مهمان‌هایی ناخوانده روی پوست که زیبایی بانوان را نشانه می‌رود

وجود منگوله‌های پوستی یکی از عارضه‌های شایع به ویژه در زنان است که زیبایی آن‌ها را نشانه می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ منگوله‌های پوستی (Skin tag) به زائده‌های پوستی بی خطر بر روی سطح پوست بدن گفته می‌شود که بی خطرهستند، اما می‌توانند از نظر ظاهری زیبایی پوست را از بین می برند.

منگوله پوستی با زگیل تفاوت دارد و علت بروز آن بیشتر، مشکل  سلامت بدن انسان و بالا بودن قند خون است.


این زائده‌های خوش خیم بر مناطقی از پوست که دارای رطوبت هستند یا اصطکاک زیادی با سایر بخش‌های بدن دارند، مشاهده می‌شوند؛ از جمله مناطقی که مستعد رشد منگوله پوستی است می‌توان زیر بازوی دست، زیر گردن، زیر سینه ها، در اطراف کشاله ران، زیرپلک‌ها و  اطراف گردن را نام برد.


این زائده‌ها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه در تماس با لباس یا زیورآلات قرار بگیرند که  بر اثر اصطکاک دچار تحریک و درد می شوند.


کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در صورت مشاهده هرگونه دگرگونی بر سطح پوست خود به پزشک مراجعه کنند تا نوع عارضه را شناسایی و اقدام‌های درمانی و پیشگیرانه مناسب را توصیه کند.

منگوله‌های پوستی معمولاً بین یک الی دو سانتی متر هستند و رنگ آن‌ها مانند رنگ پوست بدن است.

منگوله‌های پوستی در زنان شایع‌تر از مردان است و اغلب در سنین بزرگسالی مشاهد می‌شود؛ یکی از دلایل بروز این عارضه، چاقی و اضافه وزن است.

ژنتیک عاملی مهم در بروز منگوله‌های پوستی است، همچنین ابتلا به سندرم متابولیک، برهم خوردن تعادل هورمونی، ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک و دیابت در بروز این بیماری اثرگذار است.


درمان منگوله پوستی به شیوه‌های مختلف بنا بر تشخیص پزشک و میزان شدت عارضه متفاوت است از جمله می توان به کرخت کردن بخشی از پوست و برداشتن زائده با کمک تیغ جراحی، استفاده از نیتروژن مایع درمحل عارضه، از بین بردن عارضه با پرتو نور لیزر و در نهایت سوزاندن عارضه  اشاره کرد که تمامی این روش‌ها باید زیر نظر متخصص و در مراکز درمانی انجام شود.


منگوله‌های پوستی از رگ‌های خونی تغذیه می‌کنند و هرگونه برش یا آسیب به آن می‌تواند سبب خونریزی از محل بافت و درمواردی بروز عفونت شود.
برخی درمان‌های خانگی نیز برای از بین بردن منگوله پوستی توصیه می‌شود که البته نیاز به گذشت چندین هفته دارند تا اثر‌ درمانی مشاهده شود.

سرکه سیب


استفاده از محلول سرکه سیب برمحل عارضه، این شیوه درمانی برای از بین بردن زگیل، اگزما، آکنه و منگوله پوستی مناسب است، زیرا سبب از بین بردن قارچ و انواع ویروس‌ها می‌شود.

 

روغن درخت چای


روغن درخت چای هم یکی دیگر از روش‌های درمانی فوق العاده اثربخش است؛ پنبه بهداشتی را آغشته به مقدار ۶ الی ۸ قطره روغن درخت چای کرده  و آن را روی عارضه مورد نظر قراردهید؛ پس از ۱۵ دقیقه محل را آبکشی و خشک کنید.


انجام سه بار این کار در روز می‌تواند به تدریج سبب از بین رفتن این عارضه شود.

روغن زیتون


استفاده از روغن زیتون هم می‌تواند مانند روغن درخت چای سبب رفع منگوله پوستی شود.

سیر


سیر هم یکی از موادی است که از قرن‌ها پیش برای درمان عفونت، زگیل و زائده‌های پوستی مورد استفاده قرارگرفته است.

به این منظور سیر را به وسیله چاقو به قطعه‌های کوچک تقسیم کنیم، سپس پنبه آغشته به روغن سیر را روی زائده پوستی قراردهید، به تدریج و پس از چند هفته زائده از بین می‌رود.

ویتامین E


ویتامین E هم یکی دیگر از شیوه‌های درمانی بدون خطر منگوله‌های پوستی است، به این منظور کپسول ویتامین E. را شکسته و قطعه‌ای پنبه به آن آغشته کنید و بر روی زائده قراردهید.

پوست موز


پوست موز و پاپایا هم می‌توانند سبب ضد عفونی کردن پوست و از بین بردن زائده‌های روی آن شوند.


کارشناسان اعتقاد دارند بروز این عارضه ارتباط مستقیم به قند خون دارد به همین دلیل توصیه می‌شود افراد رژیم غذایی سالم حاوی انواع میوه و سبزیجات داشته باشند وقند خون خود را کنترل کنند، افزودن دارچین به رژیم غذایی روزانه هم می‌تواند سبب جذب قند خون اضافی و جلوگیری از افزایش آن شود.


به یاد داشته باشید هرگونه دگرگونی برسطح پوست نشان دهنده بیماری یا مشکل سلامت است و باید توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی، جلوگیری از استرس، قرارگیری درمکان‌های آلوده، شست و شوی منظم بدن، خودداری از مصرف مواد غذایی آلرژی زا و کنترل قند خون خود داشته باشید.

منبع: medicinenet
انتهای پیام/

منگوله‌های پوستی؛مهمان  ناخوانده ای که سلامت پوستتان را به خطر می اندازد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار