دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل خبر داد؛

شکنجه و آزار جنسی یمنی‌ها در زندان‌های امارات

سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گفت گزارش‌هایی منتشر شده که از سوءرفتار سربازان اماراتی با زندانیان یمنی خبر می‌دهد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از شکنجه و آزار جنسی یمنی‌ها در زندان‌های امارات خبر دادبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد زندانیان یمنی از جانب سربازان اماراتی مورد شکنجه و آزار جنسی قرار می‌گیرند. سازمان ملل درخواست برای ارائه دسترسی به این زندان‌ها را مطرح کرده است، اما تاکنون اجازه آن را دریافت نکرده است.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه مصاحبه کرد.

وی در این مصاحبه گفت: «ما با دولت امارات متحده عربی درباره این مسئله صحبت کرده‌ایم و درخواست برای اعطای دسترسی به زندان‌های اماراتی در یمن را مطرح کرده ایم اما تا کنون این دسترسی به ما داده نشده است.»

تروسل افزود: «با توجه به اطلاعاتی که دفتر ما در یمن جمع‌آوری کرده است، شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد تعدادی از دستگیر‌شدگان یمنی مورد سوءرفتار سربازان اماراتی، از جمله شکنجه و آزار جنسی قرار گفته اند.»

تروسل در ادامه گفت این نهاد به نظارت بر این مسئله ادامه خواهد داد و و درباره گام‌های آتی در قبال این مسئله تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که گزارشی درباره وضعیت وحشتناک نگهداری از 2000 زندانی در زندان‌های تحت نظارت امارات متحده عربی در یمن منتشر شده است.

در اواخر ماه ژوئن، تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان داد بازداشت‌شدگان یمنی در زندان‌های اماراتی مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفته اند. همچنین این گزارش نشان می‌دهد برخی از افسران اغلب از این رفتارهای شنیع فیلم می‌گرفته اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، نزدیک به 18 زندان مخفی تحت نظارت امارات و یا مزدوران یمنی (وابسته به منصور هادی) در جنوب این کشور وجود دارد. در این میان، ابوظبی این گزارش را رد و ادعا کرده است پای هیچ تاسیسات مخفی و یا شکنجه در میان نیست.

ونسا بیلی، خبرنگار تحقیقی، در واکنش به این گزارش تکان‌دهنده در گفتگو با راشا تودی گفت امارات متحده عربی «اقداماتی مشابه آنچه در زندان گوانتانامو، ابوغریب و دیگر مراکز سازمان سیا در سراسر جهان انجام شده را تکرار می‌کند.»

وی خاطر نشان کرد گزارش‌ها درباره سوءرفتار شدید از جانب قربانیان و یا خانواده‌هایشان روز به روز بیشتر شنیده می‌شود.

امارات متحده عربی عضوی از ائتلاف به سرکردگی عربستان است که علیه نیروهای انصار الله یمن در حال مبارزه است. در حالی که درگیری‌ها در یمن وارد سال چهارم خود می‌شود، بیش از 22 میلیون نفر از شهروندان یمنی نیازمند کمک هستند. آمار منتشر شده نشان می‌دهد 60 درصد جمعیت یمن فاقد دسترسی به غذا هستند و بیش از نیمی از جمعیت این کشور به خدمات پزشکی دسترسی ندارند.

انتهای پیام/

دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل از شکنجه و آزار جنسی یمنی‌ها در زندان‌های امارات خبر داد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار