در گرهمایی شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش مطرح شد؛

از اجرای ۲ مدل کنکور در سال ۹۸ تا افزایش گرایش به جهش تحصیلی با حذف آزمون‌های سمپاد

اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش به تشریح دستاوردها و برنامه های آتی خود در نظام آموزشی اشاره کردند.

از اجرای ۲ مدل کنکور در سال ۹۸ تا افزایش گرایش به جهش تحصیلی با حذف آزمون‌های سمپادبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست مشترک شورای معاونان و مدیران کل استانی که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اعضای شورای معاونان به تشریح برنامه‌های خود پرداختند.

مدارس نمونه دولتی در مناطق محروم برقرار هستند

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه با اشاره به برنامه تعالی مدیریت اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در راستای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش طراحی و دنبال می‌شود، برنامه تعالی مدیریت است که تنظیم آن منطبق بر شرایط بوده و از روزمرگی در مدارس جلوگیری می‌کند.

زرافشان گفت: برنامه تعالی در راستای عملیاتی کردن سندتحول در فصل چهارم آمده و جزو ویژگی‌هایی است که برای مدرسه در افق چشم‌انداز درنظرگرفته شده و در سال تحصیلی آینده، تمامی مدارس متوسطه تحت پوشش تعالی مدیریت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: برنامه تعالی و شاخص‌های آن از جهت تضمین کیفیت مدارس مورد پیگیری و بررسی قرارگرفته و مدیران مدارس می‌توانند در پورتالی که طراحی‌شده است با خودارزیابی و اعلام نتایج و بهبود عملکردها، در ارتقای کیفیت مدارس نقش داشته باشند.

زرافشان ادامه داد: در سال تحصیلی جاری در هشت استان برنامه ایران مهارت را با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برنامه ریزی کرده ایم که دریک درصد مدارس تمام استان‌ها اجرا شد و از معلمان و متخصصان مراکز دولتی و غیردولتی در آن استفاده شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش استقرار پایه دوازدهم را از اقدامات مهم آموزش‌وپرورش برای سال تحصیلی آینده دانست و بیان کرد: همه استان‌ها در بخش تأمین و آموزش نیروی انسانی و تجهیز کتب درسی بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و شرایط به نحوی است که برای سال تحصیلی آینده مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: در حقیقت پایه دوازدهم اولین خروجی از ساختار ۳-۳-۶ است و در کنکور ۹۸ دو نوع آزمون خواهیم داشت؛ یکی برای فارغ‌التحصیلان نظام قبلی و دیگری برای فارغ‌التحصیلان جدید و تأثیر سابقه تحصیلی در کنکور ۹۸ حدود ۳۰ درصد خواهد بود.

زرافشان تأکید کرد: ثبت‌نام در آزمون ورودی پایه هفتم مدارس نمونه دولتی بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌وپرورش و بدون آزمون ورودی خواهد بود و تنها در مناطق کمتر برخوردار مدارس نمونه دولتی را خواهیم داشت و در دیگر مناطق ثبت‌نام دانش آموزان، مدرسه محور است و اولویت با دانش‌آموزانی خواهد بود که در پایه ششم، ارزشیابی خیلی خوب کسب کرده‌اند.

تحریم ها تاثیری بر میزبانی المپیاد جهانی زیست نداشته است

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان با اشاره به آموزش مربیان طرح شهاب گفت: برنامه مرکز، آموزش مربیان طرح شهاب است و با همکاری چند استان طراحی و تدوین‌شده است.

مهاجرانی افزود: سمپاد مهارتی با همکاری معاونت آموزش متوسطه و استان البرز در سال تحصیلی آینده انجام خواهد شد و در صورت موفقیت در استان‌های دیگر اجرا خواهیم کرد؛ در حال حاضر تنها در یک مدرسه، سمپاد مهارتی را خواهیم داشت.

وی در مورد اعلام نتایج المپیاد‌ها گفت: اعلام نتایج در ۲ فاز انجام می‌گیرد، فاز اول در برخی حوزه‌ها در هفته آینده و فاز دوم در هفته اول مردادماه است.

مهاجرانی با اشاره به میزبانی ایران برای المپیاد زیست شناسی در سال جاری گفت: میزبان المپیاد زیست‌شناسی ٢٠١٨هستیم که با توجه به تحریم‌هایی که علیه ایران شده است، استقبال خوبی از این مسابقات شده است و میزبان ٧٠ کشور برای المپیاد زیست‌شناسی خواهیم بود.

کسری بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی

یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس با اشاره به بودجه آموزش‌وپرورش اظهار کرد: بهترین تفسیری که می‌شود از بودجه آموزش پرورش داشته باشیم، منابع محدود برای مصارف نامحدود است.

وی با تشریح وضعیت ملکی آموزش‌وپرورش گفت: در شرایط جدید اقتصادی و احتمال محقق نشدن منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده و در بودجه ۹۷ باید با استفاده از عقل مدیریتی و اقتصادی از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به کسری بودجه در آموزش‌وپرورش گفت: علیرغم وضعیت بهتر و تخصیص بودجه‌ای آموزش‌وپرورش در سال ۹۷، همچنان ۳ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم.

وی تعامل با نمایندگان مجلس را سازنده و کارگشا دانست و همدلی بیش‌ازپیش مدیران کل با نمایندگان را خواستار شد.

کودکان نباید ناظر گفتمان‌های یاس  اقتصادی خانواده‌ها باشند

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی با اشاره به شرایط کنونی جامعه اظهار کرد: در یک جنگ نابرابر اقتصادی هستیم و نباید در خدمت‌رسانی به قشر محروم دچار وقفه شود، چون علاوه بر پیامد‌های نامطلوب اجتماعی و تربیتی پیامد‌های امنیتی هم خواهد داشت.

وی رسالت و مسئولیت اصلی متولیان تعلیم و تربیت در کشور را در این شرایط، حفظ روحیه مردم و توجه ویژه و بیشتر به کودکان دانست و افزود: کودکان نباید ناظر گفتمان‌های یاس و ناامیدی اقتصادی خانواده‌ها باشند، کودکان سرمایه اجتماعی کشور هستند و حفظ نشاط و شادابی آنان بسیار مهم است.

وی از مدیران کل خواست تا با جدیت بخشنامه ممنوعیت ورود مؤسسات به مدارس ابتدایی را پیگیر باشند و فقط کتاب‌های درسی در مدارس آموزش داده شود.

حکیم زاده با اشاره به کار مشترکی که معاونت ابتدایی و معاونت تربیت‌بدنی در حال انجام است، گفت: در راستای شادابی و نشاط دانش آموزان دختر و توانمندسازی معلمان ابتدایی برنامه مشترکی در دست انجام داریم و برنامه مشترکی با کانون پرورش فکری کودکان به نام کانون و مدرسه داریم که حمایت مدیران کل در استان‌ها را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: برنامه اصلی معاونت آموزش ابتدایی برنامه تدبیر است که مصمم به انجام این برنامه و حذف طرح‌ها و برنامه‌های موازی هستیم.

دانشگاه فرهنگیان نیازمند تبلیغ در جامعه است

حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه امسال صدمین سال تعلیم و تربیت در ایران است، اظهار کرد: آموزش عمومی مطالبه ملت است و تجربه نشان داده است هر ملتی در هر شرایطی سه خواسته دارد که شامل خوراک، پوشاک و آموزش عمومی است و باید از ظرفیت آموزش در توسعه استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلمان نقش بسزایی در فرایند تعلیم و تربیت و توسعه کشور دارد همه دانشگاه‌ها در مورد ورودی‌ها و در برخی رشته‌ها روزی به اشباع می‌رسند و ما می‌توانیم پزشک و مهندس از خارج کشور بیاوریم، اما معلم را نمی‌شود از خارج وارد کرد.

وی  افزود: اینکه در کشور چالش‌هایی در الگوگیری و بومی‌سازی، کمبود مطالعه، ضعف در مطالعات تطبیقی وجود دارد؛ همه به آموزش برمی‌گردد و باید برنامه‌های بلندمدت و مهارتی داشته باشیم.

خنیفر در مورد ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان گفت: باید تبیین و تبلیغ در جامعه انجام گیرد و تلاش کنیم از بهترین‌های کنکور برای جذب دانشجو اقدام کنیم و جذب هیئت‌علمی توانمند و متخصص ازجمله اقدامات دانشگاه فرهنگیان است.

تدابیر آموزش و پرورش برای جلوگیری از تداخل امتحان نهایی و کنکور از سال آینده

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به فاصله کم بین امتحانات نهایی و کنکور سراسری گفت: تلاش می‌کنیم تا با انجام تدابیری، فشار و استرس کمتری به دانش آموزان وارد شود.

وی با اشاره به اجرایی شدن سند تحول در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: سند تحول بیش‌ازپیش در دستور کار وزارتخانه قرار دارد و ۴ لایه مدیریتی پیگیر زیر نظام‌های سند تحول است و تمام فعالیت‌های معاونت‌ها در حوزه سند دائماً رصد می‌شود و با یک فهم مشترک و یک معماری درست سند در حال اجرایی شدن است.

