مدیرعامل بیمه سلامت:

٢ ميليون و ٥٠٠ همپوشانى بيمه تا پايان سال حذف می‌شود/ در دارو و تصويربردارى سقف ريالى نگذاشته‌ايم

٢ ميليون و ٥٠٠ همپوشانى بيمه تا پايان سال حذف می شوند/ در دارو و تصويربردارى سقف ريالى نگذاشته ايمموهبتى با اشاره به موضوع سقف ريالى در بيمه گفت: تا پايان سال ٢ ميليون و ٥٠٠ همپوشانى بيمه حذف مى شود.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طاهر موهبتى مدیرعامل بیمه سلامت در مراسم سیستم ارجاع شهری گایدلاین‌های درمان و سیستم حذف دفترچه بیمه و استحقاق سنجی گفت: یکى از بحث هاى اساسى برنامه ششم توسعه و قانون بودجه ٩٧ رفع هم پوشانى بیمه و استحقاق سنجى بود.

وى ادامه داد: در استحقاق سنجى و تدوین گایدلاین هاى درمانى تفاهم نامه بین سازمان هاى بیمه گر از جمله بیمه سلامت، تامین اجتماعى کمینه امداد و خدمات درمانى نیروهاى مسلح با ٧ ماده منعقد شد و این هفته ابلاغ مى شود همچنین دبیرخانه اى در بیمه سلامت به منظور رفع همپوشانى بیمه اى ایجاد خواهد شد تا ظرف یک ماه همه سازمان هاى بیمه اى استحقاق سنجى را انجام دهند.

موهبتى عنوان کرد: این سازمان هاى بیمه گر تا راه اندازى پایگاه جمعیتى بیمه شدگان از سیستم آنلاینى ایجاد شده استفاده می کنند تا همپوشانى هاى بیمه اى رفع شود، افزون بر این در تولید دستورالعمل هاى بیمه، سازمان هاى بیمه گر پیش از این مستقل عمل مى کردند اما از این پس دستورالعمل‌ها به صورت مشترک و با نظر همه سازمان هاى بیمه گر تدوین خواهد شد.

حذف دفترچه بیمه برای ٩٢ درصد بیمارستان هاى دولتى 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به حذف دفترچه گفت: در ٩٢ درصد بیمارستان هاى دولتى دفترچه بیمه حذف شد و طرح استحقاق سنجى با رفع محدودیت‌ها و استفاده از سامانه هاى الکترونیکى کلید خورد همچنین  تا پایان سال ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار همپوشانى بیمه حذف خواهد شد.

وى ادامه داد: بیمه سلامت با نیروهاى مسلح ٢٠٠ هزار همپوشانى بیمه اى داریم و این سازمان به دلایل امنیتى نمى توانست اطلاعات بیمه شدگان خود را در اختیار سایرین قرار دهد، خود اقدام به رفع همپوشانى بیمه اى کرده است.

١٠/٥ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه نیستند

موهبتى با بیان اینکه ١٠/٥ درصد جمعیت کشور فاقد پوشش بیمه اى هستند، گفت: با استحقاق سنجى افزون بر رفع همپوشانى هاى بیمه اى گذشته از همپوشانى هاى جدید نیز جلوگیرى مى شود.

مدیرعامل بیمه سلامت با اشاره به اجراى ٣٥ راهنماى بالینى یا گایدلاین براى مدیریت بالینى گفت: ٨١ داروى بدون نسخه OTC از پوشش بیمه خارج شدند زیرا ٧٠ تا ٨٠ درصد دارو‌ها در سبد خانوار این دارو‌ها هستند و ما باید به سمتى برویم که هزینه این دارو‌ها افزایش پیدا کند تا از مصرف خودسرانه و غیرمنطقى جلوگیرى کنیم.

وى تاکید کرد: تقریبا در هیچ جاى دنیا داروهاى OTC تحت پوشش بیمه نیستند و این در راستاى صیانت از سلامت مردم است.

موهبتى با اشاره به میانگین تعداد دارو‌ها در نسخه هاى پزشکان گفت: میانگین دارو در نسخه هاى ایرانى‌ها ٣/٢ است که باید به ٢/٥ برسد.

مدیرعامل بیمه سلامت با اشاره به مدیریت هزینه‌ها در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: برخى به مدیریت هزینه معترض شدند، اما از ٨ ماه پیش این تصمیم گرفته شده است باید به فکر آن باشیم که اگر روزى فروش نفت کاهش پیدا کرد چطور مى توان کشور را مدیریت کرد.

وى با تاکید بر اینکه ما در سیستم سرپایى سقف ریالى نگذاشته ایم، گفت: در تصویربردارى و داروخانه‌ها که بحث هاى در خصوص سقف ریالى مطرح شده بود، سقف بیمه اى نگذاشته ایم اما عده اى که نمى دانیم چه سودى مى برند این بحث‌ها را مطرح مى کنند ولی اکنون به دلیل شرایط جامعه زمان آن نیست که مردم را دلسرد و آزرده خاطر کنیم.

موهبتى گفت: ٣٤ میلیون بیمه شده رایگان داریم، که افزون بر بیمه شدگان بهزیستى این رقم به ٤٠ میلیون مى رسد.

مدیرعامل بیمه سلامت عنوان کرد: ٧٣ درصد خدمات تولید شده در حوزه بیمه سلامت در بیمارستان هاى دولتى و دانشگاهی است و براى مدیریت هزیته تفاهم نامه اى با این بیمارستان‌ها منعقد کرده ایم که در صورت مدیریت هزینه تضمین مى دهیم که معوقات خود را به روز پرداخت و بدهى‌ها گذشته را تسویه کنیم.

تزریق یک هزار میلیارد اسناد خزانه به بیمه سلامت

وی از تخصیص یک‌هزار میلیارد برای بدهی‌های سازمان بیمه سلامت خبر داد و گفت: دیروز سازمان برنامه و بودجه قول پرداخت یک هزار میلیارد اسناد خزانه را به ما داد و پرداخت این مبلغ به وزارت اقتصاد ابلاغ شده و این میزان به بیمارستان هاى دولتى تخصیص خواهد یافت، زیرا پرداخت بدهی مجموعه‌های کوچک مانند مطب پزشکان از اوراق قرضه این بخش‌ها را دچار مشکل خواهد کرد.

وى ادامه داد: البته اینطور نیست که نخواهیم این مبلغ را به آن‌ها اختصاص دهیم بلکه خزانه کشور برای دریافت اسناد چندین روشی دارد که بدهی‌های کلان در اولویت پرداخت قرار بگیرد.

موهبتی همچنین در خصوص ایجاد محدودیت در تعداد دفعات خدمات گران چون MRI گفت: با استفاده از راهنما‌های بالینی این خدمات گران براى بیماران با مدیریت انجام شوند و به عنوان مثال بیماران ٢ بار در سال مجاز به انجام MRI است و انجام دفعات بیشتر باید با مجوز باشد که این قبیل محدودیت‌ها نه‌تنها در ایران بلکه در کشور‌های توسعه یافته هم وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار