رای الیوم: مقصد بعدی ارتش سوریه کجا خواهد بود، شرق فرات یا ادلب؟

با توجه به تحولات اخیر در سوریه و پیروزی‌های پیاپی ارتش این کشور، تا چند روز دیگر درعا به طور کامل به آغوش سوریه باز خواهد گشت.

رای الیوم: مقصد بعدی ارتش سوریه کجا خواهد بود، شرق فرات یا ادلب؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم، اکنون که حامیان اصلی مخالفان مسلح سوری آنها را تنها گذاشته اند، آنان به ناگزیر باید به شروط مذاکرات با میانجی گری روس‌ها تن دهند و این به معنای بازگشت مجدد ارتش سوریه به جنوب و آزادسازی درعا در آینده نزدیک است.

به گفته ابو الشیماء، سخنگوی اتاق عملیات مرکزی ارتش آزاد سوریه، گروه های مسلح ورود ارتش سوریه به مناطق تحت تسلط خود را نمی پذیرند و خواستار حضور پلیس سوریه در این مناطق هستند در حالی که میانجیگران روس بر لزوم خلع سلاح این گروه ها و حل و فصل وضعیتشان بین این گروه ها و دولت سوریه اصرار می ورزند.

میانجیگران روس در این مذاکرات هم مانند همه مذاکرات پیشین خود در غوطه شرقی و پیش از آن در حلب و حمص، گروه های مسلح را به طور کامل خلع سلاح می کنند و به آنها اجازه می دهند فقط با سلاح سبک سوار بر اتوبوس های سبز به سوی ادلب بروند. در عین حال بعید به نظر نمی رسد آنها این قاعده را بر هم بزنند و اجازه بدهند گروه های مسلح در مناطق حاشیه ای و شبه مستقل در جنوب سوریه و خارج از سیطره ارتش سوریه باقی بمانند.

طبق آخرین گزارش های میدانی به نقل از برخی منابع مستقل، اوضاع میدانی به نفع گروه های مسلح نیست به ویژه پس از آنکه همه هم‌پیمانانشان این گروه ها را رها کردند، از جمله آمریکایی ها که رسما به آنها اعلام کردند هرگز برای حمایت از آنان مداخله نخواهند کرد و باید طبق منافع خود با تحولات برخورد کنند.

گروه های مسلح وابسته به جبهه جنوب خود را در محاصره دیدند، بی آنکه از حمایت یا پشتیبانی نزدیک ترین هم‌پیمانان خود برخوردار باشند. اردن و رژیم اشغالگر اسرائیل، که حامی برخی از این گروه ها بودند، مرزهای خود را به طور کامل بسته اند و برای این گروه ها راهی جز تسلیم یا جنگ تا پای جان باقی نمانده است.

در مقایسه با تجربه مذاکرات مشابه به ویژه درباره غوطه شرقی، به نظر می رسد فروپاشی مذاکرات قطعی نخواهد بود، زیرا درباره گروه های مسلح تقریبا همه راه های جایگزین از بین رفته است؛ از همین رو ممکن است این گروه ها در تلاش برای خروج امن از این منطقه به همراه سلاح های سبک خود و حرکت به سمت ادلب یا دیگر مناطق مورد توافق بار دیگر بر سر میز مذاکرات حاضر شوند و این به معنای بازگشت ارتش سوریه به جنوب، تسلط مجدد بر گذرگاه های مرزی با اردن و بازگشایی مجدد جاده بین المللی بین عمان و دمشق پس از هفت سال است.

تا چند روز دیگر درعا به طور کامل به آغوش سوریه باز خواهد گشت اما سوال اینجاست مقصد بعدی ارتش سوریه کجا خواهد بود.. شرق فرات یا ادلب؟

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار