عتیقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح کرد؛

مهم‌ترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره مهم‌ترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷ خورشیدی توضیحاتی داد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نخستین رویداد نجومی سال ۹۷ خورشیدی اظهار کرد: هم‌نشینی زیبای ملکه آسمان شامگاهی (سیاره ناهید) با هلال ماه ذی‌القعده ۱۴۳۹ قمری در غروب روز یکشنبه ۲۴ تیر ۹۷ با جدایی حدود ۱.۵ درجه مشاهده می‌شود.

وی درباره دومین رویداد نجومی سال ۹۷ خورشیدی بیان کرد: منجمان آماتور کشورمان می‌توانند در شبانگاه روز جمعه پنجم مرداد ۹۷، یک ماه‌گرفتگی کامل را مشاهده کنند.

مهمترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷ خورشیدی


مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره سرخ بهرام (مریخ) که در شهریور ۱۳۸۲ به کمترین فاصله با زمین رسید (وضعیت مقابله مطلوب) اکنون پس از ۱۵ سال مجدد به این شرایط می‌رسد و در شبانگاه پنجم مرداد ۹۷ همزمان با وقوع خسوف (ماه گرفتگی) در کمترین فاصله با زمین قرار می‌گیرد.

عتیقی درباره رویداد نجومی که در روز شنبه مورخ ۲۰ مرداد ۹۷ روی می‌دهد، تاکید کرد: در این تاریخ یک خورشید گرفتگی جزئی رخ می‌دهد که از شمال آمریکا شمال آسیا مشاهده می‌شود، اما در ایران این پدیده قابل رصد نیست.

مهمترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷ خورشیدی

وی درباره بارش شهابی پرساووشی (برساوشی) در روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۹۷ تصریح کرد: این بارش شرایط بسیار خوبی را برای رویت دارد، زیرا پس از خورشید گرفتگی ۲۰ مرداد ۹۷ با نبود نور مزاحم ماه در آسمان یکشنبه ۲۱ مرداد وضعیت مناسبی برای مشاهده آذرگوی‌های این بارش ایجاد می‌شود.

مهمترین رویداد‌های نجومی سال ۹۷ خورشیدی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: روز چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ یک دنباله‌دار به نام ویرتانن- ۴۶P به زمین نزدیک می‌شود؛ این دنباله‌دار به انداز‌ه ای پر نور است که با چشم غیرمسلح در آسمان پاییز ۹۷ مشاهده می‌شود؛ بنابراین این جرم درخشان‌ترین دنباله‌داری است که در  پنج سال اخیر در نیم کره شمالی مشاهده می‌شود.

روز جهانی ستاره شناسی چه روزی است؟

عتیقی یادآور شد: روز شنبه ۲۱ آوریل ۲۰۱۸ میلادی مطابق با اول اردیبهشت ۱۳۹۷ روز جهانی ستاره شناسی است و از دوشنبه قبل تا یکشنبه پس از این روز به مدت یک هفته منجمان آماتور‌ سراسر کشورمان فرصت بسیار مناسبی را در اختیار دارند تا دانش اختر شناسی را به علاقه‌مندان به نجوم و مردم ایران بشناسانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار