پیش بینی برداشت برنج از دهه سوم تیرماه در مازندران

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران از پیش بینی برداشت برنج از دهه سوم تیرماه در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،ابراهیم قربان‌نژاد رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود دهه سوم تیرماه عملیات برداشت برنج از شالیزار‌های استان آغاز شود، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد شالیزار‌های استان در مرحله خوشه‌دهی و خمیری قرار دارد.

وی افزود: ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری استان ارقام پرمحصول فجر، شیرودی و ندا کشت شد و بقیه ارضی به کشت ارقام محلی شامل طارم محلی، هاشمی، سنگ‌طارم و بینام قرار گرفت.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال از ۲۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی شالیزاری در استان ۲۰۴ هزار هکتار به کشت برنج اختصاص یافت گفت: در ۶ هزار و ۶۸۸ هکتار به‌دلیل عدم تأمین آب و کاهش منابع آبی عملیات کشت انجام نشد و بقیه به‌دلیل تغییر الگوی کشت از چرخه تولید برنج استان خارج شد.

وی از افزایش ۶ درصدی کشت مکانیزه برنج نسبت به سال گذشته در استان خبر داد و افزود: بیش از ۵۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از شالیزار‌ها مکانیزه کشت شد.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۶ هزار هکتار دیگر از اراضی شالیزاری نشاکاری شده که دچار تنش آبی قرار گرفت، با بارندگی‌ها در اردیبهشت و خرداد و جبران کمبود آب ذخیره‌شده پشت سد‌ها و رها‌سازی آب در شبکه‌های آبرسانی، تحت استرس کاهش پیدا کرد.

قربان‌نژاد با بیان اینکه با توجه به توصیه‌های فنی انجام‌شده و لزوم انجام کشت جایگزین در اراضی که تأمین آب امکان‌پذیر نبوده است افزود: یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به محصولاتی مانند سویا، کنجد، آفتابگردان و علوفه اختصاص یافت.

وی گفت: در یک‌هزار و ۹۰۷ هکتار از اراضی شالیزاری با ۲۱ هزار و ۷۱۵ نفر قرارداد بیمه محصولات کشاورزی دراستان منعقد شد.

انتهای پیام /ر

اختصاص ۲۰۴ هزار هکتار اراضی شالیزاری به کشت برنج در مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار