چند تکنیک طلایی برای درمان شایع‌‎ترین واکنش‌های پوستی به داروها

مصرف آموکسی سیلین در برخی افراد منجر به ظهور علائم و عوارض پوستی می‌شود که درمان آن با توجه به نوع و شدت در افراد متفاوت است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ آموکسی سیلین، آنتی بیوتیکی برای درمان عفونت‌های باکتریایی که  در انواع مختلف کپسول، قرص و شربت تجویز می‌شود و یکی از عوارض جانبی آموکسی سیلین بثورات پوستی است.

آموکسی سیلین از مشتقات پنی سیلین است و برخی  مواقع پنی سیلین در افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

بثورات آموکسی سیلین بسته به میزان حساسیت فرد به دارو می‌تواند خفیف یا شدید باشد.

این بثورات ممکن است قرمز یا بنفش باشند و در سراسر بدن گسترش یابند، عوارض آموکسی سیلین ممکن است در قالب کهیر و دانه‌های برآمده قرمز یا سفید پوستی ظاهر، همچنین ممکن است در قالب بثورات صاف و قرمز مشاهده شوند.

چند تکنیک طلایی برای درمان شایع‌‎ترین نوع واکنش‌های پوستی به داروها

چه عواملی باعث بروز بثورات آموکسی سیلین می‌شود؟

پزشکان هنوز به طور قطعی نمی‌دانند که چرا مصرف آموکسی سیلین در بعضی افراد منجر به بثورات پوستی می‌شود.

کهیر زدن با مصرف آنتی بیوتیک احتمالا ناشی از واکنش‌های آلرژیک است، با این وجود برخی موارد ایجاد بثورات پوستی ناشی از مصرف آموکسی سیلین هیچ ارتباطی با حساسیت ندارند.

بثورات پوستی ناشی از مصرف آموکسی سیلین در کودکان دختر بیشتر از پسران است همچنین احتمال بثورات پوستی ناشی از مصرف آموکسی سیلین در کودکان مبتلا به بیماری مونو نوکلئوز که مصرف کننده این آنتی بیوتیک هستند، بیشتر است.


بیشتر بخوانید: ۱۲ توصیه و راهکار برای پیشگیری و درمان قارچ‌های پوستی



به همین دلیل این روز‌ها پزشکان برای کودکان مبتلا به مونو نوکلئوز به ندرت آموکسی سیلین تجویز می‌کنند؛ چرا که این بیماری بیش از آنکه باکتریایی باشد، ویروسی است و آن‌ها آموکسی سیلین را در درمان بیماری ویروسی مفید نمی‌دانند.

 بثورات ناشی از آموکسی سیلین چه شکلی هستند؟

نوع بثورات بستگی دارد که آیا فرد در معرض واکنش‌های آلرژیک به آموکسی سیلین بوده است یا خیر.

هر چند این بثورات ممکن است در هر زمان رخ دهد، اما معمولا حدود ۳ تا ۱۰ روز پس از اولین مصرف دارو ظاهر می‌شوند، آن‌ها شبیه به نقاط کوچک، صاف و صورتی هستند که در الگوی متقارن ظاهر می‌شوند.

بثورات مسری نیستند و معمولا پس از ۳ روز از بین می‌روند اما ممکن است ناپدید شدن آن‌ها تا ۶ روز هم طول بکشد.

افرادی که آموکسی سیلین مصرف می‌کنند نیز ممکن است به کهیر هم دچار شوند.

چند تکنیک طلایی برای درمان شایع‌‎ترین نوع واکنش‌های پوستی به داروها

کهیر به صورت برآمدگی قرمز مشاهده می‌شود، دانه‌های کهیر ناگهان ظاهر و سپس از بین می‌روند؛ آنها تغییر مکان می‌دهند و معمولا با خارش فراوان همراه هستند، ممکن است فرد بلافاصله پس از مصرف آموکسی سیلین دچار کهیر شود؛ این نوع کهیر می‌تواند ناشی از آلرژی به پنی سیلین باشد.


بیشتر بخوانید: درمان حساسيت پوستی با 8 گياه دارويی



اگر فرد پس از مصرف آموکسی سیلین دچار کهیر شود، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند زیرا بثورات می‌تواند گسترش یابند و تشدید شوند.

اگر فرد همراه با کهیر دچار مشکلات تنفسی یا تورم شد، بهتر است فورا برای دریافت کمک‌های فوری پزشکی اقدام کند.

بثورات ناشی از مصرف آموکسی سیلین معمولا با قطع مصرف دارو از بین می‌روند.

اگر در کنار بثورات نشانه دیگری وجود نداشته باشد، ممکن است فرد به هیچگونه درمان اضافی نیاز نداشته باشد و بثورات خود به خود از بین بروند.

از آنجا که بثورات می‌تواند نشانه آلرژی باشد، بهتر است به پزشک مراجعه و دارو مصرف شود.

آلرژی به آموکسی سیلین می‌تواند خطرناک باشد و علائم آن به سرعت گسترش یابند.

واکنش آلرژیک به آموکسی سیلین معمولا با تجربه موارد زیر همراه است:

 _کندو‌ها

_ خارش پوست

 _دشواری تنفس

 _تورم لب یا صورت

همچنین اگر فرد دچار تورم یا مشکلات تنفسی شد نیز باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

اگر بثورات خارش داشته باشد، دارو‌های ضد آلرژی، می‌تواند به بهبود علائم کمک کند، اگر بعد از برطرف شدن خارش‌ها بثورات ادامه‌دار باشد، پزشک ممکن است یک کرم استروئیدی را تجویز کند تا در صورت لزوم مصرف کنید.

چند تکنیک طلایی برای درمان شایع‌‎ترین نوع واکنش‌های پوستی به داروها

دوز تجویز شده آموکسی سیلین برای بزرگسالان و کودکان بسته به شرایط درمانی آن‌ها متفاوت است؛ به طور کلی، دوز تجویز شده برای یک بزرگسال بیشتر از کودکان است.

آموکسی سیلین معمولا به صورت خوراکی، تزریقی یا تزریق داخل وریدی تجویز می‌شود؛ هر دوی بزرگسال و کودکان می‌توانند بثورات ناشی از مصرف آموکسی سیلین را تجربه کنند.

سایر عوارض جانبی شناخته شده آموکسی سیلین عبارتند از:
_ ادرار تیره

_اسهال یا ناراحتی معده

_ تاول زدن پوست یا پوسته پوسته شدن آن

_احساس خستگی یا ضعف

_سردرد یا سرگیجه

_مشکل خواب

 _تشنج

_ خونریزی غیر معمول یا کبودی

_زرد شدن چشم یا پوست

 _مشکل در نگه داشتن ادرار یا دفع ادرار کمتر از حد معمول

روش درمان بثورات ناشی از آموکسی سیلین

درمان بثورات آموکسی سیلین بستگی به این دارد که آیا بثورات به علت واکنش آلرژیک است یا خیر. در موارد خفیف بدون علائم اضافی، پزشک ممکن است هیچگونه درمانی را تجویز نکند و بثورات نیز چند روز پس از مصرف دارو برطرف شود.

اگر یک فرد دچار کهیر یا موارد دیگری مشابه با واکنش آلرژیک را تجربه کند، باید به پزشک مراجعه کند. در این صورت ممکن است برای توقف واکنش‌های آلرژیک به درمان‌های دیگری نیز نیاز باشد.

چند تکنیک طلایی برای درمان شایع‌‎ترین واکنش‌های پوستی به داروها

بثورات آموکسی سیلین ممکن است با خارش همراه باشد، در این صورت پزشک برای توقف و بهبود خارش احتمالا دارو تجویز می‌کند. این دارو می‌تواند در قالب پماد یا کرم موضعی یا قرص باشد.

درمان‌های دیگر بثورات ناشی از مصرف آموکسی سیلین عبارتند از:حمام بلغور جو دوسر برای از بین بردن خارش پوست و نوشیدن مقدار زیادی آب برای از بین بردن سمومی که منجر به واکنش بدن شده‌اند.

فردی که به بثورات پوستی ناشی از مصرف آموکسی سیلین دچار می‌شود باید به دستورالعمل‌های پزشک خود عمل کند. اگر بثورات خود به خود از بین برود، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند دوره مصرف دارو را به پایان برساند.

اگر علائم بدتر شود یا بثورات با خارش بسیار زیاد همراه باشد، پزشک به احتمال زیاد توصیه می‌کند که فرد از مصرف آموکسی سیلین جلوگیری و به جای آن داروی دیگری را مصرف کند.

انتهای پیام/

علائم بثورات پوستی ناشی از آموکسی سیلین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۷ ۲۸ تير ۱۴۰۰
سلام پسرداداشم چندساله ازاین مریضی رنج میبره هردکتری بردیم تشخیص درست نتونستن بدن خواهشایکی راهنمای کنه ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۴۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید متاسفانه من از داروی اموکسی کلاو استفاده کردم وبعد کنار لب وکنار ران پا حساسیت زدم که بعد از خوب شدن کبود شد سه سال کنار لب من مونده وبه پزشکان زیادی رفتم اما متاسفانه با کلی داروی دست ساز وپمادهای زیادی هنوز کنار لبم هست چه کنم که کبودی از بین بره آیا می تونم لیزر کنم
آخرین اخبار