رادیو ایران بررسی می کند؛

برای تربیت فرهنگی دختران نوجوان ایرانی چه کرده‌ایم؟

برنامه‌ «کافه هنر »رادیو ایران به بررسی تولید محتوای فرهنگی و هنری برای یک گروه مهم از مخاطبان « دختران نوجوان ایرانی»پرداخته است.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه‌ «کافه هنر » رادیو ایران طی دو روز متوالی به بررسی تولید محتوای فرهنگی و هنری برای یک گروه مهم از مخاطبان « دختران نوجوان ایرانی»پرداخت.

در این برنامه ضمن بررسی نمونه های داخلی متقدم و متاخر و آثاری همچون «پرنده کوچک خوشبختی»، «من ترانه پانزده سال دارم»، «نیلوفر» و... به ارزیابی فعالیت‌های سینمایی سال‌های پس از انقلاب در این زمینه پرداخته شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سینمای ما در سال‌های اخیر دریچه هایی برای نقد برخی تابوها و خط‌قرمزها در حوزه‌ی مخاطب «دختران نوجوان» گشوده که برای سینما در برابر آسیب‌های مرتبط با این گروه سنی، امیدبخش و چاره‌ساز است در حالی که مدیریت فرهنگی در این سال‌ها برای تربیت فرهنگی مخاطبان نوجوان دختر برنامه‌ای نداشته است به طوریکه در تماس برنامه کافه هنر با مراکزی چون بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هیچ‌گونه طرح و برنامه، تولید فرهنگی و محصول هنری برای دختران نوجوان از سوی مسئولان معرفی نشد.

پدر این برنامه خلا تولید آثار هنری مبتنی بر الگوهای شایسته بومی ایرانی و اسلامی، برای دختران نوجوان از نظر ابعاد روانشناسانه مورد تحلیل قرار گرفت و ضمن تاکید بر تلاش دست‌تنهای برخی خانواده ها برای تربیت درست و ارزشمَدار دختران نوجوان، در مورد اُنس‌گیری بی‌رقیب دختران نوجوان ایرانی با آثار و رسانه‌ها و تولیدات وارداتی در غیبت تولیدات جذاب داخلی، هشدار داده شد اما نگرانی مهمی که در این برنامه رادیویی مورد تاکید قرار گرفت این است که برآیندِ پژوهش‌ها و اعتراف خود متولیان فرهنگی، نشان می‌دهد علی‌رغم ضرورت در دیپلماسی فرهنگی و تربیتی کشور، برای دختران نوجوان، جایگاهی شایسته در نظر گرفته نشده، و مدیریت فرهنگی در بخش دولتی، برنامه‌ای در این راستا تدوین و اجرا نکرده و در نتیجه به جای تربیت فرهنگی مبتنی بر ارزش‌های بومی،متاسفانه اجازه داده‌ایم رسانه ها و محصولات فرهنگی بیگانه، سال ها این گروه سنی از دختران را در سرزمین ما تحت تعلیم خود بگیرند.

در این برنامه همچنین بر ضرورت رصد و شناخت نیازهای فرهنگی دختران نوجوان و برنامه‌ریزی برای تولید محتوا و طراحی شخصیت‌های جذاب و ارائه‌ الگوهای مناسب برای این گروه سنی و جنسیتی مهم تاکید شد.

«کافه هنر» رادیو ایران شنبه تا چهارشنبه با محوریت دغدغه های فرهنگی هنری ساعت ۱۵:۵۰ تا ۱۶:۳۰ پخش با کارشناس مجری:شهاب شهرزاد و تهیه کنندگی زهره سربازی پخش می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: رادیو ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.