رئیس اورژانس هوایی مطرح کرد؛

کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر مادران باردار با راه اندازی پایگاه هوایی

سروری با اشاره به خدمات اورژانس هوایی از کاهش آمار ۵۰ درصدی مرگ میر مادران باردار خبر داد.
 
کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر مادران باردار با راه اندازی پایگاه هوایی/ هواپیمای اورژانس به داد ساحل نشینان جنوب کشور می رسندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمد سروری رئیس اورژانس هوایی با حضور در برنامه تلویزیون انس اظهار کرد: ایران هفدهمین پهناور کشور دنیا و دهمین کشور حادثه‌خیز از لحاظ حوادث ترافیکی محسوب می‌شود به طوری که در سال گذشته بیش از 16 هزار نفر بر اثر سوانح جاده‌ای و ترافیکی جان باختند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در نظام سلامت و به خصوص سازمان اورژانس کشور کاهش زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی است به همین دلیل بسته‌های طرح تحول تحت عنوان گسترش خدمات هوایی ایجاد شده‌اند.

وجود ۳۳ پایگاه هوایی اورژانس در کشور

سروری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۳ پایگاه هوایی در اختیار داریم افزود: از مرداد سال ۹۳ تا کنون ۷ هزار و ۸۰۰ ماموریت و ۱۱ هزار و ۳۸۰ بیمار به وسیله اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که ۷۰ درصد بیماران در هنگام انتقال در وضعیت بحرانی از نظر جسمی برخوردار بودند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از اقلیم های  متفاوتی برخوردار است افزود: با راه‌اندازی اورژانس در الیگودرز مرگ و میر مادران باردار به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و دسترسی به مناطق صعب‌العبور آسان‌تر شده است.

رئیس اورژانس هوایی با اشاره به اینکه در فاز اول، پیش‌بینی راه اندازی ۵۰ امداد هوایی انجام شده است عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ما باید به سمت اجرای فاز دوم برویم.

وی اضافه کرد: خدمات اورژانس هوایی برای مردم رایگان، ولی برای دولت، وزارت بهداشت و سازمان اورژانس هزینه‌بر است، اما مجبور هستیم این هزینه‌ها را تقبل کنیم.

سروری با اشاره به اینکه دسترسی به آمبولانس‌هایی که ماموریت ذاتی‌شان ارائه خدمات اورژانس بوده در کشور محدود است، تاکید کرد: مجبور هستیم از بالگرد‌هایی استفاده کنیم که ماموریت ذاتی‌شان اورژانس نبوده و همین موضوع موجب کاهش کیفیت خدمت‌رسانی می‌شود.

تکنسین های اورژانس نیازمند آموزش هستند

وی در خصوص آموزش تکنیسن‌های اورژانس هوایی گفت: تکنیسن‌های اورژانس هوایی نیازمند آموزش‌های خاصی در زمینه تاثیر دما و ارتفاع بر بیماران و غلبه بر استرس هستند.

سروری اظهار کرد: در حال حاضر ۵۶ ماموریت‌ اورژانس هوایی مربوط به حوادث ترافیکی است و سال گذشته در ۷۳۰ نوبت ماموریت به دلیل سوانح ترافیکی بیش از ۶۳۰ مصدوم به مراکز درمانی به وسیله اورژانس هوایی منتقل شده است.

پروازهای دید در شب اورژانس به زودی عملیاتی شود

رئیس اورژانس هوایی کشور ادامه داد: باید پرواز‌های دید در شب هر چه سریع‌تر عملیاتی کنیم تا بسیاری از مشکلات اورژانس هوایی بدین شکل برطرف شود که البته  برای داشتن پرواز‌های دید در شب لازم است برخی تجهیزات در بالگرد و محل فرود تعبیه شود.

سروری در خصوص به کارگیری هواپیمای اورژانس ادامه داد: دسترسی جزایر به خشکی، در جنوب کشور یکی از مشکلات اورژانس هوایی است و بیشتر به دلیل پیوند اعضا که در شیراز انجام می‌شود اورژانس هوایی برای انتقال بیماران بسیار مفید است.

وی یادآور شد: در خدمات بالگرد‌های اورژانس از نیرو‌های مسلح هوانیروز، هواناجا و سپاه استفاده کردیم تا بتوانیم وظیفه خود را نسبت به مردم انجام دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار