۷۸ هزار مترمربع به فضای گلخانه ایی در کردستان افزوده می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گقت: فضای گلخانه‌های این استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی از ۱۸ هکتار و هفت هزار متر مربع کنونی با ۷۸ هزار مترمربع افزایش به ۲۵ هکتار و هشت هزار متر مربع می‌رسد.

۷۸ هزار مترمربع به فضای گلخانه ایی در کردستان افزوده می‌شودبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ اردشیر پورجبیبی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: درخواست ایجاد ۷۱ هزار متر مربع (۷.۱ هکتار) گلخانه در استان تایید و برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده است.

وی افزود: این میزان فضای گلخانه در قالب چهار طرح با ۵۶۰ میلیارد و ۶۸۹ میلیون ریال تسهیلات مورد نیاز به بانک‌های عامل معرفی شده تا با استفاده از این تسهیلات نسبت به ایجاد آن‌ها اقدام شود.

پورحبیبی اضافه کرد: این تعداد طرح جدید در شهرستان‌های دیواندره، بیجار و سقز احداث می‌شوند که تولیدات آن‌ها گل و سایر محصولات گلخانه‌ای است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: با ایجاد این تعداد گلخانه جدید همچنین برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود که با احتساب این تعداد، میزان اشتغال در بخش گلخانه‌های استان کردستان به ۲۴۵ نفر می‌رسد.

پورجبیبی تاکید کرد: هم اکنون ۶۷ واحد گلخانه به مساحت ۱۸۷ هزار متر مربع و تولید سالیانه چهار هزار و ۷۰۰ تن سبزی و صیفی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار شاخه گل و گیاه در استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: در کنار آن، ۹ واحد پرورش قارچ خوراکی و صدفی به مساحت ۳۲ هزار و ۷۰۵ متر مربع با ظرفیت تولید سالانه سه هزار و ۵۷۷ تن قارچ خوراکی نیز در استان مشغول فعالیت هستند.

پورحبیبی گفت: سازمان جهاد کشاورزی کردستان برای توسعه کشت گلخانه ایی که از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی، صرفه جویی در مصرف آب با بسته‌های ویژه حمایت می‌کند.

وی افزود: ارائه تسهیلات بانکی از جمله اشتغال پایدار روستایی و زمینه سازی ایجاد شهرک‌های صنعتی کشاورزی و معرفی محصولات پربازده اقتصادی از جمله توت فرنکی و گل و گیاهان تزئینی از جمله حمایت‌های این سازمان است.

استان کردستان دارای ۴۳ هزار هکتار اراضی باغی با بیش از ۷۰ هزار بهره بردار است که سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی در آن‌ها تولید می‌شود.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از ۴۷ هزار تن به کردستان تعلق دارد.

میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از ۵۴۰ میلی متر یعنی ۲ برابر میانگین کشوری است.

انتهای پیام/ز

اضافه شدن 78 هزار مترمربع به فضای گلخانه ایی در کردستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.