برگزاری جشن شکرگزاری برداشت گندم در خرم آباد

آیین جشن شکرگزاری و آغاز برداشت محصول گندم در شهرستان خرم آباد روز چهارشنبه در مرکز جهادکشاورزی کمالوند این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این آیین اظهار داشت: ۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار این شهرستان زیر کشت گندم رفته و ۱۲ هزارو ۳۱ بهره بردار در این شهرستان در کشت گندم فعالیت دارند.

عبدالرضا بازدار ادامه داد: سطح زیرکشت گندم مکانیزه در خرم آباد ۳۱ هزار هکتار بوده و پیش بینی می‌شود در سال زراعی امسال ۸۷ هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.

وی گفت: استان لرستان در سه سال گذشته با عنایت دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی در تولید گندم پایدار بوده و در سال زراعی ۹۶-۹۷ در تولید این محصول به خودکفایی رسیده ایم.

بازدار بیان کرد: زمین‌های کشاورزی لرستان ۷۸۳ هزار هکتار است که ۱۸۵ هزار هکتار آن آبی (۲۳ درصد) و ۵۹۸ هزار هکتار دیگر به صورت دیم (۷۷ درصد) کشت می‌شوند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب آب و اینکه تخصیص آب در بخش کشاورزی در استان کم بوده، اما با این وجود میزان تولید گندم مثبت ارزیابی می‌شود گفت: در سال گذشته زراعی، ۳۷۱ هزارتن گندم در استان تولید شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: پیش بینی می‌شود ۴۵۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری تولید شود و اکنون ۶۵ هزارتن از آن تامین شده است.

بازدار افزود: با توجه به منابع محدود مالی روند پرداخت طلب کشاورزان با تاخیر خواهد بود، اما تلاش خواهیم کرد هرچه زودتر این طلب به حساب کشاورزان واریز شود.

وی بیان کرد: بحث ترکیب کشت محصولات ابلاغ شده و پتانسیل و توانمندی هر محصول شناسایی و به کشاورزان اعلام شد و برای تامین امنیت غذایی باید این ترکیب کشت رعایت شود.

وی ادامه داد: بیش از هشت تا ۱۲ هزار میلیارد مترمکعب روان آب در لرستان وجود دارد و تاکنون موفق به ساخت سازه‌های ذخیره‌ای و سدسازی برای تامین آب نشده ایم.

جشن شکرگزاری همزمان با آغاز برداشت محصول گندم، هرساله در اوایل تیرماه برگزار می‌شود.

در پایان این آیین از کشاورزان نمونه شهرستان خرم آباد تجلیل شد.

انتهای پیام/د

جشن شکرگزاری برداشت گندم در خرم آباد برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.