پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان برای گردش پایان هفته؛

زیارت امامزاده سید محمد والی(ع) را در اولین پنجشنبه ماه رمضان از دست ندهید

برای گردش آخر هفته به پیشنهاد ویژه باشگاه خبرنگاران جوان سفر کنید تا خاطره خوبی در آلبوم بهاری شما ثبت شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برای رهایی از دود و دم شهر تهران و رهایی از مشغولیت‌های روزمره، باید آدرس مکان دیدنی و تفریحی خوبی را در اختیار داشته باشید تا حال و هوای تازه‌ای برای شروع هفته کاری جدید به دست بیاورید.

باشگاه خبرنگاران جوان از اوقات فراغت شما غافل نبوده و بسته گشت و گذار را برای آخر هفته شما در نظر گرفته است تا سهمی در لبخند شما داشته باشد.

پیشنهاد ویژه این هفته باشگاه خبرنگاران جوان، امامزاده سید محمد والی(ع) است که در شهرداری منطقه یک پایتخت، در مرکز روستای درکه و بر دامنه‌های غربی این روستا واقع شده است.

زیارت امام‌زاده سید محمدوالی را در اولین پنجشنبه ماه رمضان از دست ندهید

بنای فعلی بقعه امامزاده سید محمد والی(ع) چندان قدیمی نبوده و مساحت این بنای متبرکه حدود 80 مترمربع و مستطیلی شکل بوده و به دلیل مورب بودن گوشه‌های آن به صورت هشت ضلعی در آمده‌ است.

ورودی حرم امامزاده سید محمد والی(ع) از طرف شمال است و ایوان خوش منظره‌ای در جلوی این امامزاده چشم زائران را به خود جلب می‌کند.

نسب امامزاده سید والی به امام سجاد(ع) می‌رسد

نسبت امامزاده محمد والی(ع) به امام سجاد(ع) می‌رسد و  در دوران ولایت امام رضا(ع)، به ایران می‌آید؛ اما در شهرری خبر شهادت ایشان را می‌شنود و دوستان و نزدیکان او را به اینجا می‌آورند و در درکه فعلی ساکن می‌شوند.

بنای بقعه امامزاده سید محمد والی(ع) در سال ۱۳۵۸ شمسی بازسازی شده است و در حال حاضر نام بانی آن و تاریخ تجدید بنا بر روی کاشی‌های سطح دیوار بقعه موجود است.

مردم محله برای امامزاده سید محمد والی(ع) به عنوان یکی از سادات و فرزندان ائمه، ارزش قائل هستند و آن مکان را حریمی پاک و مقدس می دانند.

پارچه های سبز رنگ به شبکه های ضریح گره خورده است. قبور اهالی درکه که در سال های مختلف فوت شده اند، در حیاط امامزاده قرار دارد و  بنای فعلی بقعه چندان قدیمی نیست.

زیارت امام‌زاده سید محمدوالی را در اولین پنجشنبه ماه رمضان از دست ندهید

تشریح فضای جغرافیایی امامزاده سیدمحمدوالی(ع)

درکه منطقه وسیعی است که امامزاده تقریبا در نیمه شمالی آن واقع شده و دارای کوچه پس کوچه‌های شیب دار و پر پیچ و خم است و رودخانه‌ای از ناحیه شرقی محله درکه عبور می‌کند که از کوه‌های شمال تهران سرچشمه می‌گیرد و موجب آبادانی محله‌های اوین و درکه شده است.

بقعه سید محمد والی از شمال به کوه‌های البرز، از جنوب به محله اوین، از شرق به اوین و ولنجک و از غرب به مناطق کوهپایه ای و خالی از سکنه محدود است. بیشتر اهالی درکه، از محلی‌های قدیمی هستند که اجدادشان نیز اهل همین منطقه بوده اند.

سادات درکه که همگی از نسل امامزاده سید محمد ولی(ع) هستند، عناوینی مانند میرعماد، میر مهدی، میر کریمی و غیره دارند. با توجه به آب و هوای منطقه، زائران آن اکثرا فصلی اند و این بقعه در فصول بهار و تابستان زائر بیشتری دارد.

فضای صحن، ورودی، در و چهار چوب خاصی ندارد و فقط ساختمان اصلی بقعه و مسجد مجاور آن ورودی دارند . در واقع، فضای صحن و قبرستان در محدوده شرقی امامزاده بی حصارند و مردم به راحتی می توانند از کوچه های اطراف وارد فضای صحن و قبرستان شوند. طرح فعلی بقعه به صورت بنایی منفرد است که از یک گنبدخانه و یک رواق تشکیل شده است و گنبد خانه در ضلع شمال شرق قرار دارد.

زیارت امام‌زاده سید محمدوالی را در اولین پنجشنبه ماه رمضان از دست ندهید


توصیه مسیریاب باشگاه خبرنگاران برای رفتن به امامزاده سید محمدولی(ع)

امامزاده سید محمد والی(ع) در مرکز روستای درکه، میدان درکه، کوچه شهید میر اسماعیل در (منطقه یک شهرداری واقع شده است و  شما می‌توانید ابتدا خود را به مترو تجریش و سپس  با استفاده از مینی بوس‌هایی که در میدان تجریش وجود دارند، به این امامزاده برسانید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
التماس دعا دارم از تک تک دوستان
آخرین اخبار