شب اول قبر به انسان چه می‌گذرد؟

شب اول قبر از زمانی که میت را در خاک قرار می‌دهند آغاز می‌شود، البته سوال‌ها و شبهات بسیاری دراین باره وجود دارد که در گزارش زیر به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛روبرو شدن با تنگنای ترسناک و سرد شب اول قبر برای هر انسان زنده‌ای که به جهان پس از مرگ اعتقاد دارد دلهره آور است، دنیایی که تصور واضحی از آن نداریم و به طور قطع نمی توانیم از آن یاد کنیم و شرایط پس از مرگ را تشریح کنیم.

هر زمانی که حرف از جهان پس از مرگ به میان می آید، بلافاصله شب اول قبر را با حضور دو فرشته نکیر و منکر و فشار قبر یادمان می آید. فشاری که از گناهان ما نشأت می گیرد و آخرت ما را رقم می زند.
 
شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟ / شب اول قبر به انسان چه می‌گذرد؟

بهترین عمل برای آرامش شب اول قبر اموات چیست؟

حجت الاسلام سید محسن ذوالفقاری سخنران و کارشناس علوم دینی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛درخصوص جهان پس از مرگ گفت: پس از مرگ، انسان به عالم قبر و برزخ منتقل می شود، البته برخی ها دنیای پس از مرگ را همان لحظه جدا شدن روح از بدن تلقی می کنند و برخی دیگر پس از زمانی که انسان در قبر قرار می گیرد. باید در نظر داشت که در عالم برزخ اولین قسمتی که انسان وارد آن می شود عالم قبر است. بعضا در روایات آمده که سوالات از همان بدو ورود به عالم برزخ شروع می شود و باید توجه کرد که این عالم لازمان و لامکان است و نکیر و منکر سوال های خودشان را از عالم قبر شروع می کنند.
 
این سخنران و کارشناس مسائل دینی درباره این سوال که چرا توضیحات واضحی درخصوص دنیای پس از مرگ نیست، بیان کرد: تمام مستندات و آنچه ما علما، بزرگان و .... به آن استناد می کنیم مربوط به عالم برزخ است. البته دانش ما از جهان پس از مرگ کلیاتی از معاد است که در اعتقاداتمان آن را پذیرفتیم و برای ما ثابت شده است.
 
وی در ادامه درخصوص بهترین عمل برای کاهش فشار قبر، تصریح کرد: کم شدن فشار قبر به اعمال و رفتار انسان در دنیا باز می گردد. روایات فراوانی مانند خواندن نماز شب، سوره قلم، نساء و.... وجود دارد که از فشار و سختی شب اول قبر کم می کند، اما آنچه در روایات دیگر آمده رعایت طهارت و نجسی و پاکی است.  البته اعمال بازماندگان نیز به میت کمک می کند و اطرافیان می توانند با اقامه نماز لیله الدفن به کم شدن فشار قبر میت کمک کنند.
 
حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: فشار قبر همیشه برای آنهایی که در قبر هستند، نیست. بلکه آنهایی هم که در کشتی، آسمان و ... می میرند و قبری ندارند، فشار هوا نیز برای آنها این فشار قبر را ایجاد می کند. همچنین ما در روایات داریم، زمانی که امام زمان (ع) ظهور می کنند به برخی از افراد اجازه داده می شود تا به دنیا بازگردند و در رکاب حضرت باشند، اما آنها به دلیل سختی و فشار قبری که پشت سر گذاشته اند، این دعوت را نمی پذیرند و طاقت دوباره مردن را ندارند.
 

بهترین اعمال برای شب اول قبر اموات در احادیث ائمه اطهار (ع)

انسان پس از مرگ وارد عالمی می‌شود به نام «عالم برزخ» حیات برزخ و حقیقت باطن همین عالم دنیاست. دنیا ظاهری دارد و باطنی، ظاهر دنیا که بدان عالم مُلک گفته می‌شود همین دنیای مادی که ما در آن زندگی می‌کنیم که خصوصیات خاص خودش را دارد (مکان، زمان، مادی بودن...) همین دنیا باطنی دارد که بعضی خصوصیات عالم دنیا را داراست. مثلاً شکل و اندازه و رنگ و بو در آن عالم هم وجود دارد و لکن ماده در آنجا نیست. صورت مردمان برزخی رنگ و اندازه مشخصی دارد و در آنجا خوشحالی و مسرّت و غضب و نگرانی هست در آ‌نجا نور هست و لکن آنجا ماده نیست (۱).

همچنین در بعضی از روایات از همین حیات برزخی به «عالم قبر» تعییر شده است. در روایتی است که از امام صادق(ع) پرسیدند: برزخ چیست آن حضرت فرمود: قبر از هنگام مرگ آدمی است تا روزی که قیامت می‌شود (۲).

پس مراد از قبر در بعضی روایات این گودال خاکی که بدن میت در آن جا می‌گیرد، نیست بلکه باطن همین قبر مراد است که همان عالم برزخ است از آنجایی که قبر خاکی جایگاه و محل استقرار بدن جسمانی است و عالم برزخ نیز جایگاه استقرار روح انسان است به عالم برزخ عالم قبر نیز گفته می‌شود (۳)

شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟ / شب اول قبر به انسان چه می‌گذرد؟

در روایت مفصّلی است از حضرت امیرالمؤمنین(ع) که آن حضرت در وصف مرگ انسان و انتقال او به قبر و شاهدات او در قبر توضیحاتی می‌فرماید که ما به قسمتی از آن اشاره می‌کنیم، در بخشی که مربوط به مرگ مؤمنان و مشاهدات آنان است این چنین می‌فرماید: ... او می‌شناسد کسی را که او را غسل می‌دهد و قسم می‌دهد افرادی را که جنازه او را حمل می‌کنند که به سرعت ببرند و زودتر به خاک بسپارند و وقتی که او را وارد در قبرش می‌کنند دو مَلَک به نزد او می‌آیند و آن دو، دو فرشته بازپرسی و باز جوئی کننده از عقائد و کردار او هستند ...

با توجه به دو نکته یاد شده و این بخش از روایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌توانیم نتیجه می‌گیریم که شب اول قبری که در روایات ما برای اموات ذکر شده و شرح حال آن‌ها در قبر می‌باشد مراد شب اولی که ما به حساب دنیایی می‌سنجیم نیست یعنی این چنین نیست که اگر قسمتی را صبح دفن کنند حتما ۱۰ یا ۱۲ ساعت باید بگذرد تا شب هنگام شود آنگاه فرشتگان پرس و جو بیایند و از او سؤالاتی بنمایند بلکه به محض دفن شدن فرشتگان بازپرس به سراغ میت می‌آیند چرا که عالم برزخ شب و روزی، چون عالم دنیا ندارد و اگر شبی برای میّت ذکر شده است، شاید شب برای او مشتمل می‌شود درست شبیه حالت خواب که آدم در خواب می‌بیند در شبی هولناک را می‌گذراند و حال آنکه در وسط روز خوابیده است همانگونه که در وسط روز انسان خواب شب تار را می‌بیند، همین طور است که انسان را در روز دفن می‌کنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد در حقیقت میت در عالم قبر و برزخ شب برای او نمایان می‌شود در این روایت هم آمده به محض دفن کردن میت فرشتگان بازپرس به سراغ میت می‌آیند. البته شب اول قبر تنها برای کسانی نیست که دفن می‌شوند حتی کسانی هم که بدنشان دفن نمی‌شود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت وقتی قبر را به معنی عالم برزخ گرفتیم و شب آنجا را هم، مخصوص به وضع آنجا دانستیم لذا لازم نیست تا حتماً میت دفن شود آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذیرد (4).

شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟ / شب اول قبر به انسان چه می‌گذرد؟

و، امّا پرسش نهایی که مربوط به تأثیر دعا و یا خیرات بر آن میت است باید در جواب بگوییم آنچه که از روایات استفاده می‌شود این است که هر آنچه برای اموات صورت می‌پذیرد به گونه‌ای به آن‌ها می‌رسد.

از امام صادق(ع) منقول است: که بسا باشد که میّت در تنگی و شدّتی بوده باشد و حق تعالی به او وسعت دهد و تنگی را از او بردارد پس به او گویند که این فرح که تو را روی داد به سبب نمازی است که فلان برادر مؤمن برای تو کرد (۵).

در روایت دیگری است که حضرت (ع) فرمود: نماز و روزه و حجّ و تصدّق و سایر اعمال خیر و دعا و ثواب آن اعمال برای کسی که آن اعمال را انجام داده و برای مرده هر دو نوشته می‌شود و وارد قبر او می‌شود (۶).

آیا دعا و خیرات از طرف زنده‌ها موجب کاهش عذاب قبر شخص مرده می‌شود؟ و اصولاً چه چیز‌های موجب افزایش یا کاهش عذاب قبر می‌شود؟

آنچه به درجه اول مایه نجات و رهایی از عذاب قبر می‌شود، کار‌های نیک و گفتار پسندیده‌ای است که انسان در طول حیات خود انجام داده است، اما پاسخ پرسش نخست این است که در مواردی شرع مقدس سرنوشت اموات را بوسیله‌ی کار‌های نیک یابد دیگران قابل تغییر معرفی کرده است.

در یک قانون کلی حدیث می‌فرماید: هر کسی سنت و روش نیکی بنیاد گذارد برای او ثواب هر کسی که به آن عمل کند می‌رسد و هر کسی سنت و روش بدی بنیاد نهد برای او گناه و عقابی هر کسی که به آن عمل کند می‌رسد.

پیامبر(ص) فرمود: روزی حضرت عیسی(ع) از کنار قبری گذشت که صاحب آن در عذاب بود، سال بعد نیز گذر کرد ولی از عذاب صاحب قبر خبری نبود، سبب را از خداوند پرسید، وحی آمد که از این میّت فرزندی صالحی به بلوغ رسید و برای مردم راهی درست کرد و یتمی را پناه داد به برکت آن از پدر گذشتیم (۷)؛ و نیز درباره بهبودی سرنوشت اموات می‌گوید: هرگاه کسی به نیّت وجه الله نذری کند تا ثوابش برای میتی باشد چنین نذری مفید و وفاء به آن لازم است (۸).

بنابر احادیث صحیح و مشهور صدقه دادن بازماندگان برای اموات سودمند است. همچنین در روایتی صحیحه سعد از پیامبر(ص) می‌پرسد، آیا صدقه دادنِ من برای روح مادرم سودی دارد؟ پیامبر (ص) فرمود: بلی (۹).

زیارت اهل قبور مستحب و سفارش شده است همچنین دعا و قرآن خواندن برای میّت مفید است. زیارت اهل قبور در روز‌های جمعه موجب می‌شود امواتی که در تنگی و تنگناه باشند در فراخی قرار گیرند (۱۰). امام صادق (ع) فرمود: هرگاه شخصی به نیّت میتی صدقه دهد، خداوند جبرئیل را فرمان می‌دهد که این هدیه را به قبر او برساند (۱۱)و نیز فرمود: بواسطه نمازی که برای میت خوانده می‌شود تنگی قبر او به فراخی تبدیل می‌شود (۱۲).

شب اول قبر انسان چگونه شبی است؟ / شب اول قبر به انسان چه می‌گذرد؟

ابن عباس در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل می‌کند: خواندن سوره «تبارک الملک» بر سر قبر میت مایه نجات از عذاب قبر است.

از کتاب دعوات قطب راوندی نقل شده است که؛ هرگاه میتی دفن شد، بر قبر او سه بار این جمله را بخوانند، خداوند عذاب را از او تا روز دمیده شدن صور برمی دارد، اللهم انی اسئلک بحق محمد و آل محمد ان لا تغذب هذا المیت.

رسول اکرم (ص) و پس از خاکسپاری دختر گرامی خود (رقیه) با چشم گریان فرمود: از خدای سبحان خواستم عذاب قبر را از او بردارد و خداوند او را بخشید. پس دعا مؤثر است.

مشهور دانشمندان و علماءِ اصلِ بهره‌مند شدن اموات؛ از فواید اعمال صالحه و خیراتی که بازماندگان برای آن‌ها می‌فرستد را تایید و پذیرفته اند هم چنین رهایی و یا تخفیف عذاب قبر بواسطه کار‌های نیک بازماندگان.

پی نوشت:

[۱]. ر. ک. طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، ج. ۲، ص. ۱۸۵، جوادی آملی عبدالله، معاد و قرآن، ج. ۴، ص. ۲۱۸.
[۲]. نورالثقلین، ج. ۳، ص. ۵۵۴.
[۳]. ر. ک. طهرانی، سید محمد حسین، معاد شناسی، ج. ۲، ص. ۱۹۴، ۱۹۵، سبحانی، جنب الدحیات، ج. ۴، ص. ۲۳۸.
[۴]. ر. ک، جوادی آملی، عبدالله، معاد شناسی، ج. ۲۱، ص. ۲۲۲.
[۵]. ر. ک، منازل الآخره، شیخ عباس قمی، ص. ۵۰، به نقل از زاد المعنی.
[۶]. همان، ص. ۵۰.
[۷]. محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج. ۶، ص. ۲۲۰، حدیث ۱۵، بحق الیقین مجلسی، ص. ۴۸۹.
[۸]. الوهابیه فی المیزان، جعفر سبحانی، ص. ۱۳۳، به نقل از صلح الاخوان، ص. ۱۰۲.
[۹]. همان، ص. ۱۳۳ به نقل از فرقان القرآن، ص. ۱۳۳.
[۱۰]. شیخ عباس قمی، منازل الآخره، ص. ۲۸ به نقل از قطب راوندی، و نیز در روایتی از امام باقر ـ. علیه السّلام ـ. به نقل از کلینی.
[۱۱]. همان، ص. ۲۹.
[۱۲]. محمد بن یعقوب کلینی، الفروع من الکافی، ۳، ۲۳۶، کتاب الجنائز، باب المسأله فی القبر حدیث ۶.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۸
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
دخترِ امیر
۲۳:۱۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
ممنون میشم شادی روح پدرم و همه‌ی ارواح مومن و مومنه صلواتی بفرستید
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۷:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۳
همیشه دعا میکنم خداوند لذت خوب مردن را نصیبم کند چرا که امید به عف و مهربانی خالقم از عمق وجودم دارم در لحظه لحظه زندگیم دیدار با خالقم را می کشم .واین دنیا مانند زندان برایم است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۱۷ مهر ۱۴۰۲
پدر من 12 روزه فوت شده اهل نماز و دعا بود...

براشما فاتحه بخوانید لطفا..(:?
Iran (Islamic Republic of)
پدرم....
۰۸:۴۱ ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
پدر عزیز من ۶ روزه فوت شده . اهل نماز و دعا بود ....

براش فاتحه بخونید لطفا .:((
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۰ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
امشب شب اول قبرمادرم هست براش فاتحه بفرستین منم یه فاتحه برای همه ی رفته گان شماخوندم
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۱ دی ۱۴۰۱
آخه بچه چه عذاب قبری داره که پیامبر براش دعا کنه بعدش هم از بیسوادی یک سری خرافات میسازن میدن خورد مغزی مردم در صورتیکه کسانی هستند در مورد روح واموات تحقیقات کردن و حرفای منطقی رو ارائه دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
سلام خواهر منم سه ماهه فوت کرده براش یه فاتحه بخوانید خدا عجرتون بده
Iran (Islamic Republic of)
شهرزادفدایی
۲۱:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
منم خیلی از مرگ میترسم خیلی کنجکاوم و همیشه فیلمهای نبش قبر نگاه میکنم گاهی نفس تنگه میگیرم از فقط‌فکر کردن به روزی که همه به اون خواهیم رسید بدون استتثنا
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۸:۲۵ ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
با سلام پدرم هفت روزه ک فوت کرده و دیگع پیشمون نیست دارم میمیرم تو رو خدا براش صلوات و فاتحه بخونید الهم صل الله محمد و ال محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
سلام دوستان.ان شالله که هممون نمازامون سر وقت باشه وحق الناسی گردنمون نباشه .بقیه اش بذارین دست اوس کریم خودش بزرگه.ما در مملکت امام زمانیم اگه اعتقاد راسخ داشته باشیم ان شالله .نگران نباشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
خدایا کاش قبل از خلق کردن ازم نظر میخواستی .من اصلا رضایت نمیدانم بیام این دنیا.خدایا خودت رحم کن و از گناهامون بگذر.من زیاد این دنیا سختی دیدم .اصلا لذتی توی دنیا نبردم.مدام سختی روی سختی بود.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۵۰ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
من امروز پسر خاله ام رو از دست دادم
Afghanistan
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۲ دی ۱۴۰۰
خداوند مغفرت کنه همه مرده ها ره شما دوستای عزیز اگر میخوانین آمین بگوین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۰۹ آبان ۱۴۰۰
امروز یکی از عزیزانم فوت کرد ی صلوات ختم کنین برا شادیه روحش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۸ ۲۹ مهر ۱۴۰۰
خدا بهمون رحم کنه
Czechia
رضا
۲۳:۵۸ ۲۱ تير ۱۴۰۰
برادرجوان وپدرم هردو دریک روزبخاطرکرونامردن,حالا ببینید چه حالی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۱ تير ۱۴۰۰
مادر منم تازه مرده اصلا باور نمیکنم خیلی سخته مادر من تو این دنیا خیلی سختی و عذاب کشیده تو اون دنیا هم عذاب میکشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
این همه کلام الله مجید قرآن کریم گفته کافران تا بی نهایت در جهنم خواهند موند
(کسانی که تمام فکر و اعمال آن ها در چهار چوب این دنیاست)
آیه 2 و 3 سوره ابراهيم خليل الله
دسته ای از کافران کسانی هستند که این دنیای بی ارزش را بیش تر از آخرت دوست دارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۴:۳۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
بالاخره متوجه نشدیم منطور از عذاب قبر همون قبر خاکیه یا نه . عذاب روح قابل قبوله ولی عذاب جسد بی جان داخل گودال مسخره به نظر میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
عذاب قبر
عذاب جسم مرده داخل قبر نیست
عذاب روح هستش
بستگی به اعمال شما داره که چه قدر عذاب داشته باشی
این عذاب روحی مربوط میشه به قبل از ورود به برزخ

