کف شکنی و حفر چاه در استان بوشهر ممنوع شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به ممنوعه اعلام شدن دشت‌های این استان، برای نجات دشت‌ها و به تعادل برگرداندن آن‌ها حفر هرگونه چاه جدید و کف شکنی چاه‌ها در این استان ممنوع اعلام شده است.

کف شکنی و حفر چاه در استان بوشهر ممنوع شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  شاهپور رجایی گفت: از دشت‌های ۱۶ گانه استان بوشهر ۱۲ دشت ممنوع شده است که از میان آن چهار دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی و چهاردشت دیگر نیز از جمله دشت‌های شور و لب شور ساحلی است که قابلیت کشاورزی ندارد.

وی درباره موضوع انتقال آب اظهار داشت: در فصل کشت عده‌ای از بهره برداران مبادرت به انتقال آب از چاه به خارج از زمین‌های مندرج در پروانه بهره برداری می‌کنند که این اقدام غیر قانونی است.

رجایی ادامه داد: در پروانه بهره برداری میزان مجاز برداشت آب و محدوده تحت شرب آن قید شده است و مالکان چاه‌های کشاورزی حق انتقال آب، حتی به سایر زمین‌های تحت مالکیت خود را ندارند.

وی بیان کرد: این موضوع در شورای حفاظت از منابع آب استان و شهرستان‌ها مصوب شده و با دستور قضایی انتقال غیرمجاز آب، برچیده می‌شود.

رجایی یادآور شد: در زمان حاضر ۳۸۰ مورد انتقال غیر مجاز آب در استان بوشهر شناسایی و در شورای حفاظت از منابع آب در استان مطرح شده که با حمایت مراجع قضایی به صورت قاطع اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: انتقال غیرمجاز آب به خارج از اراضی آبخور منجر به افزایش سطح زیر کشت می‌شود که این امر با توجه به شرایط حاد کنونی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: با توجه به اجرای طرح پهنه بندی کشت سهم هر شهرستان مشخص شده وهمه کشاورزان ملزم به امضای تفاهم نامه پهنه بندی کشت هستند در غیراین صورت از دریافت سایر خدمات محروم می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به افت سطح ایستابی دشت‌های این استان گفت: با توجه به کاهش بارش ها، تغذیه نشدن آبخوان‌های استان و برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، شاهد افت متوسط سالاانه یک متر از سطح ایستابی در همه دشت‌های استان هستیم.

وی افزود: این وضعیت باعث کاهش فاحش آبدهی چاه‌ها شده به همین علت با حجم زیادی از درخواست کف شکنی روبرو شده ایم.

رجایی ادامه داد: با توجه به ممنوعه بودن دشت‌های استان، قانون گذار ضوابط سخت تری را برای کف شکنی پیش بینی کرده است و این ضوابط می‌بایست برای صدور مجوز با دقت بیشتری بررسی شود.

وی بیان کرد: همه کف شکنی‌ها باید با مجوز شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و به وسیله دستگاه‌های حفاری مجاز (دارای کد و انگ و جی پی اس) انجام شود.

رجایی بیان کرد: در زمان حاضر ۱۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار هشت هزار و ۱۰۰ حلقه مجاز و پروانه دار و پنج هزار و ۵۰۰ چاه غیرمجاز است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۰۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان بوشهر مسلوب و پر شد و امسال نیز براساس سهمیه ۱۰۰ حلقه چاه باید پر شود که در سه ماه گذشته ۱۷ حلقه پر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در زمان حاضر ۳۰۰ حکم قضایی برای پرکردن چاه‌های کشاورزی در استان وجود دارد که باید اجرا شود.

انتهای پیام/م

حفر هرگونه چاه جدید و کف شکنی چاه‌ها ممنوع اعلام شده است

برچسب ها: کشاورزی ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.