بزرگترین ماه گرفتگی قرن، پرواز‌های هوایی را مختل می‌کند؟

بزرگترین ماه گرفتگی قرن در اغلب نقاط دنیا مشاهده می‌شود، اما رابطه این پدیده نجومی و پرواز‌های هوایی شائبه‌های بسیاری در پی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طولانی ترین مه گرفت قرن، شب جمعه این هفته روی می دهد.

علاقه مندان به نجوم و رویدادهای فضایی درانتظار رخ دادن آن هستند تا به تحقیق ، مطالعه و عکس برداری از این پدیده شگفت انگیز بپردازند.


طولانی ترین مه گرفت قرن جمعه شب در بسیاری از کشورهای جهان به جز قاره اروپای شمالی و کشور کانادا قابل مشاهده است؛ آغاز مه گرفت در ایران در ساعت 22 و54 دقیقه، آغاز گرفتگی کلی راس ساعت 12 نیمه شب، پایان گرفتگی کلی ساعت یک و 43 دقیقه بامداد و پایان گرفتگی ساعت 2 و 49 دقیقه بامداد خواهد بود.

ماه یا خورشید گرفتگی اثر منفی بر کارایی سیستم های ناوبری هواپیماهای مسافربری یا جنگی ندارد و مسافران هواپیماها می توانند با خیال آسوده به مسافرت بپردازند.


مسافران هواپیما این فرصت استثنایی را در اختیار خواهند داشت تا از درون هواپیما به مشاهده پدیده هایی چون ماه یا خورشید گرفتگی بپردازند البته در زمان خورشید یا ماه گرفتگی امکان دارد فضای درونی هواپیما تاریک شود که خدمه هواپیما پیش بینی های لازم برای این مواقع را اندیشیده اند.

ماه گرفتگی را می توان بدون نیاز به عینک مخصوص مشاهده کرد زیرا این پدیده آسمانی سبب تشدید اشعه های کیهانی نمی شود اما در زمان خورشید گرفتگی توصیه می شود مسافران هواپیما پنجره ها را بسته نگه دارند و از عینک برای مشاهده رویداد استفاده کنند.


حتی مشاهده خورشید گرفتگی بدون استفاده از عینک از درون صفحه نمایش گوشی تلفن همراه نیز می تواند خطرهای جدی متوجه چشم افراد کند به همین دلیل استفاده از عینک در کل رویداد توصیه می شود.


در زمان بروز پدیده ماه گرفتگی، سایه زمین بر روی ماه می افتد و به این ترتیب ماه تیره به نظرمی رسد.

در ماه گرفتگی پیش روی، تقارن ماه کامل، قرار داشتن خورشید، زمین و ماه در یک راستا و نیز محل قرار گرفتن زمین در دورترین فاصله سالانه از خورشید سبب شده است تا درانتظار رویدادی شگفت انگیز باشیم؛ در جریان این ماه گرفتگی، رنگ کره ماه قرمز یا قهوه ای به نظر خواهد رسید.


درماه گرفتگی سایه زمین برروی ماه می افتد، اما هواپیما همیشه در سایه زمین پرواز می کند به همین دلیل مشکلی برای تعیین مسیر ایجاد نمی شود.

فاصله بین کره زمین با ماه به طور میانگین حدود 384.403 کیلومتر است و نهایت ارتفاعی که پیشرفته ترین هواپیماهای امروزی از زمین فاصله می گیرند حدود 11.2654 کیلومتراست در نتیجه افراد درون هواپیما اثر جاذبه ماه درزمان ماه گرفتگی را مانند افراد روی سطح زمین دریافت می کنند.


اگر علاقه مند به مشاهده تصاویر فوق العاده ازماه گرفتگی هستید می توانید به ارتفاع کوه ها و یا سفرهای هوایی بروید تا چشم اندازی فوق العاده از این پدیده شگفت انگیز به دست آورید.

برخی از شرکت های هواپیمایی در زمان بروز خورشید یا ماه گرفتگی پروازهایی اختصاصی برای علاقه مندان به رصد این پدیده های نجومی دارند و مسیر حرکتی آنها به سوی بهترین محل برای رصد است.

در زمان خورشید یا ماه گرفتگی امکان دارد دید خلبان کاهش پیدا کند به همین دلیل برای بازه زمانی مشخصی هواپیما در ارتفاع کم پرواز می کند که به آن در اصلاح هوانوردی، پرواز در شب گفته می شود؛ مسافران این گونه پروازها محققان، عکاسان و علاقه مندان به پدیده های نجومی هستند.

منبع ها: quora

usatoday 

انتهای پیام/

 بهترین فرصت برای مشاهده طولانی ترین ماه گرفتگی قرن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار