رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم:

کم‌رنگ شدن فرهنگ گذشت به جامعه آسیب می زند

امراللهی گفت:کم‌رنگ شدن فرهنگ گذشت در جامعه آمار آسیب‌های اجتماعی را افزایش می دهد.

کم‌رنگ شدن فرهنگ گذشت عامل بسیاری از مشکلات اجتماعی/کمبود فضای سبز شهری در قم به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛امراللهی،رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم در نشستی که با موضوع شهر و شادی در سالن جلسات خانه مطبوعات برگزار شد، اظهار داشت: مسئله نشاط اجتماعی مباحث مختلفی را در برمی‌گیرد و نمی‌توان به‌صورت یکجانبه درباره آن نظر داد.

وی با اشاره به برخی دیدگاه‌های موجود در مورد شهر افزود: شهر در یک نظر از حیث زیبایی شهری، جداره‌ها و مبلمان شهری موردبحث قرار می‌گیرد که ویژگی‌های خاص خود را دارد، یک رویکرد دیگر زیبایی شهری را در بخش کالبد و فضای شهری موردبررسی قرار می‌دهد که اثرات محیط بر فضا و اجتماع را بررسی می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم با بیان اثر کالبد و معماری شهری در نشاط اجتماعی گفت: از نظر روانشناسی محیط به شکل و رفتار یک فرد شکل و محتوا می‌دهد، بخش دیگر جامعه ناظر بر تأثیر انسان‌ها بر محیط شهری است.

امراللهی کم‌رنگ شدن فرهنگ گذشت را عامل بسیاری از مشکلات اجتماعی دانست و عنوان کرد: اگر فرهنگ گذشت در جامعه پیاده نشود با وجود شکاف‌های طبقاتی و مشکلات اقتصادی آمار آسیب‌ اجتماعی به‌ویژه آمار طلاق افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کالبد و فضای شهری صرفا محدود به ساختمان‌های یک شهر نبوده بلکه کاربرد ساختمان‌ها، اقلیم و زیر بوم نیز در امر کالبد و فضای شهری به‌شدت اهمیت دارد، شهر کاشان علی‌رغم نزدیکی به شهر قم موفق شده خود را با اقلیم منطقه‌ای هماهنگ کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم با تأکید بر فقر شهر قم در دربر گیری زیرساخت‌های ابتدایی شهری تصریح کرد: برای رسیدن به آرامش و شادی باید در درجه نخست فضا و کالبدی شاد و همراه با فضای سبز شهری همراه باشد، شهر قم امروزه ازنظر زیرساختارهای ابتدایی برای شادی یعنی فضای سبز شهری دچار فقر است.

امراللهی با اشاره به اهمیت فضای سبز در ایجاد شورونشاط شهری ابراز کرد: زیباترین خیابان‌های ایران در تهران و اصفهان از آن نظر زیبا و دلپذیر بوده که سرتاسر این خیابان‌ها با درختان پرشده است.

وی عنوان کرد: مبحث مبلمان شهری سومین نکته مهم در نشاط شهری است، مبلمان شهری شلوغ و پر سروصدا به معنای زیبایی یک شهر نیست بلکه باید به‌سادگی اما طبیعی بودن کالبد شهری توجه ویژه‌تری شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم گفت: وجود فضاهای عمومی شهری برای حضور ایمن شهروندان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای سکون و آرامش مردم است، برای رسیدن به شادی و آرامش عمومی باید در درجه نخست فضایی برای ایستادن و سکون عمومی شهروندان ایجاد شود تا شهروندان به این سمت‌وسو کشانده شوند.

عضو شورای شهر قم با اشاره به برخی از برنامه‌های شورای شهر قم در افزایش نشاط اجتماعی خاطرنشان کرد: الگویی که در شورای شهر قم برای نشاط و شادی شهروندان دنبال می‌شود برنامه‌های شهرداری در اطراف کوه خضر نبی و باغ پرندگان بوده که سبب می‌شود تا محلی برای سکون و آرامش عمومی مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: تعداد روزهای شاد شهر قم بیشتر از روزهای شاد شهرهای دیگر است چراکه بیشترین مناسبت‌های ملی و آیینی در شهر قم برگزار می‌شود، وجود روزهای شاد در یک شهر با ولنگاری و برهنگی فرهنگی متفاوت است، نباید ولنگاری در پوشاک، غذا و گفتار به معنای شادی و بانشاط بودن تلقی شود.

وی با بیان اینکه ساختن فرهنگ‌سرا در اولویت طرح‌های شورای شهر قم نیست، تأکید کرد: خیابان‌های عمار یاسر و سجادیه بیش از 51 سال عقب‌ماندگی شهری دارد، وقتی چنین عقب‌ماندگی بزرگی در شهر وجود داشته باشد ساختن امری مانند فرهنگ‌سراها در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ش

برگزاری نشست شهر و شادی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.