موانع ۵۰ ساله فرودگاه ساری برطرف شد

بخشی از موانع ۵۰ ساله‌ای که مخل ایمنی نشست و برخاست پرواز‌های فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری محسوب می‌شد، برطرف شده است.

موانع ۵۰ ساله فرودگاه ساری برطرف شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از این موانع دکل های برق انتهای باند 34 فرودگاه ساری بود که از سال 1348 در این محل نصب شد و از همان زمان تاکنون به دلیل ارتفاع زیاد همواره به عنوان عامل خطرآفرین پرواز هواپیماها به شمار می رفت .

این باند فرودگاه ساری 2 هزار و 600 متر طول داشت که تاکنون بخش زیادی از آن به دلیل موانع پرواز قابل استفاده نبود .

مدیرکل فرودگاههای مازندران  از جایگزینی دکل های بلند و رفع مانع پروازی خبر داد و گفت با این کار بیش از یکهزار و 400 متر از مسیر این باند از بلااستفاده بودن خارج شد.

وی توضیح داد : تا پیش از این به دلیل بلندی دکل های برق ، این بخش از باند بدون استفاده مانده بود و به ناچار پروازها از باندهای مقابل انجام می شد.

سعدالله وطن خواه افزود : در عین حال ، در زمان وزش باد نشست و برخاست هواپیما به اجبار باید در جهت باند 34 انجام می شد که مشکلاتی را به همراه داشت و با خطر همراه بود .

وی توضیح داد : از سال 1395 رایزنی برای کاهش ارتفاع دکل ها در کمیسیون مجلس شورای اسلامی مطرح و منجر به برگزاری جلسات متعدد اعضای این کمیسیون ، وزیر نیرو ، مدیرعامل توانیر ، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و استاندار مازندران شد .

وطن خواه گفت : در این جلسات مقرر شد که وزارت نیرو با پرداخت هزینه 14 تا 15 میلیارد تومانی این دکل های برق را کوتاه کند که این برنامه هم اکنون اجرایی شد و شرکت توانیر با جا به جایی سه دکل 52 متری فرودگاه با 9 دکل 24 متری ، محدودیت 900 متر از این باند پرواز را برطرف کرد .

وی افزود : رفع تمامی موانع پروازی و استفاده کامل از طول باند ، با توجه به گسترده بودن شبکه توزیع برق و هزینه‎های بسیار بالای جا به جایی ، بسیار دشواری است.

فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری 130 هکتار وسعت دارد .

بر اساس گزارش رسمی فرودگاه های مازندران ، این فرودگاه به جده و عتبات عالیات پرواز بین المللی دارد و پروازهای داخلی آن هم در مسیرهای رفت و برگشت ساری به تهران ، ساری به شیراز ، ساری به عسلویه و ساری و کیش است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.