وزارت دادگستری آمریکا درخواست کرده است تا ماریا بوتینا که به جاسوسی برای روسیه متهم شده است، بازداشت شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه فدرالی در این کشور درخواست کرده است تا ماریا بوتینا را که به جاسوسی برای روسیه متهم شده است، بازداشت کند.

این وزارتخانه ضمن اشاره به این که بوتینا شاید پیش از جلسه دادگاه از کشور خارج شود، مدعی شد او با سرویس اطلاعاتی روسیه ارتباط داشته است و احتمالا از افرادی در دولت روسیه برای فرار کردن از آمریکا درخواست کمک خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه گفته است بوتینا با عوامل اطلاعاتی روسیه در ارتباط بوده و اطلاعات تماس چندین عامل روس را در اختیار داشته است. در این میان همچنین به دست نوشته‌ای از او که در آپارتمانش در واشنگتن کشف شده، اشاره شده است که در آن از چگونگی پاسخگویی به پیشنهاد استخدام برای یک نهاد اطلاعاتی روسیه سوال پرسیده است.

بوتینا ۲۹ ساله که فارغ التحصیل دانشگاه امریکن است قرار است عصر چهارشنبه برای یک جلسه مقدماتی در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در منطقه کلمبیا حضور یابد. او به فعالیت با یک مقام عالی رتبه روس و دو شهروند ناشناس آمریکایی برای نفوذ به یک سازمان فعال در زمینه سلاح و تاثیر بر سیاست خارجی آمریکا به نفع روسیه متهم شده است.

در حالی که هنوز از این گروه فعال در زمینه مقررات سلاح نامی برده نشده است، ولی صفحات او در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که بوتینا در بسیاری از مراسم‌های انجمن ملی سلاح آمریکا شرکت داشته و با بسیاری از مقامات ارشد این گروه لابی کرده است.

رابرت دریسکول، وکیل مدافع بوتینا پس از بازداشت او در روز یکشنبه اعلام کرد او از عوامل روس نیست و از کشور خارج نخواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت: هیچ زمینه و دلیلی برای بازداشت بوتینا وجود ندارد و سفارت روسیه در واشنگتن درخواست ملاقاتی با بوتینا داده است.

در شکایت نامه ۲۹ صفحه‌ای تنظیم شده در این پرونده، دادستان‌ها اعلام کرده اند بوتینا با ثروتمندان با نفوذ روسیه ارتباط داشته و در گذشته با آن‌ها درباره بودجه سفرش به آمریکا صحبت داشته است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین مدعی شده است که بوتینا در زمان دریافت روادید تحصیلی با اعلام اینکه دیگر برای یک مقام ارشد روس کار نمی‌کند، به دولت آمریکا دروغ گرفته است. این مقام روس اخیرا توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شده بود. با این وجود دادگاه آمریکا اسامی افرادی را که در پرونده بوتینا قرار دارند، افشا نکرده است.

البته جزئیات مقام روس در این پرونده به الکساندر تورشین، معاون رئیس بانک مرکزی روسیه که در ماه آوریل تحریم شد، نزدیک است. بانک مرکزی روسیه هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

در صفحه فیسبوک بوتینا، عکس‌های فراوانی از او و تورشین وجود دارد. همچنین در این صفحه تصاویری از حضور بوتینا در مراسم‌هایی که در آن‌ها با سیاستمداران معروف آمریکایی از جمله اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین دیدار داشته نیز پیدا شده است.

در بخش دیگری از این پرونده؛ دادستان‌های آمریکایی همچنین ذکر کرده اند بوتینا با یک شهروند ۵۶ ساله آمریکایی زندگی می‌کرده است. طبق ادعای دولت آمریکا این شخص به بوتینا در تکمیل برخی از تکالیف تحصیلی در دانشگاه امریکن کمک کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار