هشدار به مادران باردار؛

خطر مرگ جنین در اثر مصرف مواد مخدر در دوران بارداری

کارشناس درمانی بیمارستان حافظ گفت: نه تنها حشیش، کوکائین، و مت آمفتامین، بلکه موادی مانند کافئین و الکل هم می‌توانند اثرات مخربی بر جنین داشته باشد.

نرجس اسماعیلی مسوول آموزش و ارتقای سلامت مرکز آموزشی درمانی حافظ، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛  استفاده از مواد مخدر مجاز یا غیر مجاز در دوران بارداری را دارای اثری مستقیم بر سلامت جنین عنوان کرد و گفت: مصرف مواد مخدر در حین بارداری احتمال تولد نوزاد نارس، نقص جنینی، کودکان کم وزن و زایمان نوزاد مرده را نیز افزایش می‌دهد؛ قرار گرفتن در معرض چنین موادی پیش از تولد هم مشکلات رفتاری را در دوران کودکی ایجاد می‌کند و چنین موادی می‌توانند بر حافظه کودک و تمرکز او نیز اثر بگذارد.

او افزود: برخی نتایج حاکی از آن است که در مغز کودکانی که مادرشان از کوکائین، الکل، یا تنباکو در حین بارداری استفاده می‌کنند، تغییرات ساختاری ایجاد می‌شود که تا اوایل بلوغ هم ماندگار است.

اسماعیلی مصرف سیگار در دوران بارداری را دیگر عامل تهدید سلامت جنین عنوان کرد که نیکوتین و سایر مواد شیمیایی سرطان زا را به جنین می‌دهد و مادرانی که در اوایل بارداری سیگار می‌کشند، با خطر تولد نوزادانی با نقص‌های قلبی مانند نقص جداره قلب و به ویژه وجود سوراخ در دیواره بین سمت راست و چپ، مواجهند.

این کارشناس آموزش سلامت به مادران باردار توصیه کرد تا مصرف کافئین را نیز تنظیم کنند، چرا که مقدار زیاد کافئین، وزن کم نوزاد در حین تولد و بدخلقی او را به همراه دارد.

او در مورد مصرف دارو در دوران بارداری هم توصیه کرد: همیشه برچسب دارو مطالعه شود، چرا که روی برچسب بسیاری از محصولات خطرات مربوط به بارداری درج شده است و اگر تردیدی در مورد مصرف وجود دارد، لازم است با پزشک مشورت کرد.

اسماعیلی ادامه داد: ممکن است ادعا شود که مکمل‌های غذایی طبیعی گیاهان دارویی، آمینواسیدها، مواد معدنی، مگا ویتامین‌ها طبیعی هستند، اما این مطلب بدان معنا نیست که هیچ خطری برای مادر باردار ندارد و پیش از مصرف هر گونه دارویی که طبیعی بودن آن تایید نشده است باید با پزشک مشورت کرد، بر اساس نظر FDA، مصرف آسپیرین و ایبوپروفن نیز در سه ماهه نخست بارداری ممنوع است، مگر این که پزشک تجویز کند.

مسوول آموزش و ارتقای سلامت مرکز آموزشی درمانی حافظ یادآور شد: مادران باردار لازم است درباره ویتامین‌های ویژه پیش از تولد با پزشک خود صحبت کنند، چرا که ممکن است دوز ویتامین‌های موجود در بازار بسیار بالا باشد.
انتهای پیام/ر

توصیه هایی به مادران باردار

برچسب ها: اخبار سلامت ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار