روایتی از همدلی مردم افغانستان با تیم ملی ایران

تیم ملی فوتبال ایران در بین مردم افغانستان نیز محبوبیت دارد. بسیاری از مردم برای تماشای بازیهای ایران لحظه شماری می‌کردند تا حضور ایران در جام جهانی 2018 میلادی را از دست ندهند.

روایتی از همدلی مردم افغانستان با تیم ملی ایرانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال ایران در بین مردم افغانستان نیز محبوبیت دارد. بسیاری از مردم برای تماشای بازیهای ایران لحظه شماری می‌کردند تا حضور ایران در جام جهانی 2018 میلادی را از دست ندهند.

بسیاری نیز برای هیجان بیشتر در مکانی جمع می شدند و با دوستان فوتبال دوست خود به تماشای گروهی مسابقات می‌نشستند. زمانی که ایران به گل می‌رسید صدای تشویق‌ها بلند می‌شد و زمانی که تیم حریف خود را به دروازه ایران نزدیک می‌کرد نفس در سینه حبس بود.

گاهی آدم احساس می‌کرد که این تیم ملی ایران نیست، بلکه تیم ملی افغانستان هست که در زمین بازی می‌کند.

«ابراهیم پیمان» از خبرنگاران افغانستانی مقیم اروپا است که تماشای هیچکدام از بازی‌های ایران در جام جهانی را از دست نداده است.

وی نوشت: «فوتبال برای من از کوچه و زمین های خاکی در مشهد شروع شد. از روزهایی که با بچه‌های محل یارکشی و بازی می‌کردیم. هرکدام از ما اسم بازیکنان مشهور تیم ملّی ایران را با خود یدک می‌کشیدیم یا با خودکار پشت پیراهن‌های ورزشی می‌نوشتیم. علی دایی، کریم باقری، محمد خاکپور یا احمد رضا عابدزاده که دروازه‌بان محبوب تیم ملی ایران بود. یادم هست که روی پیراهن برادر بزرگترم با خودکار نوشته بودم  علی دایی(شماره 10) در تیم ملی. خاطرات کودکی مهاجری که با برد تیم ملی ایران خوشحال و ذوق زده می‌شد و با باختش غمگین».

پیمان ادامه می‌دهد: «یادش بخیر، به‌خاطر برد ایران در جام جهانی دعا می‌کردیم و حتی نماز می‌خواندیم. یادم هست که در بازی سرنوشت ساز 1998 ایران و استرالیا مساوی کردند و ایران توانست با گلهای کریم باقری و خداداد عزیزی به جام جهانی راه یابد. خاطره و لذت آن بازی هرگز تکرار نشد. حتی بین مردم شایع شده بود که خداداد عزیزی اهل افغانستان است ولی خودش این مساله را تکذیب کرد و قلب مهاجران را رنجاند اما همچنان دوستش دارم. حالا بیست سال از آن خاطره شیرین گذشته است.همسایه‌ها و دوستانِ دوران کودکی من خدماتِ بزرگی برای تیم ملی فوتبال و ورزش افغانستان انجام می‌دهند و من که  در اروپا زندگی می‌کنم، با همان شوق و علاقه فوتبال تیم ملی ایران را تماشا می‌کنم».

در بازی ایران و اسپانیا پسر هشت ساله ام پرسید طرفدار کدام تیم هستی؟ و من جواب دادم ایران! با تعجب گفت: اسپانیا خیلی قوی است و من با لبخندی گفتم تیم ایران قویترین تیم دنیاست، چون خاطرات کودکی پدرت با آن گره خورده است».

در صفحات اجتماعی افغانستانی‌ها هم محبوبیت تیم ملی فوتبال ایران موج می زند.

تسنیم نوشت: محبوبیت تیم ملی ایران در افغانستان وقتی به اوج خود می‌رسید که شبکه‌های تلویزیونی افغانستان به صورت ویژه بازی‌های ایران در جام جهانی را پخش می‌کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.