کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص مصرف دارو‌های بدون نسخه و مکمل‌ها هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نسیم شاهرخ کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اظهار کرد: بسیاری از دارو‌های بدون نسخه و مکمل ها به راحتی قابل دسترسی هستند، اما همواره باید برچسب آن‌ها با دقت مطالعه و با دکتر داروساز یا پزشک مشورت شود، این نکته به ویژه در افرادی که فشار خون بالا دارند و دارو مصرف می کنند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: مبتلابان به فشار خون بالا باید به این نکته توجه داشته باشند که دارو‌های ضداحتقان، ممکن است فشار خون را بالا ببرد یا با کارایی برخی دارو‌های ضد فشار خون تداخل پیدا کند.

نسیم شاهرخ اضافه کرد: بیشتر دارو‌های بدون نسخه ای که در بهبود نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می¬شود، دارای ضداحتقان‌هایی مانند اکسی متازولون، فنیل افرین یا سودوافدرین هستند.

این دکتر داروساز، اضافه کرد: همچنین برخی دارو‌های بدون نسخه میزان بالایی سدیم دارد که می¬تواند فشار خون را بالا ببرد؛ بنابراین باید در لیست محتویات هر دارو به دنبال کلمه سدیم (sodium) یا سودا (soda) بگردیم و مقدار آن را یادداشت کنیم.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: افرادی که فشار خون بالایی دارند باید کمتر از یک هزار و ۵۰۰ میلی¬گرم سدیم در روز از تمام دارو‌ها و غذا‌های مصرفی خود دریافت کنند، این در حالی است که یک دوز از برخی از دارو‌های بدون نسخه ممکن است دارای مقادیر بیش از این باشد.

شاهرخ با بیان اینکه پیش از مصرف هرگونه مکملی که ادعا می شود فشار خون را کاهش می¬دهد، با پزشک خود مشورت کنید، اظهار کرد: این دارو‌ها ممکن است آن طور که تبلیغ شده عمل نکند یا با دارو‌های دیگر تداخل داشته باشد، مکمل‌های گیاهی نیز بی خطر نیستند و برخی از آن‌ها می تواند تداخل خطرناکی با دارو‌های قلبی داشته باشد مانند «هوفاریقون» و «زالزالک» با دارو‌های مسدودکننده کانال کلسیم تداخل دارند.

این کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم، بیان کرد: مصرف یک هزار و ۵۰۰ میلی گرم کلسیم یا بیشتر به شکل مکمل و غذا، همراه با مدر‌های تیازیدی که یکی از دارو‌های مصرفی در فشار خون است، می تواند منجر به بروز عارضه شود، بنابراین مشورت با پزشک درباره دوز مناسب مصرف کلسیم، بررسی فشار خون و میزان کلسیم در خون بسیار مهم است.

شاهرخ با تاکید بر مشورت با پزشک یا دکتر داروساز، افزود: در صورت تائید مصرف همزمان دارو‌های بدون نسخه با دارو‌های دیگر، باید مراقب باشیم که دوز مناسب و بر اساس دستور مصرف شود و به هر گونه علامت نشان دهنده تداخل یا بروز عارضه مانند ضربان قلب سریع، کاهش قند خون و تغییر در فشار خون، توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

هشدار در خصوص داروهای بدون نسخه

برچسب ها: تغذیه ، غذا و دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار