درخشش آینده‌سازان طلایی در قاره کهن / امید به والیبال بازگشت

تیم ملی والیبال جوانان ایران به مقام قهرمانی مسابقات آسیایی رسید تا نوید ظهور نسلی طلایی در والیبال داده شود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تابستان سال گذشته ، زمانی که تیم ملی نوجوانان ایران با سرمربیگری محمد وکیلی و حضور بازیکنانی ناشناخته و تازه وارد در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، جام قهرمانی را بالای سر برد، امیدهای زیادی در دل والیبال زنده شد.

والیبال ایران که با آمدن ولاسکو و حضور ستاره‌هایی نظیر سعید معروف ، سید محمد موسوی،  شهرام محمودی، فرهاد قائمی و غیره اسم و رسمی در جهان برای خود دست و پا کرده بود؛ رفته رفته و با والیبال زدگی برخی از ستاره‌ها در مسیر افول قرار داشت. رخ دادن برخی شکست‌ها و تیمی که به شدت از آن تیم سال‌های قبل فاصله گرفته بود؛ این نگرانی را در دل اهالی والیبال ایجاد کرد که به راستی آینده والیبالی که سال‌ها الگویی برای سایر رشته‌های توپی دیگر شده بود، می‌تواند بار دیگر در سطح جهان بدرخشد یا خیر؟

پای صحبت کارشناسان و اهالی والیبال که می‌نشستیم، با وجود اختلاف نظر در زمینه فنی، اکثر این کارشناسان و مربیان والیبال در یک موضوع اتفاق نظر داشتند. والیبال ایران با یک حلقه مفقوده روبه‌روست: «چرخه بازیکن سازی». این نگرانی زمانی که دو سال قبل جوانان والیبال ایران از رسیدن به سکوی آسیا بازماندند و با وجود پیش بینی‌های متعدد انتظار می‌رفت سکوی نخست را از آن خود کنند، به مقام نایب قهرمانی رسیدند، تشدید شد.

حالا دیگر والیبال ایران در رده پایه در سطح آسیا آقایی نمی‌کرد و این موضوع  روزهای خوبی برای آینده والیبال به همراه نداشت. یک نسل بعد ، یعنی تیمی که با عنوان «تیم ملی نوجوانان» در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، توانست مدال طلا را به گردن بیاویزد ، همه این نگرانی‌ها را از بین برد. همان تیمی که در فاصله کمتر از یک سال و این بار در نبرد آسیایی و در قالب تیم ملی جوانان، توانست بار دیگر صاحب عنوان قهرمانی شود. یک قهرمانی دلچسب برای شاگردان بهروز عطایی در کشور بحرین.

**قهرمانی شیرین با 6 پیروزی متوالی

مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا 2018، به میزبانی کشور بحرین و از سی‌ام تیر ماه آغاز شد. مسابقاتی که برای تیم‌ها از آنجایی حائز اهمیت بود که دو تیم نخست این رقابت‌ها صاحب سهمیه مسابقات جهانی 2019 می‌شدند.  اولین تیمی که مردان والیبال ایران باید در بحرین و در نبرد با حریفان آسیایی خود به مصاف آن می رفتند ، تیم ملی والیبال جوانان چین بود. تیمی که در گام ابتدایی مسابقات با حساب 3 بر صفر مغلوب ایران شد تا شاگردان بهروز عطایی آغازی محکم در مسابقات داشته باشند.

در گام دوم تیم ملی کره جنوبی به مصاف ایران رفت و این تیم نیز نتوانست از پس قدرت جوانان ایران برآمده و مقابل ایران با نتیجه 3 بر صفر شکست خورد.  این دو پیروزی حکم صعود ایران به عنوان صدرنشین به مرحله دوم مسابقات را صادر کرد. روز سوم مسابقات برای جوانان ایران با استراحت همراه بود و در روز چهارم ایران جدال با تیم ملی هند در مرحله یک هشتم نهایی را پیش رو داشت.

