حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به مرور بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

افزایش نگران کننده شمار غرق شدگان در ایران/ ۴۲ نفر در یک هفته غرق شدند

پیرحسین کولیوند با توجه به آمار تلفات ناشی از غرق شدگی گفت: در هفته گذشته مجموعا ۴۲ نفر که غالبا طیف کودکان و جوانان را در برمی گیرد دچار غرق شدگی شدند که از این تعداد ۲۳ نفر به بیمارستان اعزام و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور در ادامه افزود : تنها در هفته گذشته ۱ نفر در دریا، ۱ نفر در دریاچه، ۹ نفر در رودخانه،  ۵ نفر در سد، ۱ نفر در استخر کشاورزی، ۱ نفر استخر پارک و ۱ نفر در استخر خانگی جان خود را از دست داده اند که کم سن ترین آنها یک کودک ۳ ساله و بیشترین  سن فوت شدگان  فردی ۴۰ ساله بوده است.

وی در ادامه افزود: غرق شدگی یا خفگی در آب یکی از علل مرگ ومیر،به خصوص درمیان کودکان ونوجوانان است، این حادثه معمولا درفصل بهار و تابستان به وقوع می پیوندد، خفگی درآب ممکن است در دریا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حیاط منزل، آب انبارها یا حتی وان حمام رخ دهد.

راه‌های انتقال هپاتیت/ ۲۴۸ میلیون نفر در جهان ناقل هپاتیت B هستند

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص بیماری هپاتیت اظهار داشت: هپاتیت های ویروسی، دو گروه بسیار بزرگ هستند که یک گروه از آنها (هپاتیت A و E) از طریق آب و موادغذایی آلوده منتقل می‌شوند و گروه دیگر ( B، C و D ) که فراوانی بیشتری دارد، از طریق تزریقات با سرنگ آلوده و تماس جنسی منتقل می شود.

وی درخصوص آمار مبتلایان به بیماری هپاتیت در جهان، گفت: در دنیا، تعداد ناقلین مزمن ویروس هپاتیت B، بالغ بر 248 میلیون نفر و تعداد مبتلایان به هپاتیت C نیز بالغ بر 71 میلیون نفر برآورد شده است و هرساله حدود 600 هزار در اثر هپاتیت B و 700 هزار نفر در اثر هپاتیت C جان خود را از دست می دهند.

گویا در خصوص راه های انتقال بیماری هپاتیت تصریح کرد: این بیماری عمدتا از طریق مادر به کودک، سرنگ آلوده، عدم غربالگری خون و فرآوره های خونی (در بعضی از کشورها)، تجهیزات دندانپزشکی آلوده، استفاده از وسایل آرایشی آلوده در آرایشگاه ها مانند تیغ ریش تراشی، انتقال از طریق زباله های عفونی و رفتارهای جنسی پرخطر به فرد دیگری انتقال پیدا می کند.

به این روغن خوراکی لب نزنید

بر اساس اعلام اداره کل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، روغن کانولا با نام تجاری «can oil» با شماره پروانه بهداشتی جعلی در بازار عرضه شده است که به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد تا در صورت مشاهده این محصول غیر مجاز، بازرسان بهداشت محیط در بازدیدهای بهداشتی خود، اقدامات قانونی لازم را انجام دهند.

افتتاح اورژانس هوایی شهرکرد/ ۸ پایگاه جدید با همکاری ارتش هوانیروز راه‌اندازی می‌شود

سرور رئیس اورژانس هوایی کشور ؛ از افتتاح پایگاه هوایی شهرکرد، امروز با حضور وزیر بهداشت خبر داد و گفت: اورژانس هوایی شهرکرد، سی و پنجمین پایگاه اورژانس هوایی کشور است و این پایگاه با همکاری و توافق انجام شده با ارتش هوا نیروز‌ جمهوری اسلامی ایران  راه اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه با همکاری ارتش هوا نیروز‌ 8 پایگاه جدید اورژانس در آینده نزدیک راه‌اندازی می‌شود، افزود: خدمات اورژانس هوایی شهرکرد با استقرار بالگرد ارتش هوا نیروز‌ از امروز فعال می‌شود و این پایگاه به دلیل ارتفاع بالای استان چهار محال بختیاری و صعب‌العبور بودن راه‌های ارتباطی بین نقاط مختلف از اهمیت خاصی در کشور برخوردار است.

سند فرهنگ سلامت تدوین شد/ ۵۰ درصد ایرانی‌ها سواد سلامت ندارد

سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشتبا اشاره به تدوین نخستین سند فرهنگ سلامت و تهیه آن توسط وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به اهمیت افزایش سطح سواد سلامت مردم با محوریت پیشگیری از بیماری، برای نخستین بار سند فرهنگ سلامت تهیه و تدوین شد که هم‌اکنون روی میز شورای فرهنگ عمومی برای بحث و بررسی و تأییدیه‌های نهایی قرار دارد زیرا در بند 11 سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه نظام سلامت به مسئله افزایش سطح سلامت و اینکه اقدامات فرهنگی در این زمینه صورت بگیرد و دستگاه‌های آموزشی ناظر بر این فرایند تاکید شده‌ است و به همین منظور نیز به تازگی یک موسس سلامت تحت عنوان موسسه‌ای برای استفاده هر چه تمام‌تر از ظرفیت‌های هنری، رسانه‌ای، آموزشی در زمینه توسعه سواد سلامت راه‌اندازی شده است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اظهار تأسف از اینکه همچنان 50 درصد از مردم کشور سواد سلامت ندارد، بیان کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند از طریق رسانه‌ها که نقش مهمی در افزایش سطح آگاهی مردم دارند انجام شود، به عنوان مثال سریال پریا در زمینه بیماری ایدز حرکت خوبی بود و علی‌رغم تمام اما اگرهایی که در کنار پخش آن به وجود آمد بعد از اتمام این سریال میزان مراجعات به مراکز مشاوره برای دریافت آموزش‌های لازم 800 درصد افزایش یافت و علاوه بر آن میزان مراجعه‌ها برای انجام آزمایش و بهره‌مندی از خدمات خودمراقبتی در سایر مراکز درمانی 400 درصد بیشتر شد؛ بنابراین هم اکنون داشتن سبک زندگی درست مهمترین دغدغه وزارت بهداشت برای افزایش سطح سلامت سواد کشور است.

3 داروی جدید ایرانی رونمایی شد

مراسم رونمایی از سه داروی جدید  با حضور حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در یکی از شرکت های داروسازی داخلی صبح امروز برگزار شد. 
 
داروی نئوتادین با نام ژنریک دس لوراتادین از دسته دارو‌های آنتی هیستامین است که به عنوان جدیدترین آنتی هیستامین نسل دوم با تائید FDA توسط شرکت داروسازی عبیدی، تولید می‌شود.
 
این دارو که سه حلقه‌ای و متابولیت فعال لوراتادین است، به علت عبور نکردن  از سد خونی – مغزی دارای کمترین اثر خواب آلودگی در مقایسه با سایر آنتی هیستامین‌های نسل دوم جدید است و به دو صورت قرص (۵ میلی گرم) و شربت (۲.۵ میلی گرم در هر ۵ میلی لیتر) تولید شده است.
 
 
کیانوش جهانپور سخنگپوی سازمان غذا و دارو در خصوص جمع آوری داروی ضد فشار خون والزارتان از داروخانه و توقف خط تولید آن در برخی شرکت های داروسازی  گفت: بر اساس اعلام آژانس دارویی اروپا (EMA) داروی والزارتان تولیدی با ماده اولیه چینی در دنیا ریکال می شود و در ایران نیز 7 شرکت والزارتان خود را با این ماده چینی تولید می کردند که دستور جمع آوری یا ریکال این داروها از بازار صادر شده است.

وی به  بیمارانی که داروی والزاتان این هفت شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی را مصرف می کنند توصیه کرد و گفت: بیماران داروی ایرانی والزارتان هفت شرکت حکیم، جالینوس، داروپخش، ابوریحان، آوه سینا، پورسینا و دکتر عبیدی و ساندوز خارجی را مصرف نکنند.

جهانپور اظهار کرد: بیماران نگران نباشند داروی والزارتان شرکت های دیگر نیز همان تاثیر را دارد همچنین اگر نتوانستند داروی والزارتان را تهیه کنند، افزون بر این بیماران مبتلا به فشار خون می توانند از داروی جایگزین مانند لوزارتان استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار