده های شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از همه خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران برخوردار می‌شوند.

ایزدی تاکید کرد: خانواده‌های شهدای مدافع حرم غیر ایرانی کد تابعیت دریافت کرده و بر اساس کد تابعیتی که به آن‌ها اختصاص داده شده، از خدمات حقوقی و درمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره‌مند خواهند شد و مشکلی در ارائه خدمات به این خانواده‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کارت جانبازی فقط برای جانبازان بالای ۲۵ درصد صادر می شود. در سال گذشته ۱۵ هزار نفر برای دریافت کارت جانبازی به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه کردند که همه آن‌ها واجد شرایط دریافت کارت نبودند، اما مقرر شده است که درصد جانبازی ۵ درصد برای آن‌ها محسوب شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار نرخ بیکاری در جامعه ایثارگری کشور حدود ۴ درصد است و استان خراسان جنوبی با نرخ ۲/۲ درصد با بیشترین نرخ بیکاری مواجه است.

ایزدی تصریح کرد: سالیانه بین ۶ تا ۷ هزار نفر از جامعه ایثارگری به واسطه سوانح، مرگ طبیعی و یا کهولت سن فوت می‌کنند و بیش از آمار فوق به دایره خدمت گیرنده وارد می‌شوند. بر اساس آئین نامه مصوب مصادیق ایثارگری، هر جانبازی که با تشخیص کمیته تشخیص ایثارگری و کمیسیون پزشکی به علت عوارض جانبازی و ایثارگری فوت کند، شهید محسوب شده و بر روی سنگ قبر وی نیز عنوان شهید درج خواهد شد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: بر اساس قانون جانبازان ۷۰ درصد به هر دلیلی که فوت کنند، شهید به حساب می‌آیند و جانبازان زیر ۷۰ درصد باید تنها به دلیل عوارض ناشی از مجروحیت در جبهه، فوت کنند تا شهید محسوب شوند.

ایزدی تاکید کرد: تبدیل بنیاد شهید و امور ایثارگران به وزارتخانه مشکلات این مجموعه را بیشتر خواهد کرد و همچنین کاغذ بازی های فعلی نیز با تبدیل بنیاد شهید به وزارتخانه افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: کارت شناسایی ایثارگران تا پایان تیر ماه سال جاری اعتبار دارد و طراحی کارت جدید ایثارگری با شیوه خاصی انجام شده است که امکان هیچ گونه جعل یا سوء استفاده از آن وجود ندارد.

ایزدی در تشریح تعداد گلزارهای شهدا در سراسر کشور اظهار کرد: در مجموع ۲۲۳ هزار و ششصد و بیست مزار شهید در کشور وجود دارد که مجموع این تعداد در بیش از ۲۰ هزار گلزار شهدا واقع شده است. تا کنون بیش از ۱۴ هزار گلزار مناسب سازی شده اند و مناسب سازی سایر گلزارهای شهدا در سایر شهرها ادامه دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پیش از به تصویب رسیدن قانون جامع ایثارگران، امکان اشتغال و استخدام تنها برای پدر و مادر شهدایی که در سن اشتغال بودند . همچنین فرزندان شهدا و جانبازان بالای ۷۰ درصد امکان پذیر بود و پس از تصویب قانون فوق سایر متقاضیان و جویندگان شغل جامعه ایثارگری می توانند اطلاعات فردی خود و تقاضای شغلشان را در سامانه آنلاین بنیاد شهید ثبت کرده و امکان اصلاح و ویرایش اطلاعات نیز برای آن ها وجود دارد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران اضافه کرد: بر اساس قانون، ۹ دستگاه اصلی کشور برای تعیین وضعیت استخدامی جامعه ایثارگری کشور مسئولیت دارند و بخش عمده جویندگان کار جامعه ایثارگری در سال گذشته در وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت استخدام شده اند.

ایزدی در ادامه یادآور شد: در سال گذشته اعتباری معادل ۱۷۰ میلیارد تومان برای صندوق اشتغال جامعه ایثارگری بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفته شد و این در حالی است که میزان این اعتبار در سه ماهه نخست سال جاری به حدود یک هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی از تخصیص 5 هزار نفری ویژه ورود تاکسی های جدید با اشتغال آفرینی برای جامعه ایثارگری خبر داد و گفت: این سهمیه به 88 شهر کشور اختصاص می یابد و اعطای تسهیلات فوق تا کنون به 13 استان کشور انجام شده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن، پیشنهاد افزایش تسهیلات مسکن جامعه ایثارگری را ارائه کرده ایم و در صورت موافقت مبلغ تسهیلات مسکن ایثارگران را در سال جاری افزایش خواهیم داد.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ از ۲۵۸۹ رأی صادر شده، اعتراض ۶۰۲ نفر به دیوان عدالت اداری رسیده است و از این تعداد سه رأی مثبت شده و به تایید رسیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: بنیاد شهید ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
این سهمیه ها اصل بی عدالتیست چرا که جبهه و جنگ هیچ ربطی به هوش و استعدادو شایستگی فرزندان این عزیزان نداره و باید هر کسی که واقعا زحمت کشیده و شایسته است جذب کار بشه. من از همه عزیزان ایثارگر بخاطر از خودگذشتگیشون تشکر میکنم و دولت هم باید معیشت و رفاه خانواده این عزیزان را تامین کنه، اما نه اینکه حق استخدامو از من بیکار و یتیم و فقیر که با هزار بدبختی درس خوندم و خدمت سربازی رفتم بگیره و به بهانه حمایت از ایثارگران در اختیار آنها قرار بده !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۶ تير ۱۳۹۷
باید جوانان جایگزین بازنشستگان شوند
Germany
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۷
من فرزند جانباز و آزاده 5 سال اسارت هستم 27 سالمه الان نزدیک 4 ساله که میگن امروز کار میدیم فردا کار میدیم
بنده الان ضایعات جمع میکنم خدا رو هم شکر میکنم
آخرین اخبار