درخشش آینده‌سازان طلایی در قاره کهن / امید به والیبال بازگشت

 تیم ملی هند نیز مانند دو حریف پیشین، توانایی مقابله با مردان جوان والیبال ایران را نداشتند و با تن دادن به شکست مقابل ایران سبب شدند که تیم ملی والیبال جوانان ایران به جمع هشت تیم نهایی راه پیدا کند. مرحله یک چهارم نهایی ، مرحله دیگری بود که مردان والیبال به منظور صعود به نیمه نهایی به پیروزی در آن نیاز داشتند.

تیم ملی والیبال جوانان ایران برای رسیدن به نیمه  نهایی و جمع چهار تیم برتر مسابقات باید به مصاف تیم ملی قزاقستان می‌رفت. شاگردان بهروز عطایی با نمایشی خوب و بی نقص مقابل تیم ملی قزاقستان نیز به پیروزی رسیدند و به نیمه نهایی راه یافتند. تیم ملی جوانان ایران حالا برای قهرمانی به دو پیروزی و برای کسب سهمیه مسابقات جهانی به یک پیروزی دیگر نیاز داشت.

تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی تیم ملی تایلند را پیش رو داشت. تیمی که مردان جوان ایران با شکست دادن آن راهی فینال شدند، ضمن اینکه سهمیه مسابقات جهانی 2019 را نیز تصاحب کردند.

درخشش آینده‌سازان طلایی در قاره کهن / امید به والیبال بازگشت

تیم والیبال جوانان کره جنوبی که در مرحله نخست مسابقات قهرمانی آسیا، یک بار به مصاف تیم ملی ایران رفته و تن به شکست 3 بر صفر داده بود، در نبردی تکراری اما این بار با حساسیت چندین برابر و در قالب بازی فینال، باید مقابل یاران بهروز عطایی به میدان می‌رفت. تیم ملی ایران و کره جنوبی که هر دو بلیت مسابقات جهانی را در جیب داشتند، با آسودگی خیال و برای تصاحب جام قهرمانی دیداری حساس را برابر هم به نمایش گذاشتند.

در نهایت اما ملی پوشان جوان کشورمان که پیش از این سابقه 5 قهرمانی را در کارنامه خود داشتند، برابر پرافتخارین تیم تاریخ این رقابت ها یعنی کره جنوبی با 6 قهرمانی ایستادند و موفق شدند با شکست دادن این تیم بر بام آسیا قرار بگیرند.

**عطایی: فقط به قهرمانی فکر کردیم

بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی والیبال جوانان ایران درباره قهرمانی تیمش و تصاحب سهیمه مسابقات جهانی گفت: «فرمت جدید برای تیم ها تازگی داشت اما ما هدف مشخصی داشتیم و به اهدافی که می خواستیم یعنی کسب سهمیه جهانی و قهرمانی دست پیدا کردیم. ما هر روز باید در حال یادگیری باشیم. این مسابقات برای ما آموخته های زیادی داشت. هدف ما از امروز مسابقات قهرمانی جهان است و باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

ما هدف بزرگتری داریم و تمام تلاش ما رسیدن به این هدف است. از فردا این کار شروع می شود و این تیم آینده والیبال ایران است.بازی های خوبی انجام دادیم و به قدرت خود واقف بودیم.

درخشش آینده‌سازان طلایی در قاره کهن / امید به والیبال بازگشت

اینکه یک ست بدهیم یا ندهیم اهمیتی نداشت و ما می خواستیم والیبال خوبی بازی کنیم. این موضوع قدرت ما را نشان می دهد و به این معنا نیست که حریفان ما خوب نبودند. در مسابقات بزرگ جهانی نیز فینال 3 بر صفر تمام می شود و این نشان می دهد که قهرمان قدرتمند است و به معنی ضعف دیگر تیم ها نیست. از امروز به بعد تمام تلاش ما رسیدن به سکوی جهانی است و می خواهیم در این مسابقات موفق باشیم.»