نوید ادهم ادامه داد: سه مدل؛ از بالا به پائین، از پائین به بالا و مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول پیشنهادشده بود که مدل تلفیقی برای اجرای سند انتخاب شد.

دبیر کل شورای عالی آمورش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم با تلاش‌هایی که صورت گرفته مهر ۹۷ را با اجرای مشهود سند تحول در مدارس آغاز کنیم و توازن بین هویت‌های قومی محلی ایرانی و اسلامی را از مهمترین وظایف کمیته احراز سند تحول دانست.

آماده سازی منشور حمایت از کالای ایرانی

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به شعار سال اظهار کرد: باهدف تحقق شعار سال منشور حمایت از کالای ایرانی با مساعدت معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی تدوین و آماده ابلاغ به استان‌ها است.

کاظمی افزود: کاهش اردو‌های ملی و خارج از استان در دستور کار قرار دارد و افزایش ضریب امنیت اردو‌ها مهم‌ترین برنامه وزارتخانه است

وی تصریح کرد: با تصویب نظام جامع هدایت تحصیلی این فرآیند در مسیر اصلی خود قرار می‌گیردو از آماده‌سازی نرم‌افزار انتخاب رشته برای استفاده دانش آموزان کنکوری خبر داد.

طرح سنجش سلامت ٩٩درصد مناطق کشور را پوشش می‌دهد

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش‌وپرورش کودکان استثنائی  با اشاره به نوع پوشش تحصیلی دانش‌آموزان در این سازمان گفت: در سازمان مدارس استثنائی هفت گروه دانش‌آموزی پوشش داده می‌شود که برخی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و دانش آموزان نابینا و دارای مشکل جسمی حرکتی به سمت مدارس عادی با حضور معلمان رابط هدایت می‌شوند.

وی در مورد آمار‌های سال تحصیلی آینده گفت: سال تحصیلی آینده حدود ٧٥ هزار دانش‌آموز با نیاز ویژه در ١٥٦٩ مدرسه داریم و بر اساس برنامه آموزش تلفیقی دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری به دلیل عدم توانایى در برخی از سازه‌های یادگیری در مدارس عادی آموزش خواهند دید که برای معلمان رابط علاوه بر کارگاه‌های تخصصی، محتوا تولیدشده که در اختیار آنان قرارخواهدگرفت.

قدمی افزود: طرح سنجش سلامت ٩٩درصد مناطق کشور را پوشش می‌دهد و در مناطق صعب‌العبور این طرح را نتوانستیم اجرا کنیم و در مناطق عشایری طرح سنجش رایگان انجام می‌گیرد و لازمه ثبت‌نام دانش آموزان در مدرسه طرح سنجش است و بدون انجام فرایند سنجش، ثبت‌نام تکمیل نمی‌شود و کارنامه‌ای در طول سال برای دانش‌آموز صادر نمی‌شود.

قدمی با اشاره به حذف آزمون‌های ورودی مدارس خاص گفت: این حذف باعث شده تا درخواست برای جهش تحصیلی زیاد شود که والدین باید در مهلت تعیین‌شده در سامانه ثبت‌نام کنند و همچنین در آمار سال گذشته ٩٥٩١متقاضی جهش تحصیلی داشتیم که تنها ٤٨٢٤ نفر مجوز جهش تحصیلی دریافت کردند.

سواد حرکتی نسل در حال کاهش است

مهرزاد حمیدی  معاون تربیت‌بدنی و سلامت با اشاره به آمار سلامتی کشور اظهار کرد: ١١/١درصد مردان و ١١/٩ درصد زنان فشارخون بالا دارند و بیشتر از ١٩/٣درصد مردان و ٢٦درصد زنان از کلسترول بالا رنج می‌برند و چاقی، دیابت و غیره  ازجمله مسائلی هستند که در سلامتی نسل موردتوجه قرارگرفته‌اند و نیاز به برنامه‌ریزی دارند و از طرفی سواد حرکتی نسل در حال کاهش است و اگر این کاهش ادامه پیدا کند دانش آموزان انس به حرکت را از دست می‌دهند و در تربیت نسلی با شاخص‌های سالم حرکتی دچار چالش می‌شویم و اگر سواد حرکتی شکل نگیرید، فرد نمی‌تواند اوقات فراغتش را برنامه‌ریزی کند و آسیب می‌بیند و برای اینکه آموزشی مطلوب داشته باشیم به استفاده از برنامه‌های ورزشی و بازی در مدارس نیاز داریم.

وی به طرح مشترک این معاونت با معاونت دبستان اشاره کرد و افزود: طرحی در مدارس ابتدایی در نظر گرفته‌شده است که هدف آن توسعه فرهنگ ورزش و نشاط و سلامتی در بین اقشار جامعه، توسعه و گسترش تربیت‌بدنی در بین دانش آموزان و افزایش نشاط و تحرک و سلامتی آموزگاران است و جهت اجرای کیفی برنامه‌های تربیت‌بدنی دوره ابتدایی با اولویت مدارس دخترانه دوره آموزشی برای توانمندسازی آموزگاران برگزار خواهد شد.

وی پیش‌نیاز قهرمان‌پروری را توجه به مدارس دانست و گفت: اگر تصمیم داریم قهرمان‌پروری کنیم و ورزشکار با استاندار‌های قهرمانی داشته باشیم باید سواد حرکتی در مدارس را پیگیری کنیم و سواد حرکتی با تکرار و تداوم انجام بگیرد و در این راستا باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که آموزش تلفیقی دروس با بازی‌های شاد و مفرح صورت بگیرد و اگر مهارت‌های بنیادی و مهارت‌های ورزشی شکل بگیرد، سواد حرکتی هم اتفاق می‌افتد و آن زمان است که می‌توانیم در جامعه سلامتی و قهرمان ورزشی داشته باشیم.

راه اندازی سامانه ثبت شکایات ویژه مدارس غیر دولتی به زودی

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی  با اشاره به سامانه‌های تأسیس‌شده در این سازمان گفت: سامانه ثبت شکایات ویژه مدارس غیر دولتی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و با راه‌اندازی این سامانه اولیا می‌توانند شکایات خود را از این طریق طرح و پیگیری کنند.

وی در مورد شهریه‌هایی که از اولیا اخذ می‌شود، اظهار کرد: اولیا هنگام ثبت تنها ملزم به پرداخت شهریه مصوب در دستورالعمل هستند و در صورتی مدارس مجاز به دریافت شهریه فعالیت‌های تابستانی هستند که برنامه تابستانی در برنامه‌های اصلی مدرسه وجود داشته باشد و مؤسسان مدارس و مراکز غیردولتی می‌توانند فعالیت‌های خود را از اواخر تیرماه تا پایان مردادماه در سامانه فعال‌شده، ثبت کنند.

زینی وند با اشاره به فعالیت‌هایی که در شورا‌های آموزش‌وپرورش شده است، گفت: شورا‌های آموزش‌وپرورش فرصتی است که می‌توانند از مشارکت‌های مردمی به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی در کنار آموزش‌وپرورش صیانت کنند و شورا‌های آموزش‌وپرورش ظرفیت ارزشمندی است که می‌تواند در موضوعات مختلفی گره‌گشا و راه گشا باشد و بر اساس دستور وزیر آموزش‌وپرورش کارگروه تخصصی شورا‌ها فعال‌تر می‌شوند.

مراکز یادگیری محلی است که مرکز ثقل یادگیری است

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به دستورالعملی که برای حوزه سوادآموزی از طرف وزیر آموزش‌وپرورش به استان‌ها ابلاغ‌شده است، گفت: در سوادآموزی سه فرایند مهم پیگیری می‌شود که شامل ثبت‌نام، آموزش و ارزشیابی پایانی است و در فرایند ثبت‌نام به شکل سیستمی کنترل و نظارت می‌شود، در آموزش می‌توانیم از بخش غیردولتی خرید خدمت کنیم و ارزشیابی پایانی بر عهده ادارات کل است.

مراکز یادگیری محلی است که مرکز ثقل یادگیری و سوادآموزی است و می‌توان با مراکز غیردولتی برای محل یادگیری قراداد بسته شود.

کتاب‌های درسی پایه دوازدهم تا پایان مردادماه آماده خواهد شد

حیدر تورانی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی با اشاره به تلاش‌های علمی که در این سازمان می‌شود، گفت: از مدارس انتظار می‌رود بسته‌های آموزشی که ارسال می‌شود را با دقت اجرای کامل کنند و نظارت بر آن داشته باشند و به‌جای اینکه به سمت کتاب‌های غیردرسی و مؤسسات بروند، بسته‌های آموزشی سازمان جایگزین شوند.

وی در مورد چاپ کتاب‌ها برای سال تحصیلی جدید گفت: تمام کتاب‌های درسی در دوره‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه دوره اول و پایه دهم و یازدهم چاپ‌شده است و کتاب‌های درسی پایه دوازدهم تا پایان مردادماه آماده خواهد شد و در مهرماه سال تحصیلی آینده تمام کتب درسی در دسترس دانش آموزان است.

وی تضمین کیفیت را از اهداف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی دانست و اظهار کرد: نظارت بر اجرای کامل ساعات مصوب درسی بسیار مهم است و هر کتاب درسی باید در همان میزان ساعت مصوب برنامه درسی آموزش داده شود.

آغاز اجرای دوره آموزشی الکترونیکی  معلمان پایه دوازدهم از مرداد

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات  با اشاره به استقرار پایه دوازدهم در مهرماه سال تحصیلی گفت: دوره‌های آموزشی ویژه دبیران پایه دوازدهم از مردادماه به‌صورت الکترونیکی، قطبی و استانی آغاز می‌شود.

وی در مورد ساماندهی نیروی انسانی افزود: رویکرد برنامه‌ای ساماندهی استان محور است و مدیران کل از تمام ظرفیت‌های استانی استفاده کنند.

وی گفت: با اشاره به برخی دروس که به‌ویژه در مناطق محروم فاقد معلم متخصص هستند گفت: تا سال ۱۴۲۰ تقریباً از یک جمعیت ثابت دانش‌آموزی برخوردار خواهیم بود و این موضوع می‌تواند به ثبات برنامه‌ریزی‌ها کمک کند.

وی تصریح کرد: آنچه ما را نگران کرده است سونامی بازنشستگی است و نه افزایش دانش‌آموز و طی ۷، ۸ سال آینده باید طوری تصمیم گرفت که مانند تصمیم‌های دهه ۶۰ و ۷۰ مشکل‌ساز نباشد؛ مشکلاتی که امروز دامن‌گیر آموزش‌وپرورش شده است.

معوقات سه ماه گذشته پرداخت می شود

علی الهیار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به مسائل اقتصادی جامعه و سخنان رئیس جمهوری در گردهمایی مدیران اجرایی کشور اظهار کرد: بیانات رییس جمهور چند محور شفافیت، صرفه‌جویی، تقویت نهاد‌های نظارتی، تمرکز بر فعالیت‌های اولویت‌دار، اعتماد متقابل و اعتمادسازی عمومی را شامل می‌شود.

الهیار افزود: سامانه حقوق و دستمزد اجرائی شده و در این سامانه اطلاعات حقوق مدیران به‌صورت شفاف در سایت قرارمی گیرد.

وی ادامه داد: برای اجرای بودجه سال ٩٧ابلاغ اعتبار انجام‌شده و احکام در حال صدور است و معوقات سه ماه گذشته هم پرداخت خواهد شد و با اعتبار موجود حقوق تیرماه بر اساس احکام جدید پرداخت خواهد شد.

وی ازجمله فعالیت‌های معاونت توسعه و مدیریت را تشکیل کارگروه ٤استان محروم و افزود: به دنبال عدالت و کفایت و کارایی هستیم.

الهیار در مورد تخصیص بودجه سال گفت: تخصیص ٩٧در سه ماه اول سال صورت گرفته و خزانه تخصیص نهایی را منوط به پرداخت حقوق با احکام جدید و معوقات کرده است و مابقی منابع بعد از پرداخت حقوق در سایر ردیف‌ها همچون پیش‌دبستانی، خرید خدمات، مدارس از خارج کشور وغیره  پرداخت خواهد شد.

معاون پشتیبانی با اشاره به پاداش پایان خدمت تصریح کرد: با پیگیری‌های وزیر آموزش‌وپرورش و جلسات متعدد مقرر شد تا پایان شهریورماه پاداش بازنشستگان تسویه شود.

وی ادامه داد: شورای توسعه مدیریت راهبری تمامی امور اداری دستگاه‌ها را بر عهده می‌گیرد؛ این شورا تجمیع تمامی کارگروه‌ها و کمیته‌های موجود را انجام می‌دهد و با ادغام کمیته‌ها روند پیگیری امور بهتر خواهد شد.

الهیار حذف فوق‌العاده سختی کار را بر اساس مصوبه دیوان محاسبات دانست و بیان کرد: با توجه به استدلال دیوان محاسبات که مبنای درستی برای فوق‌العاده سختی وجود ندارد این بند در احکام جدید حذف‌شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ماندانا
۱۹:۱۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
سلام . من پشت کنکوری از سال 96 هستم الان برای کنکور 98 نظام قدیمی حساب میشم؟توی مشاوره تحصیلیکو زده بود دو دسته سوال برای کنکور سراسری 98 طرح میشه و اونایی که نظام قدیمی هستن چطوری باید سوالات مربوط به خودشون ر جواب بدن؟
آخرین اخبار