سنندج،میزبان هفتمین جشنواره موسیقی کردی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کردی در سنندج خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،جلال قلعه‌شاخانی از برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کردی در روز‌های ۴ تا ۶ دی‌ماه امسال در سنندج خبر داد وگفت: این جشنواره در دو بخش مسابقه، شامل آواز و نوازندگی و بخش جنبی شامل گروه‌نوازی برگزار می‌شود.
وی از اعلام فراخوان این جشنواره در بین گروه‌های هنری خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف فراهم کردن زمینه مناسب برای ترویج گنجینه ارزشمند موسیقی کردی و ارج‌گذاری به تلاش هنرمندان برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: بخش مسابقه این جشنواره در چهار بخش و در سه رده سنی، شامل آواز‌های موسیقی کردی، ساز‌های بادی، ساز‌های زهی و ساز‌های کوبه‌ای است.
وی همچنین به بخش آواز‌های موسیقی کوردی اشاره کرد و گفت: بخش آواز‌های موسیقی کوردی، اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آواز‌های خانواده گورانی و یا دیگر آواز‌های رایج در سنت موسیقایی منطقه شرکت‌کننده را در برمی‌گیرد.
قلعه‌شاخانی «ساز‌های بادی را شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله، قشمه»، «ساز‌های زهی را شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود، کمانچه» و «ساز‌های کوبه‌ای را دهل، تنبک، دایره» اعلام کرد و افزود: در تمام این ساز‌ها اجرا بر اساس سنت اجرایی و رپرتوارساز است.
وی با اشاره به رده‌های سنی بخش مسابقه هفتمین جشنواره موسیقی کوردی اظهار کرد: رده سنی «الف» شامل افراد ۱۴ تا ۱۷ سال، رده سنی «ب» افراد ۱۸ تا ۲۲ سال و رده سنی «ج» افراد ۲۳ تا ۲۸ سال می‌شود و متقاضیانی که سن آن‌ها کمتر از ۱۴ سال است در صورت آمادگی و توانایی می‌توانند در رده سنی «الف» با ارسال مدارک شرکت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: متقاضیان دقت کنند که ارسال نمونه تصویری اجرا، حداکثر ده دقیقه است و شرکت‌کنندگانی که مایل به شرکت در بیش از یک بخش هستند باید برای شرکت در هر بخش، مدارک و فرم درخواست جداگانه تکمیل و ارسال کنند.
وی با بیان اینکه نمونه اجرای ارسالی ارزیابی می‌شود و پذیرفته‌شدگان پس از تأیید به جشنواره راه پیدا می‌کنند، افزود: تعداد اعضای گروه نوازی نیز حداقل چهار و حداکثر هشت نفر در نظر گرفته شده و باید حداقل فیلم سی دقیقه از اجرای گروه برای داوری به جشنواره ارسال شود.
قلعه‌شاخانی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند تا بیستم آبان‌ماه امسال آثار خود را ارسال کنند و نتایج آثار راه یافته به جشنواره نیز ۱۴ آذرماه اعلام می‌شود.
انتهای پیام/م

برگزاری هفتمین جشنواره موسیقی کردی در سنندج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.