آیا اصلاح طلبان با قرار دادن پور محمدی و رئیسی در مقابل یکدیگر سعی در تدبیر یک بازی انتخاباتی دارند؟

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛رئیسی و حامیانش پورمحمدی را قبول ندارند! این تیتر یکی از روزنامه های کثیر الانتشار است! این رسانه چپ گرای تندرو  در صفحه اخبار سیاسی خود نوشت :خبرهای غیر‌رسمی در مورد تعاملات اعضای جامعه روحانیت نشان می‌دهد که اختلاف‌نظر دو طیف چپ و راست در این تشکل در انتخاب دبیرکل نمود پیدا کرده و مساله‌ساز شده است!

پس از اعلام سکانداری  و دبیر کلی  مصطفی  پورمحمدی   در  جامعه روحانیت مبارز طی مدت زمان کوتاهی  یکی از روزنامه های  اصلاح طلب مطلبی را با عنوان رویایی در جامعه روحانیت مبارز منتشر کرد و مدعی شد که حجت الاسلام رئیسی و طیف همراه او در جامعه روحانیت مبارز، دبیرکلی پورمحمدی را قبول ندارند!

جامعهٔ روحانیت مبارز نهادی دینی، روحانی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که با انگیزه‌ای دینی و با شعار حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران از سال 56 شکل گرفت. فضل‌الله مهدی‌زاده محلاتی نخستین دبیر جامعه روحانیت مبارز بود و طی سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰ این مسئولیت را بر عهده داشت، پس از او (به جز دوره کوتاهی در سال ۱۳۷۵)تا سال ۱۳۹۳، محمد رضا مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز بود اما با درگذشت وی گزینه‌هایی همچون محمدعلی موحدی کرمانی، اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و حسن روحانی برای دبیرکلی این نهاد مطرح شدند. در نهایت در جلسه‌ای که در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۳ با حضور اعضای جامعه برگزار شد، محمدعلی موحدی کرمانی به اتفاق آراء دبیرکل جامعه روحانیت مبارز شد.

تغیر و تحول در جامعه روحانیت مبارز به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامده است/رویارویی در جامعه روحانیت مبارز از تئوری تا واقعیت/

وظایف جامعه روحانیت مبارز در سال‌های اولیه شکل‌گیری

برنامه‌ریزی راهپیمایی‌ها، سخنرانی در مساجد، تهیه شعار‌ها و هماهنگی و سازماندهی مبارزه ضد حکومت پهلوی عمدتاً بر عهده جامعه روحانیت مبارز بود در آذر ۱۳۵۸ به توصیه بنیانگذار انقلاب اسلامی اساسنامه جدیدی تنظیم و بسیاری از بند‌های اساسنامه پیشین حذف شد و نام آن به «جامعه روحانیت مبارز تهران» تغییر یافت و البته آخرین تغییر در اساسنامه مربوط به ۲۹ مرداد ۱۳۷۵ بود که نام جامعه به «جامعه روحانیت مبارز استان تهران» تغییر یافت.

چپی های سنتی گرا

در سال 66و درآستانه برگزاری انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی مجمع روحانیون مبارز که به چپی های سنتی گرا شهره بودند به فعالیت پرداختند،با نزدیک شدن به دوره سوم انتخابات نیز بحث هایی اختلافی که ریشه در مجلس دوم داشت با محوریت دولت میر حسین موسوی شکل گرفت .

در این میان فهرست انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز در آستانه انتخابات مجلس سوم  به سلیقه برخی از از اعضای آن خوش نیامد و جناح اندک این جامعه که بعدها نام که  مجمع روحانیون مبارز به خود گرفت اصرار داشت که هادی غفاری ،فخرالدین حجازی و سید محمود دعایی در لیست انتخاباتی این تشکل باشد  اما اعضای دیگر جامعه روحانیت بر این باور بودند که افراد مذکور  صلاحیت کافی را دارا نیستند.

بروز این مساله آتش اختلاف را تندتر کرد ؛ اختلافاتی که به نگرش های طیف  چپ و راست انقلابیون، به‌ویژه در  مبحث اقتصاد بازمی‌گشت تا جایی که حتی آیت الله مهدوی کنی در کتاب خاطرات ش جنس این اختلافات را از جنس همان نگاه چپی و راستی به سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد دانسته است.

 اختلافات بالا گرفته بود و همین امر سبب شد که  سیدمحمد خاتمی و موسوی خوئینی‌ها از اعضای برجسته این تشکل، در دیدار با مهدی کروبی پیشنهاد انشعاب از جامعه روحانیت را مطرح کنند لذا با تایید حضرت امام این جدایی صراحتا صورت گرفت و  «مجمع روحانیون مبارز تهران» فعالیت خود را آغاز کرد.

استعفای آیت الله موحدی کرمانی رویدادی که خوراک تریبون های  چپ گرا را تامین کرد!

 آیت الله موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز،که چندین سال پیش و حتی بعد از فوت آیت الله مهدوی کنی با رای اکثریت اعضای شورای مرکزی ، به عنوان دبیرکل جدید جامعه روحانیت مبارز تهران انتخاب شده بود، چندی پیش از کسوت  خود  در این جامعه استعفا داد دقیقا همین امر  شائبه اختلافات درونی این تشکل را بر سر زبان هاانداخت و خوراک رسانه های چپ گرا و فرصت طلب  را تامین کرد.

هرچند عده ای از اعضا این تغییرات را مرتبط با اساسنامه جدیدی دانستند که پس از گذشت ده سال از تصویب آن دوباره باید تغییر می کرد، اما برخی تئوریسین  انتخاب مصطفی پورمحمدی بجای موحدی کرمانی را نشانه اختلافی جدید در این تشکل دانستند. 

به هر حال این حواشی طبیعی است! چرا که   آیت الله موحدی کرمانی جانشین آیت الله مهدوی کنی شده بود! مردی که کاریزما و قدرت  بی نظیری  در ایجاد وحدت میان اصولگرایان  داشت و توانسته بود این تشکل را در دوره های مختلف انتخابات تاثر گذار نگه داردو اکنون نیز  مصطفی  پورمحمدی که سابقه عضویتش  در جامعه روحانیت به ده سال نیز نمی‌رسد  از جوانترین عناصر بدنه این تشکل است  و در حالی سکان دبیر کلی جامعه روحانیت را  از آن خود کرده که  سیدرضا تقوی گزینه محتمل تری برای حضور در این جایگاه بود.

تغییر و تحول در جامعه روحانیت مبارز به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامده است

تغیرات جامعه روحانیت مبارز به مذاق رسانه های اصلاح طلب خوش نیامد/ادعایی که ثابت نشد

چندی پیش غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در نشست خبری  خود خبر از تغیراتی داد که چندان به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامد!  و شیطنت این  تریبون ها آن جایی شدت گرفت که مصباحی مقدم پور محمدی را دبیر کل موقت خطاب کرد! تا جایی که  این  تریبون ها طبق  خط رسانه ای که به آنها ابلاغ شده بود دست به قلم شدند  تا با خلق موج رسانه ای سازمان یافته  به تفرقه افکنی میان اعضای این جامعه مبادرت کنند ،  روزی گفتند جامعه روحانیت مبارز دبیر کل ندارد!و روز دیگر بحث اختلاف میان مصطفی پور محمدی و ابراهیم رئیسی را پیش کشیدند وبا طرح سوالهای هدفمند و جهت دار  همچنان سعی در آتش افروزی در جامعه روحانیت را دارند .

 به عنوان  مثال روزنامه ای  چپ گرا در یک تحلیل قابل تامل نوشت؛ حمایت یک گروه از یک نامزد در کوران پردازش‌های سیاسی و انتخاباتی عجیب نیست اما فراتر رفتن از جایگاه اجرا و پهلو زدن به مفاهیمی ارجمند که مورد وثوق همه مردم این سرزمین بوده است، وقتی با انحراف از معیار همان دولت مواجه شد، با جامعه روحانیت همان کرد که کمتر کسی انتظار داشت و موجب دور شدن عموم مردم از این تشکل شد. جامعه با حمایت بی‌دریغ از دولت‌های نهم و دهم هزینه سنگینی روی دوش خود گذاشت و زمانی قوام خود را در معرض سستی دید که پس از آن مناظره معروف از آیت‌ا... هاشمی حمایت نکرد.

تغیر و تحول در جامعه روحانیت مبارز به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامده است/رویارویی در جامعه روحانیت مبارز از تئوری تا واقعیت/

بحث و رایزنی های رسانه ای درباره ضعف جامعه روحانیت مبارز بهانه ای شد تا باشگاه خبرنگاران جوان با دبیر کل جامعه روحانیت مبارز به  گفتگو بپردازد پورمحمدی با لبخندی که بر چهره اش  نقش بسته بود  شایعه اختلافش با رئیسی را  عمیقا تکذیب کرد و بحث و گفتگوی جدی با بیان اعتقاد و نقطه نظرات در جامعه روحانیت امری مثبت و همیشگی  دانست  و سیر جامعه روحانیت مبارز را مثبت ، راه گشا و متناسب با نیازهای روز تلقی کرد و گفت امیدوارم که روند فعلی جامعه روحانیت حفظ شده  و ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیمی نیز اخیرا در گفتگویی با یکی از رسانه ها با رد ادعای روزنامه "اعتماد" مبنی بر عدم رضایت حجت‌الاسلام رئیسی با دبیرکلی پورمحمدی گفت‌ه بود که  آقای رئیسی به دلیل اینکه در جلسه‌ای که اساسنامه جدید جامعه روحانیت به تصویب رسید، حضور نداشت و از قبل نیز اذعان کرده بود که اساسنامه جدید را مطالعه نکرده است، و درباره واژه دبیرکلی که به آقای پورمحمدی اطلاق شده بود این سوال برایشان پیش آمده بود که آیا آقای پورمحمدی جایگزین آیت‌الله مهدوی کنی شده است یا خیر؟ و در نهایت  با توضیحاتی که درباره اساسنامه جدید به آقای رئیسی داده شد،‌ در نهایت ایشان قانع شد که آقای پورمحمدی مدیرکلی امور اجرایی جامعه روحانیت مبارز را برعهده دارد و اختیارات او با دبیرکل جامعه متفاوت است.

سخن پایانی

اگرچه برخی تریبون ها  وتئورسین های جناح چپ در تلاطم اند  تا فضای جامعه روحانیت مبارز را مه آلودو آکنده از انشقاق  و رویارویی جلوه دهند  تا جایی که  با سفسطه های رسانه ای سعی دارند  ،درگذشت آيت الله مهدوی كنی به عنوان دبير تشكیلات و اصولگرايی سنتی  و پس از آن  روی کار آمدن پور محمدی  را گامی  در جهت تضعیف جامعه روحانیت مبارز جلوه دهند اما واکنش ونظر اعضا و تحولات سازنده این تشکل حکایت از بالندگی و تحرک بیشتر  این جامعه داشته و اکنون نیز حضور مصطفی پورمحمدی به عنوان دبیر کل در این مجمع را باید به فال نیک گرفت! چرا که به نظر می‌رسد ،وی می‌تواند با ایجاد پویش و تحرکی هرچه بیشتر جامعه روحانیت مبارز را به شاخص ترین پایگاه اجماع اصولگرایان تبدیل کند،

  امااز مجموعه جو سازی و ها و  مسائلی که رسانه های اصلاح  طلب سعی دارند به افکار عمومی القا کنند این سوال دراذهان  نقش می‌بندد،  به راستی هدف جریان اصلاحات از به راه انداختن چنین جو رسانه ای چیست؟آیا چپی ها با تکیه بر   قدرت رسانه ایشان   و با قرار دادن پور محمدی و رئیسی در مقابل یکدیگر  در  تدبیر شکل دهی  بازی انتخاباتی جدیدی هستند و از بیم پیروزی اصولگرایان  در انتخابات آتی  استراتژی متفاوتی رادرپیش گرفته اند؟

گزارش :فاطمه سیدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اولویت اول مردم رفع مشکلات اقتصادی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۲۰ تير ۱۳۹۷
فقط به فکر مردم هم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۲۰ تير ۱۳۹۷
اللهم عجل الولیک الفرج
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
رضا
۱۶:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سلام
امروز در شهرستان مهران تو دمای 52 درجه از ساعت دو تا چهار و ده دقیقه برق نداشتیم
ولی الان که برق اومد من تلویزیون رو روشن کردم توی این ساعت
چرا ما توی این گرما بپزیم
ممنون
Germany
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۷
به فکر مردم وکشور باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۰ تير ۱۳۹۷
گزارش بسیار خوبی بود دست مریزاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۰ تير ۱۳۹۷
انشالله نابودی دولت مردان امریکا
آخرین اخبار