معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد؛

کشف دو میلیارد تومان کالا‌های قاچاق حوزه سلامت در گلستان

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: سال گذشته دو میلیارد تومان کالا‌های قاچاق حوزه سلامت در گلستان کشف شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛محمد صلبی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، عصر سه شنبه در نشست خبری با موضوع دستاورد‌های مبارزه با قاچاق در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: یکی از اقلامی که به صورت وسیع در سطح کشور به صورت قاچاق توزیع می‌شود اقلام و کالا‌های سلامت محور است.

وی افزود: سالانه سه و نیم میلیارد دلار در کشور کالا‌های قاچاق توزیع می‌شود که ۱.۷ دهم میلیارد دلار شامل لوازم آرایشی، بهداشتی و دارو هستند. در داخل ایران بسیاری از اقلام‌ها با برند‌های خارجی به صورت زیر زمینی تولید می‌شوند که این موضوع نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: با تمام تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد حداکثر کشفیات دو درصد و در خوش بینانه‌ترین حالت ۱۰ درصد است که این موضوع با شرایط فعلی غیر ممکن است.

وی تصریح کرد: با همکاری رسانه‌ها باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کرد چراکه اگر تنها توسط دستگاه‌ها، نظارت انجام شود کار به سختی پیش خواهد رفت.

صلبی اظهار کرد: مردم با نصب نرم افزار موبایلی «ttac» حتی می‌توانند قیمت و چرخه غیر قانونی بودن کالا‌ها را تشخیص دهند.

وی افزود: کل تعداد واحد مورد بازرسی کالا‌های سلامت محور در سال ۹۵ دو هزار و ۸۹ مورد و در سال ۹۶ دو هزار و ۲۰۹ مورد بوده است که با بازرسی‌های صورت گرفته ۱۰ درصد کالا‌ها به صورت قاچاق بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از کشف ۴۵۷ قلم داروی قاچاق در چهار ماه نخست امسال خبرداد و گفت: در این مدت ۲۰۸ بازدید از داروخانه‌ها، ۲۸ بازدید از عطاری‌ها و ۲۴۳ بازدید هم از مراکز عرضه مواد غذایی و آرایشی بهداشتی در استان انجام شد.

صلبی با بیان اینکه ۴۰ تا ۶۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور قاچاق و غیر مجاز هستند، اظهار کرد: گلستان در رده دوم کشف مواد آرایشی، بهداشتی و غذایی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه گلستان مقصد قاچاق است، تصریح کرد: در پایش‌هایی که صورت می‌گیرد مبدا قاچاق در تهران انجام می‌شود و گلستان مقصد قاچاق است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در خصوص افزایش قیمت دارو، گفت: قیمت‌های دارو براساس ضوابط و موصوبات وزارت بهداشت صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: سال گذشته مجموع قاچاق کالا‌های سلامت محور کشف شده در گلستان مبلغ دو میلیارد تومان بوده است.

صلبی با اشاره به تحریم‌های جدیدی که از آبان ماه آغاز خواهد شد، اظهار کرد: مردم ما نباید نگران باشند چراکه قبل از برجام هم این مشکلات وجود داشته و توانستیم از آن عبور کنیم.

وی با انتقاد از نگرانی مردم و ذخیره دارو توسط آن ها، افزود: اگر جامعه با اضطراب نسبت به کمبود دارو به ذخیره سازی آن اقدام کند در آینده دچار مشکل می‌شویم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه سخت‌ترین احکام و نظارت را بر داروخانه‌ها داریم، گفت: با توجه به اختیاراتی که داریم می‌توانیم بدون حضور تعزیرات و قاضی مجوز داروخانه را لغو کرد، ولی کمترین تخلفات در داروخانه‌ها صورت می‌گیرد.

 

انتهای پیام/پ

 

کشف لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در گلستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.