دلایل سردرد‌های دوران بارداری از زبان متخصص زنان و زایمان

یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری سردرد است که به علت تغییرات هورمونی و گردش خون در دوران حاملگی ایجاد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مریم زارع خفری متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری با بیان اینکه این سردرد‌ها در سه ماهه نخست بارداری، به ویژه در هفته نهم و دهم بارداری به بیشترین میزان خود می‌رسد و با افزایش سن بارداری به مرورکم می‌شود، علت بیشتر سردرد‌ها را خستگی یا یک بیماری بی خطر ساده عنوان کرد.

وی ادامه داد: این سردرد‌ها در بعضی از موارد نیز می‌تواند علامت یک بیماری مهم و خطرناک باشد.

زارع خفری از شایعترین سردرد‌های بانوان باردار به سردرد‌های ناشی از فشار خون اشاره کرد و افزود: «پره اکلامپسی» که اغلب بین هفته بیستم تا سی ام بارداری آغاز می‌شود، در بانوان بارداری که دچار افزایش فشار خون هستند، رخ می‌دهد و باعث تورم دست و پا و صورت می‌شود.

این پزشک متخصص، افزایش وزن غیر عادی، وجود پروتئین در ادرار و نوسانات فشار خون در این مادران را سبب بروز سردرد‌های ناگهانی در آن‌ها عنوان کرد و گفت: اگر این علائم جدی گرفته نشود، احتمال دارد مادر دچار «اکلامپسی» یا مسمومیت بارداری شود.

زارع خفری به مشکلات چشمی به عنوان دیگر علت سردرد‌های دوران بارداری یاد کرد و ادامه داد: مشکلات چشمی اغلب باعث درد در سمت جلوی سر می‌شود و با مشکلاتی از قبیل: دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم در ارتباط است؛ به همین علت یکی از نخستین توصیه‌ها در هنگام بروز سردرد، بررسی و معاینه وضعیت چشم هاست.

او شایع‌ترین علت سردرد‌ها را سر درد تنشی، میگرن، صرع یا اپی لپسی نام برد و افزود: علت‌هایی نظیر ترومبوز وریدی، تومور‌های مغزی، خونریزی مغزی و مننژیت در این زمینه موثر هستند که چندان شایع نیست، در صورتی که سردرد با درمان‌های استاندارد معمولی تسکین نیافت، باید به متخصص داخلی، مغز و اعصاب و یا روانشناس مراجعه کرد.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری تأکید کرد: مادران باردار در صورت شدیدتر شدن سردرد نسبت به گذشته، حمله خیلی شدید سردرد، یافته‌های عصبی غیر طبیعی مانند فلج شدن یا بی حسی قسمتی از بدن و همچنین تب همراه با ضعف، بی اشتهایی همراه سردرد، تهوع و استفراغ، یا افزایش شدت سردرد با خم و راست شدن و سرفه، هر چه سریعتر باید به پزشک مراجعه کنند.
انتهای پیام/ر

نشانه‌هایی که مادران باردار باید جدی بگیرند

برچسب ها: درمان ، اخبار سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار