با رژیم غذایی سالم در بارداری، نوزادتان را برابر این بیماری‌ها واکسینه می‌کند

داشتن رژیم غذایی سالم مادر در دوران بارداری سلامت فرزندش را در سال‌های آینده پس از تولد او تضمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مصرف مواد غذایی سالم دردوران بارداری به وسیله مادر سبب جلوگیری از ابتلای کودک پس از تولد به انواع طیف‌های بیماری آلرژی به دلیل دگرگون شدن باکتری‌های روده در او می‌شود.

کارشناسان در این پژوهش دریافتند زنانی که در دوران بارداری به میزان کافی ماهی و خوراک‌های دریایی مصرف می‌کنند کودکانی سالم و با درصد بسیار کم مبتلا به آلرژی به دنیا می‌آورند.


محققان اعتقاد دارند خوردن مواد غذایی سالم در دوران بارداری به رشد کودک کمک می‌کند و سبب محافظت از او در مقابل بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

زنانی که در دوران بارداری رژیم غذایی نامناسب دارند با درصد بالا فرزندانی مبتلا به آلرژی و برخی بیماری‌های مادرزادی به دنیا می‌آورند.


خوردن میوه و سبزیجات تازه در دوران بارداری می‌تواند تعداد باکتری‌های مفید در روده کودک را افزایش دهد و این سبب می‌شود در دوران نوزادی و پس از آن کمتر دچار آلرژی شود.


کارشناسان این نتیجه‌ها را با تحقیق برروی ۱۴۵ مادر باردار در هفته‌های ۲۴ تا ۳۸ بارداریشان به دست آورده‌اند.

ضعف سیستم ایمنی بدن و نیز زمینه‌های ژنتیکی از عامل‌های ابتلای افراد به انواع آلرژی‌ها از جمله آلرژی غذایی و ناتوانی در مصرف برخی مواد غذایی، چون بادام زمینی و مواد لبنی است.


پژوهش در خصوص اثربخشی رژیم غذایی مادر در دوران بارداری بر جلوگیری از ابتلای نوزاد به آلرژی به وسیله دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه دارتموث (Geisel School of Medicine at Dartmouth College) انجام شده است.

کارشناسان در نظر دارند با استفاده از این یافته‌ها رژیم غذایی خاصی برای مادران در دوران بارداری تنظیم کنند که از ابتلای فرزندان آن‌ها به بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلرژی جلوگیری کند.


دانشمندان اعلام کرده‌اند نوزادانی که با شیوه سزارین به دنیا می‌آیند درصورتی که مادران آن‌ها در دوران بارداری ماهی و خوراک‌های دریایی مصرف کرده باشند میزان باکتری‌های مفید بیشتر در روده خود خواهند داشت و آسیب پذیریشان در برابر بیماری‌ها کمتر می‌شود.


پژوهش‌های پیشین همچنین نشان داده است دارا بودن رژیم غذایی مدیترانه‌ای در دوران بارداری سبب کاهش احساس خستگی وضعف در کودکان می‌شود.


افزون بر داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بارداری، تغذیه نوزاد با شیرمادر نیز سبب کاهش خطر بروز انواع آلرژی حتی در سال‌های آینده می‌شود.

نتیجه‌ها نشان می‌دهند میکروبیوم روده نقش مهمی درسلامت نوزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن او دارد.


یافته‌های به دست آمده ازاین تحقیق در مجله (Microbiome) به چاپ رسیده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

راهکار پیشگیری از ابتلای کودکان به انواع آلرژی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار