معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی:

آشنایی با فضای مجازی برای همه ضرورت دارد

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: شما به عنوان مبلغان دینی، چون هدایتگر جامعه خواهید بود و در موضوعات مختلف به جامعه آگاهی می‌بخشید، ضرورت دارد اطلاعات جامعی در حوزه‌های مختلف راجع به فضای مجازی داشته باشید.

آشنایی با فضای مجازی برای همه ضرورت داردبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، امیر خوراکیان معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی افزود: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، آشنایی با فضای مجازی برای همه ضرورت دارد. از سوی دیگر، این فضا منافع و مضراتی دارد که باید از منافع آن بهره‌مند شویم و از مضرات آن نیز پیشگیری و آن را مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: مسئله مهمی که در فضای مجازی است، این است که بستری برای تجمیع فناوری‌های گوناگون شده است و ظرفیتی دارد که می‌تواند فناوری‌هایی را که هر یک در حوزه مستقل قابل استفاده هستند، به خدمت بگیرد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی، در ادامه با تبیین روند گسترش و اثرگذاری اینترنت در تغییرات زندگی انسان، به نقش آن در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در سال 2001 از پنج شرکت برجسته اقتصادی دنیا، فقط یک شرکت در زمینه فضای مجازی فعالیت می‌کرد، در حالی که در سال 2016، همه پنج شرکت برجسته اقتصادی دنیا در عرصه فضای مجازی فعال بوده اند.

خوراکیان افزود: سهم اقتصاد در فضای مجازی، بسیار مهم است و در کشور‌های مختلف، عرصه فضای مجازی در تولید ناخالص داخلی آن‌ها سهم قابل توجهی دارد. اما این نقش، در کشور ما بسیار کم است و فقط 2.2 درصد از تولید ناخالص داخلی مربوط به عرصه فضای مجازی است و در این عرصه بسیار عقب هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به این که بستر‌های اصلی فضای مجازی و سکو‌ها در اختیار آمریکاست، هر فعالیتی که در عرصه فضای مجازی صورت پذیرد، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: آن‌ها به دنبال آن هستند که ایران صرفا یک مصرف کننده در این عرصه باشد و خودش به تولید بستر در این زمینه اقدام نکند و ما کارگر ساده‌ای در میدانی باشیم که آن‌ها برای ما تدارک دیده اند. البته این سیاست، نه تنها در مقابل ایران، بلکه درباره بسیاری از کشور‌ها دنبال می‌شود و به کشور‌های دیگر و حتی به کشور‌های اروپایی اجازه حضور در سطوح بالای فضای مجازی را نمی‌دهند.

خوراکیان افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از طریق ارائه خدمات کاربردی پایه، مانند موتور‌های جست وجو، پیام رسان ها، نقشه‌ها و ویکی‌ها که آن‌ها را منحصرا در اختیار خود گرفته اند، بر جهان سلطه داشته باشند. همچنین بیش از 55 درصد اقتصاد فضای مجازی به صورت مستقیم در اختیار چهار شرکت آمریکایی است.در حوزه پیام رسان ها، عمده آن‌ها متعلق به آمریکاست و حتی ضریب نفوذ پیام رسان‌های آمریکایی در کشور‌های دیگر، بیشتر از آمریکاست.

وی ادامه داد:فضای مجازی باید به عنوان عامل مهم تأثیرگذار در همه حوزه‌های حقیقی مورد توجه قرار گیرد و طلاب علوم دینی هم می‌توانند در این عرصه نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: کمک به روحیه خودباوری در جامعه در حوزه فضای مجازی و این که ما می‌توانیم در این زمینه هم مانند دیگر زمینه‌ها پیشرفت کنیم، از جمله وظایفی است که طلاب علوم دینی می‌توانند در آن ایفای نقش کنند.

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: باید از ظرفیت حوزه علمیه در تولید محتوای سالم و مفید نیز استفاده کرد، البته به این نکته توجه داشته باشیم که وقتی صحبت از فضای سالم به میان می‌آید، همه آن پرداختن به آیات و روایات نیست. توجه به پرداختن به اوقات فراغت، طنز و تنوع هم لازم است و اتفاقا این جاست که کار سخت‌تر می‌شود. باید در این موارد، محتوایی تولید شود که هم جذابیت داشته باشد و هم مبتنی بر چارچوب‌های اخلاقی باشد.

انتهای پیام//ف.ن
 

نخستین دوره آموزشی مهارتی سواد رسانه‌ای خط انقلاب برگزار شد

برچسب ها: فضای مجازی ، طلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.