نجات کشاورزی جنوب کرمان با کشت‌های جایگزین

سرپرست استانداری کرمان گفت: ایجاد الگوی جامع کشت جایگزین، مهمترین راهکار مواجهه با مشکلات کشاورزی در جنوب استان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،محمد جواد فدائی، سرپرست استانداری کرمان  در نشست بررسی مسائل و مشکلات تولید محصولات کشاورزی در جنوب استان با حضور استاندار سابق کرمان گفت: متأسفانه در سالیان گذشته گاهی اوقات در برخی از محصولات مانند سیب زمینی و گوجه فرنگی با افزایش یا کاهش تولید مواجه بوده ایم که به ناچار منجر به معدوم کردن این محصولات اضافی در زیر خاک و یا گرانی آن‌ها شده است.

وی اظهار داشت: مسأله اساسی در ارتباط با محصولات کشاورزی در جنوب استان، انجام اقداماتی در سه مقطع زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای جلوگیری از ایجاد بحران‌های کشاورزی و هدایت تولید محصولات مبتنی بر نیاز استان و کشور و همچنین بازار فروش مورد نیاز است که بایستی برای آن برنامه ریزی کنیم.

فدائی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی یکی دیگر از راهکار‌های مواجهه با افزایش تولیدات بخش کشاورزی است ونقش تعاونی‌های روستایی در این زمینه بسیار مهم است.

علیرضا رزم حسینی استاندار سابق کرمان نیز که به عنوان مدعو در این نشست حضور داشت، گفت: خوشحالم که بعد از پایان مسئولیت در استانداری نیز می‌توانم در خدمت مدیران استان باشم و از همین تریبون اعلام می‌کنم هر کجا در سطح استان، شهرستان‌ها و حتی در مرکز کشور لازم باشد حاضرم به عنوان یک سرباز تجاربم را در طبق اخلاص برای توسعه دیار کریمان قرار دهم.

وی در ادامه با اشاره به وجود بحران‌های آب و خشکسالی در سطح استان اظهار داشت: این بحران‌ها به ما این اجازه را نمی‌دهد که همچون پنجاه سال و یا صد سال گذشته در تولید محصولات کشاورزی و مصرف آب عمل کنیم و بایستی به سمت ایجاد الگوی کشت‌های جایگزین برویم.

استاندار سابق کرمان گفت: پیشنهاد من برای حل مسائل و مشکلات کشاورزی استان در قالب شش محور به صورت عملیاتی خواهد بود.

رزم حسینی ادامه داد: یکپارچه سازی اراضی فعلی در بخش کشاورزی با هدف تجاری سازی محصولات، تولید محصول براساس نیاز استان، هدفمند کردن مصرف آب در سطح استان و جلوگیری از بهره برداری بی رویه در این حوزه، مشخص کردن سهم اشتغال از بخش کشاورزی به طور دقیق، تعیین درآمد سرانه بخش کشاورزی برای هر فرد و خانوار در استان، تلاش برای بازاریابی محصولات کشاورزی تولیدی در استان باتوجه به نیاز استان و کشور محور‌های شش گانه عملیاتی بعنوان راهکار‌های مهم برای حل مسائل و مشکلات در این بخش است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمان نیز با اشاره به لزوم انجام اقدامات کوتاه، میان و بلند مدت در بخش کشاورزی افزود: هفت درصد مصرف منابع آبی کشور در استان کرمان مصرف می‌شود و این در حالی است که بهره وری آب در استان نسبت به متوسط ملی به میزان پنجاه درصد است.

جعفر رودری گفت: در کوتاه مدت و مدت باید به سراغ اصلاح الگوی کشت در استان برویم که لازمه آن در وهله نخست تنظیم سندی بعنوان برنامه الگوی جامع کشت جایگزین و در وهله دوم ایجاد مدل پذیرش اجتماعی با هدف فرهنگ سازی این الگوی کشت جایگزین توسط مردم برای اجرای آن است.

وی اظهار داشت: در بلند مدت نیز بایستی به سمت اصلاح ساختار‌ها در بخش کشاورزی حرکت کرد که در نتیجه آن در دراز مدت، مصرف آب به شیوه‌های نوین و کشت‌های جایگزین منجر به ذخیره نمودن منابع آبی و افزایش تولید محصولات کشاورزی بشود و نهایتا مازاد ذخیره آب در بخش‌های دیگر مثل صنعت مورد استفاده قرار بگیرد.

فرماندار جیرفت نیز گفت: بایستی ستادی مرکزی در قالب پنج کمیته فرعی تحت عنوان کمیته کاشت، داشت و برداشت، کمیته حمل و نقل، کمیته تأمین سوخت، کمیته بازاریابی و صادرات و نهایتا کمیته فرآوری برای حل مشکلات کشاورزی جنوب استان تشکیل شود.

احمد امینی روش با اشاره به پرهیز از سیاسی کاری در حوزه منابع آبی و کشاورزی گفت: ایجاد صنایع تکمیلی به عنوان یکی از راهکار‌ها است که در دولت تدبیر و امید موفق شدیم تعداد کارخانجات تکمیلی در حوزه محصولات رب گوجه را از ۲ واحد با ۱۱ واحد افزایش دهیم که این موفقیت بایستی بدون حب و بغض و سیاسی کاری توسط رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ی

از سیاسی کاری در حوزه آب باید پرهیز کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار