کم کاری تیروئید باعث کاهش ضریب هوشی در کودکان

کاهش ضریب هوشی کودکان در اثر شناسایی نشدن ابتلا به کم کاری تیروئید است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ طاهره بیاتی کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید پیرویان شیراز، گفت: کم‌کاری تیروئید در نوزادان، یکی از بیماری‌های مهمی است که بر سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر گذاشته و در صورتی که دیر شناسایی شود، عقب‌ماندگی ذهنی را در برخی کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید ایجاد می‌کند.

وی افزود: هر هفته تاخیر در درمان کم‌کاری تیروئید نوزادان، سبب کاهش ضریب هوشی شده و بهترین زمان درمان آن روز‌های اول تولد، به ویژه تا ۶ هفتگی است.

بیاتی با بیان اینکه در این بیماری سطح هورمون تیروکسین کمتر از میزان طبیعی بوده و اغلب موارد در اثر اختلال غده تیروئید در دوران جنینی اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه غده تیروئید بر همه جوانب سلامت اثر می‌گذارد، تصریح کرد: در صورت کنترل و شناسایی کم‌کاری این غده، اقدام‌های درمانی باید هرچه سریع‌تر شروع شود.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت شهید پیرویان شیراز با تاکید بر اینکه کم‌کاری مادرزادی تیروئید، یک بیماری ارثی است، اضافه کرد: وضعیت بدنی نوزاد مبتلا به این بیماری ممکن است در بدو تولد، عادی، بدون علامت و با ظاهری سالم باشد.

وی اظهار کرد: علایمی از جمله تمایل نداشتن به شیر خوردن، کبودی دست و پا، کاهش دمای بدن، بزرگی زبان، خشکی پوست و زردی بیش از سه روز در بیماری کم‌کاری تیروئید مشاهده می‌شود که با انجام آزمایش ساده غربالگری خون در نوزاد سه تا پنج روزه، قابل تشخیص است.

بیاتی در خصوص عوارض به جا مانده از این بیماری مانند کوتاهی قد، لالی و کاهش شنوایی، بر تشخیص و درمان تخصصی، در صورت ابتلا به این بیماری هشدار داد.
انتهای پیام/ت

کاهش ضریب هوشی کودکان در اثر ابتلا به کم کاری تیروئید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار