بهره برداری از انتقال آب شرب سد تنگ ارم در سالجاری

بخشدار ارم دشتستان گفت:در سالجاری برخی پروژه‌های توسعه‌ای این بخش تکمیل و زمینه کاهش مشکلات اهالی فراهم می‌شود.

بهره برداری از انتقال آب شرب سد تنگ ارم در سالجاریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، بخشدار ارم دشتستان می‌گوید: طی سالجاری برخی پروژه‌های توسعه‌ای نظیر خط انتقال آب از سد تنگ ارم به شهر و روستا‌ها یا جاده دسترسی تکمیل خواهد شد.

 محمدمهدی مشایخی در نشستی خبری که در محل موقت بخشداری برگزار شد، اظهار داشت: ساختمان بخشداری ارم در دو طبقه طی هفته دولت امسال به بهرداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه شاهد عدم توسعه یافتگی بخش ارم در زمینه‌های مختلف هستیم و تلاش کرده ایم با همراهی دهیاران و مسئولان شهرستانی و استانی پروژه‌های توسعه‌ای را پیگیری کنیم، ادامه داد: آب شرب اولویت جدی بخش ارم بوده که تامین آب آن از منابع محلی مثل قنات و چشمه‌ها می‌باشد و از زمان تصدی این مسئولیت در مهرماه ۹۵ توسط بنده، پیگیری این مهم با جدیت دوچندان دنبال شده است.

وی افزود: خط انتقال ۲۶ کیلومتری از سد تنگ ارم تا شهر و روستا‌های بخش با اعتبار ۱۱ میلیاردتومان در دست اجراست و تا دهه فجر به همراه تصفیه خانه به بهرداری می‌رسد.

مشایخی با بیان اینکه تنها ۹ روستای بخش ارم از خط آبرسانی سالم برخوردارند، افزود: ۱۱ روستای دیگر با تانکر‌های سیار آبرسانی می‌شوند.

وی از احداث مخزن و شبکه آب روستای بیدو با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: برای روستا‌هایی نظیر دهرود علیا، دهرود سفلی، تلخاب و رود فاریاب که به شدت دچار مشکل بودند مجوز کف شکنی یا حفر چاه اخذ گردید و امیدواریم با بهره برداری خط انتقال و تصفیه خانه سد تنگ ارم در دهه فجر، بار بزرگی از مشکل آب شهر و روستا‌های بخش برداشته شود.

مشایخی با بیان اینکه کشاورزی به عنوان معیشت اصلی مردم این بخش می‌باشد، ادامه داد: اجرای آبیاری نوین در ۱۴۰۰ هکتار از مزارع بخش، پیشرفت ۸۰ درصدی کاداستر اراضی کشاورزی و اجرایی شدن طرح پهنه بندی کشت به منظور حفظ منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از تولید پیش از نیاز بازار، از اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است.

وی خبر داد: در دهه فجر سال گذشته اولین واحد مرغ مادر استان در بخش ارم کلنگ زنی شد که تا بهمن امسال با اشتغال مستقیم ۱۷ نفر به بهره برداری خواهد رسید.

اجرایی شدن برخی پروژه‌های درمانی بخش ارم

بخشدار ارم با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت هم اظهار داشت: احداث خانه بهداشت در ۴ روستا که ۳ مورد آن تا هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید، برپایی بیمارستان صحرایی به مدت سه روز در بخش، رفع اصولی پسماند بخش با جانمایی سایت مربوطه در رودفاریاب که با اجرای آن مشکل عمده روستا‌ها برطرف خواهد شد و بهره برداری از ساختمان مرکز جامع سلامت بخش ارم تا شهریورماه سالجاری بخشی از خدمات صورت گرفته به مردم می‌باشد.

وی درباره اختلاف شهرداری تنگ ارم و شبکه بهداشت پیرامون عوارض ساختمان مرکز جامع سلامت گفت: شهرداری برای صدور پروانه درخواست ۱.۵ میلیاردتومانی داشت که با رایزنی‌های صورت گرفته به ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

به گفته مشایخی، بهسازی ۳ پانسیون و احداث ۲ پانسیون جدید با هدف افزایش ماندگاری پزشکان در بخش ارم و فعال شدن ۲ آمبولانس آی سی یو دار با هدف انتقال سریع و مناسب‌تر بیماران بدحال به مرکز شهرستان از دیگر خدمات صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان است.

از تعریض محور فعلی ارم تا پروژه‌ای برای کاهش ۳۰ کیلومتری فاصله تا برازجان

مشایخی با اشاره به اینکه راه از دغدغه‌های همیشگی مردم بخش ارم بوده، گفت: تعریض مسیر فعلی (از ایست بازرسی به ارم) که خانواده‌های زیادی را دغدار کرده با اعتبار ۱۸ میلیاردتومان شروع شده که بسیار خوشبین هستیم با تخصیص به موقع اعتبارات، در دهه فجر شاهد بهره برداری کامل آن باشیم.

وی افزود: مطالعات محور برازجان- روستای گژدلی و تنگ ارم انجام شده و در صورت اجرا، فاصله بخش ارم تا مرکز شهرستان را ۳۰ کیلومتر کاهش می‌دهد، درحالی که اکنون ۸۰ کیلومتر می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: محور روستای خیرک بخش ارم به روستای سرمشهد کازرون به طول ۱۵ کیلومتر نیز امسال اجرایی شود.

مشایخی همچنین پیگیری برای ردیف ملی جهت اجرای محور تنگ ارم به پل نمازگاه، آسفالت ۴۵ هزار متر مربع معابر روستایی با کمک دهیاران و ۳۲ هزار متر مربع آماده آسفالت در سال گذشته به همراه تامین اعتبار احداث پل رودخانه پشت پر را از دیگر اقدامات در حوزه راه بخش ارم دانست.

حل مشکل افت ولتاژ برق

بخشدار ارم با اشاره به افت ولتاژ و قطع مکرر برق شهر و روستا‌های بخش طی تابستان گذشته، افزود: با اعتبار ۳۳ میلیاردتومان پست فوق توزیع و خط انتقال برق ارم طی کمتر از ۹ ماه تکمیل شده و اکنون مردم از مزایای این پروژه بهره‌مند هستند.

به گفته وی، یک هکتار زمین برای این پروژه توسط یکی از اهالی منطقه اهدا شد.

بخشدار ارم برخی دیگر از خدمات صورت گرفته به این بخش در دولت یازدهم و دوازدهم را چنین برشمرد: گازرسانی به شهر تنگ ارم و ۷ روستای بخش که سال‌ها روی زمین مانده بود، نصب آنتن همراه اول و بهبود آنتن دهی مکالمات و اینترنت (هرچند در مسیر تنگ ارم تا پل نمازگاه حدود ۴ دقیقه آنتن موبایل وجود ندارد و براساس پیگیری‌های صورت گرفته و قول وزارت ارتباطات، امیدواریم با اجرای فیبرنوری در سالجاری مشکل این محور و روستا‌های فاقد ارتباط مخابراتی برطرف شود)

وی با اشاره به اینکه ارم به عنوان وسیع‌ترین بخش استان که دسترسی به برخی مناطق آن مستلزم چندین ساعت پیاده روی است، گفت: سند چشم انداز توسعه این بخش با همت جوانان تحصیلکرده تدوین شده و به عنوان چراغ راه بخش مورد توجه است.

مشایخی در پاسخ به سوالی پیرامون تعیین حریم و نگهداری از بنای تاریخی کوشک اردشیر در بخش ارم اظهار داشت: برای احراز مالکیت زمین اطراف و نگهداری این بنای تاریخی، از محل اعتبار شهرستان بودجه‌ای پیش بینی شد، ولی در جریان مشکلات تامین اعتباری که امسال گریبانگیر دولت شد، این مبلغ تخصیص نیافت.

گفتنی است در حاشیه این نشست، خبرنگاران از سد تنگ ارم و برخی پروژه‌های در دست اجرای بخش ارم بازدید و نهار را میهمان دهیار روستای سرسبز خیرک بودند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: بحران آب ، صدای مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.