با موافقت نمایندگان؛

مجلس تخریب کنندگان خاک را مکلف به بازسازی و پرداخت خسارت کرد

مجلس شورای اسلامی تخریب کنندگان خاک را مکلف به بازسازی و پرداخت خسارت کرد.

مجلس تخریب کنندگان خاک را مکلف به بازسازی و پرداخت خسارت کردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان نمایندگان در صحن علنی امروز (چهارشنبه 13 تیرماه) مجلس در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک با مواد 16 و 17 این لایحه که درباره تعیین تکلیف تخریب‌کنندگان خاک برای بازسازی و جبران خسارت است موافقت کردند.

بر اساس این گزارش متن مواد 16 و 17 لایحه حفاظت از خاک به شرح ذیل است:

ماده ۱۶- تخریب کنندگان خاک مکلفند بلافاصله پس از دریافت اخطار وزارت، فعالیت منجر به تخریب را متوقف و ظرف مهلت معینی که از طرف وزارت اعلام می گردد خاک را بازسازی و جبران خسارت نمایند. مستنکف علاوه بر توقف فعالیت، بازسازی و جبران خسارت به جزای نقدی دو تا پنج برابر خسارت وارده با حکم مراجع قضایی محکوم می گردد.

ماده ۱۷- ادامه فعالیت و یا بازگشایی واحدهای متوقف شده موضوع مواد (۱5) و(۱6) این قانون منوط به حکم مرجع قضائی خواهد بود.

بر اساس این گزارش نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه حفاظت از خاک با ماده 18 این لایحه با 116 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۱۸ آمده است: به منظور کاهش آلایندگی، تمامی واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی، زیربنایی و معدنی موظفند نسبت به پایش آلودگی خاک اقدام و نتیجه را در چارچوب خوداظهاری پایش محیط زیست به سازمان ارائه نمایند. نام واحد مستنکف، توسط سازمان در فهرست واحدهای آلاینده موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/02/1387 قرار می گیرد.

تبصره ۱- تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید، واردات، ترکیب سازی (فرموله کردن) انواع کود و سموم مشمول حکم این ماده می باشند.

تبصره ۲ - سازمان موظف است با همکاری دستگاههای ذی ربط مقررات تعیین واحدهای بزرگ موضوع این ماده، مقاطع زمانی و ضوابط اندازه گیری آلایندگی و نحوه خوداظهاری را در قالب کاربرگها (فرم) و نمونه های مشخص برای تصویب به هیأت وزیران ارائه نماید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار