بیماری فنیل کتونوری را بشناسیم

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر از علائم بیماری فنیل کتونوری گفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فنیل کتونوری یک بیماری متابولیکی ارثی است که چنانچه پدر و مادر هر دو نفر ژن معیوب و مسبب بیماری را به فرزندشان منتقل کنند، کودک به این بیماری مبتلا می‌شود؛ اما در صورتی که یکی از پدر و مادر حاوی ژن معیوب باشد، کودک تنها ناقل فنیل کتونوری بوده و علائم بیماری در او ظاهر نمی‌شود.

طاهره بیاتی کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان کازرون، گفت: کودکان مبتلا به این بیماری نمی‌توانند اسید آمینه‌ای به نام «فنیل آلانین» را که اغلب در پروتئین شیر مادر، شیر خشک و شیر گاو وجود دارد هضم کنند و از عوارض آن عقب ماندگی ذهنی است.

وی افزود: نوزاد مبتلا به بیماری فنیل کتونوری در بدو تولد سالم به نظر می‌رسد، تمام واکنش‌های دوره نوزادی در او طبیعی بوده و به تدریج علائم بیماری در ۳ تا ۴ ماهگی ظاهر می‌شود و تنها به کمک غربالگری و انجام آزمایش خون در روز‌های اول زندگی، این بیماری قابل تشخیص است.

بیاتی با بیان اینکه کودکان مبتلا که تحت درمان قرار نگرفته باشند ویژگی خاصی دارند، اضافه کرد: این کودکان سفید پوست‌تر از خواهر و برادر‌های طبیعی خود هستند که این امر ناشی از اختلال در هضم فنیل آلانین و تولید رنگینه ملانین است، همچنین بیشتر این شیرخواران دارای ضایعات پوستی بوده و بوی مخصوص عرق و ادرار شبیه بوی نان کپک زده از آن‌ها به مشام می‌رسد.

وی، بی قراری، پرخاشگری و بیش فعالی را دیگر نشانه‌های این بیماری برشمرد و گفت: در کودکان بزرگتری که درمان نشده اند، حرکت بی هدف، موارد غیر طبیعی در نوار مغز و ناهنجاری‌های رفتاری همچون بیش فعالی، تشنج، کوچکی سر و عقب ماندگی رشد مشهود است.

این کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در خصوص تشخیص و درمان نوزاد مبتلا به این بیماری، بیان کرد: در بدو تولد تشخیص، از روی علائم بالینی ممکن نیست، بنابراین بهتر است از تمامی نوزادان، بین ۳ تا ۵ روز بعد از تولد آزمایش گرفته شود و در صورت تشخیص بیماری، برنامه غذایی کودک حاوی مقدار بسیار اندک فنیل آلانین باشد.

وی با توصیه به حذف گوشت ماهی، تخم مرغ، شیر و بیشتر حبوبات از برنامه غذایی این کودکان، اضافه کرد: کودک برای رشد طبیعی به پروتئین نیاز دارد، بنابراین باید دریافت مواد قندی، چربی و پروتئین‌ها به میزان نیاز و تحت نظارت کارشناس تغذیه باشد.
بیاتی گفت: پدر و مادر نباید بدون دستور و مشاوره کارشناس تغذیه، برنامه غذایی کودک را تعیین کنند و هر بیمار با توجه به سطح فنیل آلانین خون، دستور غذایی مخصوص دریافت کند.

انتهای پیام/ن

آشنایی با بیماری فنیل کتونوری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.