وزیر آموزش و پرورش:

کتاب‌های کمک درسی اهداف آموزشی را تحت‌الشعاع قرار داده است/ ۵ میلیون نفر به پرسش رئیس جمهور پاسخ دادند

5میلیون نفر به پرسش رئیس جمهوری پاسخ دادندبطحایی با تاکید به اهمیت سوال پرسش مهر گفت: مصرانه به دنبال اجرای این سوال در مدارس هستیم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در کنگره پرسش که  صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد اظهار کرد: این محل یادآور همه رشادت های خواهران و برادران ماست که در ایام دفاع مقدس با از خودگذشتگی از کشور دفاع کردند؛ آنچه امروز داریم از این افراد است.

وی ادامه داد: در دوران بسیار سخت امروز که ناجوانمردی دشمنان از همه طرف به ملت ایران نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد می شود بیش از هر زمان دیگری به دعای خیر و توجه ۳۵ هزار دانش آموز شهید و پنج هزار معلم شهید نیازمندیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری کنگره پرسش مهر رئیس‌جمهوری گفت: حدود پنج میلیون نفر به پرسش رئیس جمهوری مبنی بر اینکه چگونه باید در محیط مدرسه تحمل و احترام به افکار دیگران و اخلاق وادب را تمرین کنیم؟ پاسخ دادند.

نیازمند چرخش تحولی در مدارس هستیم

بطحایی افزود: این سوال سیاست بسیار مهمی است و آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین آن را مصرانه دنبال می کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه امروز در مدارس جای اینگونه اهداف تربیتی مغفول مانده است، تصریح کرد: سهم این مفاهیم در سبد یادگیری کاهش یافته و بخش عمده‌ای از یادگیری‌ها سمت حافظه محوری سوق پیدا کرده است.

وی افزود: اکنون دانش آموزان ما مفاهیم دانشی را آموخته و صرفا از محفوظات خود در آزمون ها بهره می گیرند در حالی که این مفاهیم بقای چندانی ندارد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیازمند چرخش تحولی در مدارس هستیم، اظهار کرد: در اولین گام باید موانع موجود را حذف کنیم که یکی از مهمترین موانع نگرش و باور خانواده‌هاست و تغییر دادن آن بسیار سخت است؛ چرا که اگر مدرسه بخواهد روی اهداف تربیتی سرمایه گذاری کند به سرعت با اعتراض خانواده ها مواجه می شود.

معلم باید در کلاس درس مهارت اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزد

بطحایی بیان کرد: اعتراض خانواده ها باعث می شود مجددا مدرسه به سمت حافظه محوری تغییر مسیر دهد همانطور که در برابر آزمون ها مقاومت داشتیم.

وی با اشاره به اینکه باید در کلاس درس به معلم اجازه دهیم تا مهارت اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزد، گفت: با وجود حجم بالای کتاب های درسی معلم چطور می تواند مفاهیم دیگری را بیاموزد؟، در حالی که کتاب درسی موجود برای کنکور کافی است اما با موضوع کنکور مواجهیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کنکور اهداف تربیتی را تحت تاثیر قرار داده است، بیان کرد: امیدوارم روزی این کنکور به سامان برسد و اجازه نفس کشیدن به مدارس دهد؛ در سبد یاددهی و یادگیری دانش‌آموزان باید مهارت‌های زندگی جای خود را به مفاهیم حافظه محوری بسپرد.

وی افزود: برای اینکه مدرسه را از آنچه که است، به آنچه نیاز داریم، برسانیم باید موانعی را برطرف کنیم؛ موانعی که اجازه نمی‌دهد از شرایط موجود به شرایط باید تبدیل شویم؛ یکی از این موانع، نگرش و باور خانواده ‌هاست؛ اگر مدرسه بخواهد مسائل پرورشی را توسعه دهد با اعتراض اولیا مواجه می‌شود که چرا آزمون و تست کار نمی‌کنید.

بطحایی تصریح کرد: در دوره آموزش عمومی باید تحمل کردن و تمرین از جنس بردباری سهم عمده قالب آموزش باشد بنابراین اولین مانع این است که خانواده ها باور کنند آنچه که در کتب درسی داریم، در واقع زیاد است؛ نیاز به کتاب‌های کمک آموزشی تمام اهداف آموزشی به خصوص دوره متوسطه را تحت الشعاع قرار داده است اما در ابتدایی نباید درگیر شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا این تحول در آموزش و پرورش اتفاق نیفتد مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما حل نخواهد شد و از سوی دیگر تا ملزومات برای این چرخش فراهم نشود و انگیزه لازم برای کار با کیفیت ایجاد نشود، تحول صورت نمی گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۲ تير ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
آخرین اخبار