پیامبر اکرم فرمودند : کمترین و کمترین عذاب قبر با هزار تا ضربه شمشیری که تو دنیا بهت بزنن برابره
Iran (Islamic Republic of)
زاهرا
۱۴:۴۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
خیلی خوب بود و دانایی مون رفت بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۵ آذر ۱۳۹۹
خدایا معاف کن توبه میکنیم خدا جوونم کمکمون کن تا نمره بیست شیم از این امتحان و سر مون بالا باشه ت روز قیامت
Iran (Islamic Republic of)
وجیهه
۱۵:۵۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۹
سلام من پارسال پسر دایی و امسال هم زن داییم ب علت کرونا مرد خواهش میکنم ی فاتحه برای هردوتاشون بفرستین
Germany
ناشناس
۰۰:۴۹ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
من عموم دیروز فوت شده لطفا هر کی ای پیامو میخونه یه فاتحه بفرسته ممنوننم از همگی
Iran (Islamic Republic of)
سهند حسيني
۱۱:۰۶ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
فشار قبر كه از فشار خريد ماي بي بي و شير خشك كمتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
اندازه 30 ثانیه دستت رو ببر داخل آتیش
تا از گمراهی و نادانی در بیای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر 20 ثانیه دستت رو ببری تو آتیش
و یکم بسوزی
عقلت سرجاش میاد
Iran (Islamic Republic of)
اتنا
۲۱:۳۸ ۲۷ مهر ۱۳۹۹
خداوند امید وارم تمام بندگانش را ببخشدخداوند را عموی من که به خاطر کرونا مرده اگر چه نماز نمی خوند ولی خیلی کار ها برای ما کرده بود ازش بگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
بخشش همه!!!
يعنی انتظار داری افراد فاسد و ظالم و کافر مثل پسر نوح و ابولهب و يزيد و.. بخشیده بشن؟؟!!
حضرت نوح عليه السلام برای پسر ظالمش درخواست بخشش کرد از سوی حق تعالی پیام اومد حق نداری برای پسر ظالم و کافرت طلب بخشش کنی.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۰۲ ۱۱ مهر ۱۳۹۹
سلام. الان پنج هفته اس مادرم رو از دست دادم دقیقا شب تاسوعا دلم اروم نمیشه مادرم فرشته بود هنوز باور ندارم هر جایه خونه نگاه میکنم یاده خاطرات مادرم میفتم دلم به درد میاد اینکه دیگه کنارم نیس داغونم کرده خیلی وابسته اش بودم پدرم هم حالش از من بدتر قدر مادرا وپدراتونو بدونین هیچ چیزی تو این دنیا باارزش تر از پدر ومادر نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
سلام
من‌الان۴روزه‌همسرم‌راازدست‌‌داده‌ام‌خیلی‌دوستش‌داشتم‌ازهمه‌شماعزیزان‌خواهش‌میکنم‌برای‌شادی‌روحش‌صلوات‌بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
بنام‌خداانجام واجبات ترک محرمات و نمازشب باحسن عاقبت سبب ورودبه بهشت است
Iran (Islamic Republic of)
سوگند
۱۰:۵۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
من پدرم مرده است لطفا براش صلوات ختم کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۱۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
کسانی که میمرن ولی به هر دلیلی دفن نمیشن شب اول قبر ندارن؟
بعضی ها میگن شب اول قبر همون شب فوت هست کاری به دفن جسد نداره
Afghanistan
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی فقط در شب اول قبر عذاب و یا پرسش سوالات هست، پس بعدش چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بستگی به اعمال تون داره که تو برزخ جایگاه شما کجا باشه
Iran (Islamic Republic of)
آوینا
۲۳:۴۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردش دخترم ودرقبرفریادمیزد
Iran (Islamic Republic of)
ساغر
۱۵:۵۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
دوستان پدر بزرگ من فوت شده اگه میشه برای او صلواتی ختم کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۴:۱۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
من از مرگ می ترسم
ولی به مهربانی خدا امیدوارم وبه شفاعت امام حسین ع وامام رضاع وحضرت ابوالفضل واز همه مهمتر از حضرت علی ع که ان شاءالله شیعه واقعی او باشم
واز بی بی دوعالم کنک می گیرم
ومنتظرم همسر وبرادر شهیدم به استقبال من بیان
ولی وحشت شب اول قبر خیلی سخته
خدایا کمکمون کن
خدایا با کرونا وزمان کرونا نمیریم
خدایا این ویروس منحوس را هرچه زودتر ریشه کن کن
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۵:۰۵ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام
بنده سه روزه همسرم را به علت بیماری از دست دادم خیلی دوسش داشتم حدود شش سال ازش پرستاری کردم و تا لحظه آخر ازمن راضی بود..الان هم پیش وجدانم از خودم راضی هستم.
از دوستان عزیز خواهشمندم در حقش صلوات بفرستید...ممنون
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۰۲:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من حاضرم تمام ثواب زیارت هایی رو که رفتم بدم به شما فقط شما منو تو ثواب پرستاری از همسرت سهیم کنی خدایش بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
من پسر۱۶ سالم رو از دست دادم ،امشب شب اول قبرش شب ارامشش باشه براش دعا کنید ۹۸/۱۲/۱۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت مرگش چیه
Mauritius
مریم
۱۴:۰۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
سلام عموی عزیز من به تازگی فوت شده برای آرامش روحش صلوات
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۳۹۸
خیلی برامون مهم وبدردمون خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
سلام من 24روز پیش داداشمو از دست دادم دلم براش خیلی تنگ شده داداشم خیلی هوای پدر مادرم و داشت پدر مادرم از راضی هستن ولی دوتا بچه داره یکی 10 ساله یکی 6ساله خیلی بهشون رحمم میاد خیلی هم پدرشون و دوست داشتن لطفا برای صبر خانواده ام وآمرزش برادرم یه صلوات بفرستید ممنون خدا بیامرزه همه اموات
Iran (Islamic Republic of)
Fa
۱۹:۴۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
توی خواب به من در مورد حق الناس و حق الله (نماز،روزه، قران،زیارت عاشوره، دعاها، خیرات ) گفته اند.و در مورد اموات هم اینا رو در حقشان انجام بدین علاوه بر اینکه به اموات میرسه واسه خودمون هم ذخیره میشه
Germany
sinatanta
۲۱:۰۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
من نه تنها از قبر نمی ترسم بلکه ارزومه قبر مث امتحانه اگه بخونی بیست میشی.منم حسابی خوندم. فقط مونده نمره بیستم که اونم از خدا میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۸
پروردگارا عذاب شب اول قبر به خاطر امام رضا که مهمان ماست کم کن
الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
خدا بهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
خدایا خودت به بنده حقیرت رحم کن و مرا عفو. کن و یک لحظه به حال خود وا مگذار
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۳۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خدابا خودت ازگناه های ما بگذر تااسوده این دنیا رو ترک کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Panta
۲۳:۳۶ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
من پدرم تازه ی هفته س مرده واقعا شکستم از نبودنش
Iran (Islamic Republic of)
فائزه بیگ زاده
۱۹:۱۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۸
سلام من خیلی از قبر میترسم حتی از مار و عقرب قبر
Australia
رامین
۲۱:۰۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۸
درست شب اول قبر وحشتناکه مواظب اعمال ورفتارمان باشیم خداوند هم مهربان ترین مهربانان است
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۰۰:۳۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
خدایا خودت کمکمون کن وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۲۹ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
این متن خیلی ترسناک توضیع داده شده است در صورتی که خداوند کارش خوبی کردن مهربانی کردن ارامش دادن کار خدا فقط مثبت است چه در دنیا و چه در اخرت مهربانترین مهربانان و بخشنده ترین بخشندگان مرگ برای ان دسته از ادمها ترسناک و وحشت اور است که در دنیا نه سختی کشیدند نه خوبی کردند -مال داراییهاشان بدون زحمت و مشکوک است و...اینان همون کسانی هستند که فشار قبر و ترس از مردن دارند
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۲۱:۱۳ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
خدایااااااااااا تورا به آبروی فاطمه زهرا تورا به سر بریده امام حسین تورا به دستهای قطع شده ابوالفضل همه ما و همه امواتمون ببخش ای خدای بخشنده مهربان ما را ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۰۱:۳۴ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
الهی امین
Iran (Islamic Republic of)
نیکا شاهرخی
۱۶:۳۴ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
خدایا خودت کمکمون کن
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۰۱:۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
خدایا خودت کمک کن درک کنیم روزی باید پاسخگو باشیم
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۰۴:۰۸ ۰۷ مهر ۱۳۹۸
یا امام حسین
Iran (Islamic Republic of)
اکام
۲۳:۵۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
خیلی خوب است اگر مسلمان‌ باشی
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۶:۲۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
وحشتناکه در روایتی اومده که کسانی که پیشانیشان به مهر نخورده کفن برای آنان حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
ترخدا چیکار کنیم بریم بهشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
اعمال صالح فقط
Iran (Islamic Republic of)
یکی
۰۳:۵۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۸
وحشتناڪه خدایا ڪمڪمون ڪن
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۵:۱۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
من خیلی دوست دارم بدونم تو قبر چه میشه مرحله به مرحله انشالله که خدا کمکم کنه بعدش میخوام یه بار قبل ازمردن مرگ واون دنیاراببینم
Canada
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
یا خدا تو کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
mohammad
۱۸:۱۴ ۲۲ تير ۱۳۹۸
من خودم سنی هستم از مرگ نمیترسم فقط اگه اون دنیام خوب باشه. از خدامیخوام تمام ما ایرانیا چ سنی چ شیعه ما را به بهشت ببر ه چرا چون تو این دنیا هیچ خیری ندیدیم
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۸
برای چی اخه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۸
راستش من عمه ام خودکشی کرد ولی خوب فکر کنم برای اینکه هفده سالش بود یا حالا به‌قول بعضیا جاهل بوده آیا این گناهش بخشیده می‌شود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ تير ۱۴۰۱
خدا ازش بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ضحا
۰۳:۱۲ ۲۰ تير ۱۳۹۸
تا جایی که میتونید قران بخونید خوبی کنید ما توهمین یه ماه چنتا جوونه که از دست میدیم اونم یهویی دنیا معل گذره داییم امروز خاک کردن یعنی امشب اول شب قبرشه فامیل دیگه ما دیشب رفت بخاک. دختر پسر خاله ماهم دکترا جوابش کردن یکی از اشناهامون یهویی برق میگیردش میمیره مرگ خبر نمیکنه هر روز که میگذره از عمرما حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۶ تير ۱۳۹۸
من سال گذشته پدرم رو از دست دادم
وصیت گرده بود که من جسمش رو در قبر بگذارم
منم تا حالا این کارو نکرده بودم و اصلا در مخیلم نمیگنجید ، راستش کمی هم ترسیده بودم .
اما به واسطه علاقه و عشقی که به پدرم داشتم ، رفتم داخل قبر ، اول داخل قبر رو تمیز کردم و سنگ و کلوخ رو بیرون انداختم بعد به راحتی در قبر خوابیدم ، باورتون نمیشه از داخل قبر به بالا نگاه کردم ، چه حس عجیبی داشت برای من که زنده بودم ، اما ترسی درکار نبودم ، بعدشم جسم بی جان پدرم رو داخل قبر گذاشتم و یک دل سیر به صورت مظلوم و مهربونش نگاه کردم و برای همیشه باهاش خداحافظی کردم ...
بهتون پیشنهاد میکنم یکبار هم که شده داخل قبر دراز بکشید ، تمام ترستون از بین میره و تازه میفهمید که مرگ اصلاً ترس نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
خدارحمتشون كنه
Iran (Islamic Republic of)
گنه کار
۰۰:۵۴ ۱۵ تير ۱۳۹۸
سلام و عرض ادب خدمت دوستان فقط سوالم اینه که بعد از دفن روح هم داخل قبر خاکی خواهد شد یا نه؟ من شنیدم که روح مستقیما میره عالم برزخ و قبر خاکی فقط مخصوص جسمه، میشه در این باره بیشتر توضیح بدین لطفا. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
یگانه
۰۰:۴۸ ۰۷ تير ۱۳۹۸
با عرض سلام خیالتون راهت خدا مهربونه انقدر سخت نگرید خداخودش ارحمان الرحیم خدا در بسیاری از جا ها دستانم رارها کرده ولی باز هم دوستش دارم وبهش ایمان قلبی دارم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۴:۰۱ ۰۵ تير ۱۳۹۸
سلام من فرزندم تازه از دست دادم خیلی نگرانش هستم اون دنیا چطوری میگذرونه کمکم کنید از اون دنیا عالم برزخ بیشتر بدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۵ تير ۱۳۹۸
خدا بهتون صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
خدا همه درگذشتگان و فرزند شما رو هم بیامرزه و بهتون صبر بده. براش طلب مغفرت کنید دعای والدین برای فرزندان خیلی اثر داره. اگر براتون مقدوره براش قرآن بخونید، نماز بخونید، صدقه بدید و هرکاری که در توانتون هست براش انجام بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۰۱:۳۷ ۰۸ شهريور ۱۳۹۹
خداوند بهتون صبر بده ان شالله
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۳:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
خدا خیلی مهربون تازه ما علی وزهرا. س داریم غمی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
عبدالمجید
۰۶:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
باسلام بنده حقیراعتقادزیادی به عالم آخرت دارم وخیلی ازبرنامه های زیبایتان استفاده میبریم اتفاقاآموزنده وتکان دهنده است ازسایت شماتشکربعمل می آید اجرکم من الله
Iran (Islamic Republic of)
siamak_rasuliazar5
۲۰:۰۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
اون دنیا واسه ما ایرانی ها خیلی خیلی خوب تر است خوب است انجا به فکر تحریم و گران بودن واین چیز ها نیستم
Iran (Islamic Republic of)
مهرانگیز
۱۰:۴۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
تا میتونین خوبی کنین...وقدر اطرافیانتونوبدونین...از نزدیکان گرفته تا اشخاص نیازمند...دل همرو شاد کنین...حواستون به زبانو حرفایی که از دهان بیرون میاد شدیدا باشه...گاهی یک حرف میتونه زندگیو امید به یه انسان بده...و گاهی همه ی زندگیه یه انسان دیگرو نابود کنه....راهو رسم زندگیو اگه بلدشیم مردن قطعا برامون بسیار راحتو شیرین خواهد شد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
یاعلیییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۲ دی ۱۳۹۷
سلام همش واقعیته عبادت
کنین ونمازبخونین
Iran (Islamic Republic of)
حسن سپهری
۲۲:۵۴ ۲۴ آبان ۱۳۹۷
هر چه به بلوغ و تکامل نزدیکتر می شویم تازه متوجه جهل خود می شویم. انسانهای یک قرن بعد با اشراف بیشتری مرگ را لمس خواهند کرد. ترس ما از جهل ماست و توکل و پیروی از خدا آرامش بخش انسان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خداوند متعال مهربان است و شب اول قبر همه نیکوکاران را بدون فشار مقرر خواهد نمود یقین دارم انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
ما مردم ایران با اونم کنار میایم
مث الان که با همه گرونی و قطعی برق وغیره کنار اومدیم
Iran (Islamic Republic of)
ati
۱۸:۴۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
تو این زندگی دنیایمون که هیچ بهره ای نبردیم همش زجر بود .دیگه طاقت عذاب خدارو ندارم ما آدمای عادی نه دنیا داریم نه آخرت....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
اخلاق خوب داشتن خیلی در کاهش فشار قبر موثره
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
من می خوام شب دوم دفنم کنم وشب اول قبر نداشته باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
راه در رو نداری....اعمالمون رو باید درست کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
امیدتون به خدا باشه خداوند تبارک وتعالی خیلی بخشنده ومهربان است محال بخواهد بنده اش عذاب بده این حرف وحدیث ها بعضی ها عنوان می کنن برای گرم کردن اراجیف شون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
پس این صفت شدید المحال چیه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
آدم ای شرور باید عذاب بشن.عدالت اینو میگه.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۶:۳۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
"رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
خدا خودش کمکمون کنه
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۰۴:۲۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
بله وقتی جسم انسان راداخل قبرمیزارن روح که ازجسم جداشده همراه جسم است به امرخداونداجازه ندارددیگردردنیا واردجسم شود روح التماس میکند سریع جسم یاجنازه راداخل قبربزارن چون میداند فقط داخل قبرمیتواندوارد جسم شود وقتی آخرین بیل خاک راریختن روی قبر وچند متری همه درحال دیرشدن ازقبر هستندروح فرزندان وبستگان خودراصدامیزندمیخواهداوراتنهانگذارن وقتی دیدهمه رفتنددیگرخودراتنها میبیند بهترین وعزیزتر به خودجسمش یاجنازه اش است میرود درقبرواردجسم میشود احتمالا"زنده میشود میخواهد ازقبربیاد بیرون می بیندخروارها خاک وسنگ روی اوریخته روح میخواهد خودراازجسم بیرون بیاورد امابرای چندلحظه حتی اجازه نداردازجسم یاجنازه بیرون بیاید لحظه واردشدن روح به جسم تاخارج شدن ازجسم آن فعل وانفعالات رافشارقبر میگویند البته اینهانظرشخصی من است بنظرم هرکس اعمال اوهمانطورکه نام برده شدبهترباشد روح به محض ورودبه جنازه وجسم قادراست زودازجسم وقبربه کمک اعمال شایسته که احکام فریادرسی دستشان است خارج میشود همراه اعمال شایسته خودنزدخداوند بزرگ وبلندمرتبه میرود.ببخشیدبرای من خرده نگیرید اگرخواستید ازفشارقبر رهایی یابیدباشدت آنراکم کنید دست خودمان است نمازرا اول وقت بخوانید همین که به خودحال میدهید ونفس خودرامجبورکردید اول وقت به نمازبایستید این خودش باعث کاهش فشارقبرشده.نزدمردم نزددیگران بسیارخداوند مهربان رابه نیکی فریادبزنید نزددیگران بسیارازمهربانی خداوندحرف بزنید مطمئن باشید هم دنیاهم آخرت شاد وبی درد هستید
Iran (Islamic Republic of)
رحيم احمدى
۰۰:۳۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
كسى كه ميميرد اولين لحظه كه چشمش به دنياى ديگر باز ميشود مثل كودكى كه تازه متولد شده گريان خواهدبود تا اينكه اعمال وعقايدنيكى كه در دنيا داشته به ياريش ميايند .انكس كه به اخرت عقيده نداشته هيچ يار وياورى به كمك او نمياد بجز (لعنت خدا) كه ترسناكترين صورت خداوند است وندايى به ان كس القا ميشودكه (خوش نيامدى اى ملعون جهنم در انتظار توست. )وانجاست كه اه ازنهاد گناهكاران بلند ميشود.شب وروز براى مردگان وجود ندارد .تنها دو وجه براى اخرت هست .دوستى با خدا يا دشمنى باخدا .كه تكليف ان در قران روشن ست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
این چیزها مال ما مرد عادیه معلوم نیست واسه مسئولها ،آقازاده ها و تمام این عزیزانی ک از رانت استفاده میکنن و دوستانی ک یکم اختلاس میکنن چطوریه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
تحمل فشار اقتصادی سخت تر از فشار قبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
مگهفشار قبر رو دیدین زور قضاوت می کنین منفقط می تونم تو این دنیا نیکوکاری و کار های خوبی بکنم تا در اون دنیا و فشار قبر راحت اشم یه کلمه فقط خداکمکمون کنه تمام
Germany
احمد 1000
۲۳:۰۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
تا میتوانید بر پیامبر صلوات بفرستید خداوند میفرماید بارانی راکه میفرستم قطره قطره ان را میشمارم ولی صلواتی را که بندگانم برای پیامبر میفرستند نمیتوانم بشمارم صلوات فرستادن گناهان را پاک میکند پیامبر در شب اول قبر بداد صلوات فرستادگان میرسد شفاعت میکند عادت کنید به صلوات فرستادن بر محمد و ال محمد ده تا صلوات بفرستید بخدا قسم صلوات کناهان را کم میکند پاک میکند خداوند رحمان و رحیم است یک لحطه از خداوند عافل نشوید اگر این کار را کنید نگران شب اول قبر نباشید نماز بخوانید عیبت نکنید تهمت نزنید زنا نکنید حق کسی را پایمال نکنید این ششی کار را انجام بدهید اتش دوزخ بر شما وما حرام میشود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
البته خداوند قادر به شمارش ثواب صلوات است.اشاره شما به روایتی مربوط به معراج پیامبر است که در آن پیامبر فرشته ای را دیدند که مسئول بارش باران بر روی زمین بود. در آنجا از او پرسید آیا تو از شمارش قطرات باران عاجز نیستی، آن فرشته گفت نه من حتی می دانم کدام قطره کجا فرودم می اید و.... و در ادامه پیامبر به فرشته فرمود آیا چیزی هست که تو از محاسبه اش عجاز باشی، فرشته گفت بله، زمانی که نام تو برده شود و صلواتی بر تو فرستاده میشود، من نمی توانم ثواب آن را حساب کنم.
Iran (Islamic Republic of)
جواد زرخواه صوفیانی
۲۳:۰۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
سلام و خسته نباشید
من به نوبه خودم از شما به خاطر این اخبار خوبتان تشکر میکنم
ولی یه انتقادی داشتم
تو این اوضاع بد اقتصادی به همه چیز میشه فکر کرد به جز اینکه یه مرگ فکر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً وَ لَا تُحْوِجْنِي إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ وَ ثَبِّتْ [أَثْبِتْ‏] قَلْبِي عَلَى طَاعَتِكَ
خداوندا، هيچ‌گاه مرا به اندازه‌ى يك چشم برهم زدن به خود وامگذار و به هيچ‌يك از آفريده‌هايت محتاج مگردان و دلم را بر [انجام]طاعتت استوار بدار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
غصه مال و ثروت نامشروع رامی خورند که هم عذاب آخرت وهم همه چیز را گذاشتند و جز نفرین و لعنت چیزی دیگر نصیب شان نخواهد شد آنجا حیوانات از غارتگران و حرام خواران سرتر هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
خدایا به حق حسین (ع) کمکمان کن
ما رو به خاطر ائمه اطهار ببخش و بر بدن ضعیفمان رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
اره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۲۲:۳۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
من از فشار تحریم میترسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
اگه ترس از خدا نباشه مردم همدیگرو زنده زنده میخورن
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۲۱:۰۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
با تشکر خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
کیمیا
۱۹:۲۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
من خیلی خیلی از مردن و قبر و فشار قبر میترسم.هر وقت به آن فکر میکنم میترسم.خدایا بهمون رحم کن
Iran (Islamic Republic of)
E
۱۸:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
نمیشه جک روغنی بذاریم تو قبر جلو فشارو بگیره؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
امتحانش ضرر نداره گوشی خودتونم ببرید جواب داد مارا بیخبر نوار
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۸:۴۹ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
این انصاف نیست اونها که دین ندارند شب اوّل قبر ندارند .... ادیسون که دعا نمی دونست شب اوّل قبر چکار کرده !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
انسان وقتی میمیرد همانند کسی هست که بخواب میرود تا روزی که منادی صدا زند و همه ی مردگان زنده شوند و آن روز قیامت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
من خودم مسلمان و شیعه و معتقد هستم ولی نمیدونم چرا نمیتونم باور کنم خدایی که از پدر و مادر به آدم مهربان تر است و بخشنده ترینه راضی بشه بنده هاش اینقدر عذاب بکشن هر چند که بگن بازتاب اعمال خودمونه ولی مگر نه اینکه بچه هر چقدر کار بدی هم کرده باشه ولی باز پدر و مادرش طاقت یک لحظه ی کوچیک ناراحتیش و نداره؟!
خدایی که من شناختم اینقدر مهربان و بخشندس که انشاالله بنده هاش و با آغوش مهربانش میپذیره بدون کوچکترین درد و عذابی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۷
اگر گناهت بین خدا و خودت باشه بعله خدا خیلی بخشنده است ولی اگه حق مردم را ضایع کنی اینجا دیگه حسابش جداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
باید تلاش کنیم خوب باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
ایا شب قبر فقط مال ادم عادیه یا نه واسه تمام ادماس؟
۱۲