**ضیایی: قهرمانی جهان دور از دسترس نیست

احمد ضیایی رئیس فدراسیون والیبال بعد از قهرمانی تیم ایران گفت: خداوند را شاکر و سپاسگزار هستم که شاهد پیروزی بچه های ایران بودیم. تیم ما با اقتدار به این مرحله رسید و بسیار عالی بازی کرد و همه نمونه بودند.

وی ادامه داد:اخلاق و کیفیت بازی ایران نقص نداشت و این پیروزی را به ملت ایران، رهبر معظم انقلاب، وزیر ورزش و جوانان و همه خانواده والیبال تبریک می گویم و از همه کادرفنی و زحمتکشان تشکر می کنم.

درخشش آینده‌سازان طلایی در قاره کهن / امید به والیبال بازگشت

رئیس فدراسیون والیبال تاکید کرد: در این مسابقات روز به روز بهتر می شدیم. اکثر بازی های بچه ها را دیدم و باز هم از همه تشکر می کنم که کمک کردند دل مردم شاد شود.ضیایی در ادامه افزود: بعضی از دوستان نگران نسل طلایی والیبال بودند. بارها گفتم که کشور ما در بحث والیبال یک حرکت هوشمندانه در پیش گرفته است و هیچ زمانی جای بزرگترها خالی نخواهد ماند.

در جریان لیگ جهانی همه دیدند که برادران بزرگتر این بچه ها تا چه اندازه از این بچه ها حمایت می کردند و همین برای ما ارزش است. وی تصریح کرد: اعتبار والیبال ما به این است که بزرگترها به این بچه ها کمک کنند تا آنها راه درست را بشناسند و به بهترین شکل ادامه دهند.رئیس فدراسیون در ادامه درباره آماده سازی این تیم برای مسابقات جهانی خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را می کنیم تا تیم برای مسابقات جهانی آماده شود. تیم ها در جهان با قدرت آماده می شوند و بازیکنان ما نیز چیزی برای این مسابقات کم ندارند و معتقدم اگر تیم ما خود را آماده نگه دارد، قهرمانی در جهان دور از دسترس نخواهد بود.

**امیدی که به والیبال بازگشت

شکست‌های تیم ملی والیبال بزرگسالان ایران در تورنمنت‌های یکی دو سال اخیر و ناتوانی والیبال ایران در شکست دادن تیم‌های قدرتمند جهان، این باور را ایجاد کرد که شاید دیگر از آن تیم ملی والیبال بزرگ و قدرتمند خبری نباشد.

درخشش آینده‌سازان طلایی در قاره کهن / امید به والیبال بازگشت

حالا اما با درخشش ستاره‌های جوانی که از دل برگزاری اردوهای استعدادیابی استان‌ها ، پله پله در والیبال ایران رشد کردند، این نوید داده شد که باید منتظر ظهور ستاره‌هایی جدید در والیبال ایران و بازگشت قدرت به تیم ملی والیبال بزرگسالان باشیم. تیمی که در مسابقات قهرمانی آسیا به جام قهرمانی رسید، سه بازیکن در ترکیب تیم بزرگسالان و چندین و چند بازیکن دیگر در اختیار دارد که شایستگی پوشیدن پیراهن تیم بزرگسالان را دارند.

بازیکنانی که با افتخار آفرینی خود بذر امید را بار دیگر در زمین والیبال ایران کاشتند. این بازیکنان کم سن و سال نیاز به مدیریت صحیح و برنامه ریزی مدون دارند تا با بهترین شرایط ممکن در مسیر درست گام بردارند تا این قهرمانی در رده جوانان به موفقیت‌های بزرگ‌تر در دیگر رده‌های سنی والیبال ایران نیز کشانده شود.

انتهای پیام/

ماجرای قهرمانی والیبال جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Saudi Arabia
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
خسته نباشید می گوییم به این عزیزان و تشکر می کنیم از ایشان که دل ملت ایران را خوشحال کردند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۱۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
آفرین شیربچه های ایران،خسته نباشید
آخرین اخبار