پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان برای گردش پایان هفته؛

طبیعت بکر دشت لار، فرصتی برای دورهمی خانواده‌های پایتخت

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم تابستانی شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت‌های روزمره، باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، دشت لار در کوهپایهٔ قله دماوند است که وسعت آن 73 هکتار و 500 مترمربع است و  در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران در استان تهران واقع شده است.

طبیعت بکر دشت لار، فرصتی برای دورهمی خانواده های پایتخت

دشت لار از شمال به کوه‌های شهرستان نور در استان مازندران، از شرق و شمال شرق به کوه دماوند، از جنوب شرق به ایرا، شهرستان دماوند و پلور مازندران، از جنوب به افجه و امامه و لواسان بزرگ و از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر منتهی می‌شود.

عنوان دشت لار در سال ۵۴ به پارک ملی لار تبدیل شد و  از سال ۶۱، طبق مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اداره می‌شود و از سال ۷۰ نیز بعضی از مناطق آن برای شکار و تیراندازی ممنوع اعلام شده است.

طبیعت بکر دشت لار، فرصتی برای دورهمی خانواده های پایتخت

پوشش گیاهی دشت لار

پوشش گیاهی دشت لار شامل انواع گیاهان خوراکی و دارویی است که در اردیبهشت ماه دوستداران سبزی چین را به سمت خود دعوت می‌کند.

گون و خرگوشک و آویشن (اوشم) و شنگ، لواش، سیرک (تلم)، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر (الرگ)، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک تنها نمونه‌هایی از گیاهان دشت لار و بلندی‌های آن است.

وجود انواع گل های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی و مرغک و گل زرد و شقایق دشت لار را در بهار رنگارنگ کرده و زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

طبیعت بکر دشت لار، فرصتی برای دورهمی خانواده های پایتخت

رودها و کوه های موجود در دشت لار

دشت لار در احاطه کوه‌های متعددی قرار گرفته است و از جمله می‌توان به کوه دماوند، دیو آسیاب، یخ کمر، گل زرد، پهنک،  زرشکی، کمردشت، نمک کوسر سیاه چال، آرو برارو و  اسب کلک اشاره کرد.

همچنین وجود رودهای آب شامل رود لار، دیو آسیاب، سفیدآب، ورارود، الرم، چهل بره، آب امام پهنک و رود آب سیاه چال نیز از دیگر نعمات خدادادی و طبیعی دشت لار است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

طبیعت بکر دشت لار، فرصتی برای دورهمی خانواده های پایتخت

توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران برای رفتن به دشت لار

پیشنهاد مسیریاب باشگاه خبرنگاران جوان برای رسیدن شما به دشت لاراین است که  از طریق منطقه لواسان بزرگ (گردنه ایرا) به این دشت بروید.

این مسیر از روستای ایرا تا پاسگاه محیط بانی قوشخانه (ورودی جنوبی پارک ملی لار) امتداد دارد  و روستای ایرا، به وسیله راه آسفالته، از یک سو با شهر رودهن و از یک سو با جاجرود (از مسیر سد لتیان) و از دو مسیر دیگر به شهر لواسان مرتبط است.

رسیدن به روستای ایرا پس از خروج از لواسان با عبور از برگ جهان و نیکنام ده یا از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از رسنان و چهارباغ از روستای کلان به سادگی میسر می‌شود.

همچنین شما می‌توانید از جاده هراز و از سه راهی پلور تا پست ورودی پاسگاه محیط بانی دلیچای (ورودی شرقی پارک ملی لار) خود را به دشت لار برسانید؛ جاده آسفالته شرایط رسیدن شما به دشت لار را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گردشگری ، تهرانگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار