استاندار آذربایجان غربی:

سرمایه گذاری خارجی ۶۰ میلیون دلاری در آذربایجان غربی صورت می‌گیرد

استاندار آذربایجان غربی از انجام ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در آذربایجان غربی خبر داد.

سرمایه گذاری خارجی ۶۰ میلیارد دلاری در آذربایجان غربی صورت می گیردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی عصر امروز در نشست توسعه سرمایه گذاری شهرستان‌های تکاب وشاهیندژ با اشاره به ارائه ۵۰ درخواست سرمایه گذاری بزرگ در استان گفت: امسال ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان انجام خواهد شد که در هفته‌های آینده در قالب سه طرح بزرگ کلنگ زنی می‌شود.

شهریاری با بیان اینکه با توجه به شرایط حساس کنونی، برای توسعه و آبادانی شهر‌های استان باید زیر پای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کنیم، اضافه کرد:آذربایجان غربی صاحب ۱۲ درصد معادن کشور است، اما تنها پنج هزار شغل در این زمینه ایجاد شده و همین موضوع نیاز بخش معدن استان به سرمایه گذاری را نشان می‌دهد.

وی گفت: تکاب قطب معدنی آذربایجان غربی است و فرش دستباف 'افشار' این شهرستان نیز یکی از ظرفیت‌های خوب کشور به شمار می‌رود و از این رو باید فرصت‌های سرمایه گذاری این شهرستان شناسایی شود.

وی با اشاره به ضرورت برند سازی در زمینه طلا و فرش تکاب بیان کرد: در سال‌های گذشته سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار فرش به کشور‌های خارجی صادر می‌کردیم، اما امروز شاهد ورود فرش‌های خارجی به کشور هستیم و با برنامه ریزی خوب می‌توانیم از فرش تکاب برای توسعه صادرات در این بخش استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه برای محرومیت زدایی توسعه تکاب هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد، ادامه داد: ثبت برند جهانی و برگزاری همایش‌های بین المللی طلا و فرش برای معرفی جاذبه‌های شهرستان تکاب لازم و ضروری است.

شهریاری با تاکید بر اینکه نباید فرصت‌های سرمایه گذاری در تکاب از دست برود، گفت: موضوع اشتغال مهمترین دغدغه دولت است که در این راستا، نباید با موانع منطقه‌ای و محلی فرصت‌های سرمایه گذاری را از دست بدهیم.

وی بیان کرد:امسال اعتبار اختصاص یافته به تکاب در شورای برنامه ریزی استان رشد مثبت داشته و از این لحاظ به نسبت جمعیت، این شهرستان در اولویت اول استانی قرار دارد.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تکاب و چالدران شهر‌های محروم آذربایجان غربی هستند، افزود:موقعیت جغرافیایی، نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله راه دسترسی، درگیری‌های داخلی در دوران دفاع مقدس و نداشتن توجه کافی مسئولان از مهمترین دلایل عقب ماندگی شهرستان تکاب است.

وی گفت: سند توسعه شهرستان تکاب تدوین و تهیه شده و با بهره مندی از آن می‌توان محرومیت تاریخی این شهرستان را رفع کرد.

شهرک صنعتی طلا در تکاب احداث می‌شود

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان نیز در این نشست گفت: با توجه به ظرفیت‌های معدنی تکاب، به دنبال جذب سرمایه گذار برای ساخت شهرک اختصاصی طلا در این شهرستان هستیم.

اسکندری افزود:با راه اندازی صنایع پایین دستی طلا و سنگ در تکاب زمینه تولید و اشتغال در این شهرستان و استان آذربایجان غربی فراهم خواهد شد.

وی اظهارکرد:محدوه‌های اکتشافی معادن طلا و سنگ در تکاب باید شناسایی و به سرمایه گذاران این بخش معرفی شود.
وی اضافه کرد با رفع موانع سرمایه گذاری می‌توان به اهداف توسعه‌ای در تکاب دست یافت.

گفتنی است در چند سال اخیر معادن و کارخانه‌های طلا و صنعت گردشگری و فرش دستباف و صنایع دستی به عنوان محور‌های توسعه و قابل سرمایه گذاری شهرستان تکاب مطرح شده است.

شهرستان تکاب همچنین با دارا بودن ذخایر غنی معادن سنگ‌های زینتی و ساختمانی به عنوان قطب معدنی در استان آذربایجان غربی شناخته شده است.

برای توسعه تکاب و استان یک تحرک مدیریتی لازم است

نماینده مردم شهرستان‌های تکاب شاهیندرومیاندوآب درمجلس نیزدراین نشست گفت: بطور مرتب هر روز وضعیت جاده‌های تکاب را پیگیری می‌کنم.

وی بااشاره به منابع معدنی تکاب گفت::طرح ساخت نخستین منطقه ویژه اقتصادی کشور با رویکرد معادن طلا و سنگ در شهرستان تکاب تهیه شده و در کمیسیون اقتصادی مجلس درحال بررسی است وپس ازتصویب به دولت ارائه خواهدشد

مکرمی، فرماندار تکاب درنشست توسعه سرمایه گذاری در شهرستان‌های تکاب وشاهیندژ بااشاره به پتانسیلهاوقابلیت‌های شهرستان تکاب دربخش معدن وگردشگری گفت::ظرفیت‌های تکاب دربخش‌های گردشگری، معادن طلا و سنگ، فرش وصنایع دستی و خوشنویسی و هنر‌های تجسمی زمینه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد تولید و اشتغال است

مکرمی افزود: تخصیص ۱۵ درصد از حقوق دولتی درآمد‌های معدنی برای توسعه تکاب ضروری است و امیدواریم استاندار محترم در این زمینه مساعدت ویژه داشته باشند.

حجت الاسلام برادری امام جمعه تکاب نیز به مشکلات شهرستان تکاب بویژه در محور‌های مواصلاتی اشاره وگفت: ساخت جاده تکاب شاهیندژ، تکمیل بیمارستان نیمه کاره، فاضلاب شهری و پرداخت حقوق کارگران شهرداری از عمده مطالبات مردم تکاب از استاندار هست و انتظار می‌رود هر چه زودتر به نتیجه برسند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.