افزایش خشونت در حاشیه شهر/ ضرورت آموزش‌های تخصصی در جهت کاهش آسیب

رییس مرکز مشاوره آرامش با اشاره به افزایش خشونت در حاشیه شهر گفت: خشونت در این مناطق یک پدیده فراگیر و نگران کننده بوده که مستلزم آموزش‌های تخصصی در جهت کاهش آسیب است.

افزایش خشونت در حاشیه شهر/ ضرورت آموزش‌های تخصصی در جهت کاهش آسیببه گزارش حجت امامعلی نژاد رئیس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان در گفتگو باخبرنگارگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: همزمان با تشکیل اجتماعات بشری همواره جرم به عنوان پدیده‌ای شایع و اجتناب ناپذیر در کنار سایر پدیده‌های اجتماعی وجود داشته است.

وی افزود: همیشه افرادی وجود دارند که حقوق قوانین و ارزش‌های حاکم بر جامعه را زیر پا گذاشته و به حقوق دیگر افراد جامعه تجاوز و تعرض می‌کنند که در قالب خشونت به صورت‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: خشونت از نظر لغوی به معنای خشکی، تندی و سختی است و معمولاً خشونت با مفهوم پرخاشگری به کار برده می‌شود و در تعریف آن آمده است اعمال خصمانه‌ای که از روی عمد صورت می‌گیرد و به افراد و اشیا آسیب می‌رساند.

رییس مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: گزارش‌های رسانه‌ای و بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که خشونت در سال‌های اخیر در حاشیه شهر‌ها افزایش یافته و جدی‌تر شده است و شامل طیفی از اعمال عمده خشن جسمی، روانی، عاطفی و کلامی باشد که تاثیر منفی بر سلامت جسم و روان فرد و درک از خود برجای می‌گذارد.

 امامعلی نژاد افزود: این آمار‌ها خشونت‌های صورت گرفته در مناطق حاشیه‌ای استان را شامل نزاع و درگیری فردی و دسته جمعی، آدم‌ربایی، مزاحمت منافی عفت، سرقت و خشونت‌های منجر به قتل و مرگ‌های مشکوک می‌دهند.

وی  اظهار داشت: در جوامع امروزی که نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی شدت زیادی پیدا کرده ارزش‌های مشترک بین افراد با تضعیف جدی روبرو می‌شود.
وی گفت: در شرایطی که سرمایه‌های اجتماعی رو به فرسایش است، هرگونه محرکی مانند الکل، مواد مخدر، تعصب‌های نابجا و بسیاری از عوامل دیگر سبب تشدید اختلافات میان فردی می‌گردد و در نتیجه زمینه‌های بروز خشونت‌ها را فراهم می‌کند.
وی با اشاره به اجرای طرح انتظامی - اجتماعی آرامش درخانواده با محوریت آموزش سلامت روان و مهارت‌های زندگی در حاشیه شهر کرمان افزود: با توجه به ارتباط تنگاتنگ خشونت و سلامت یک جامعه طرح حاضر در نظر دارد با ارایه آموزش‌ها و راهکار‌های مناسب علمی بروز خشونت را به صورت ریشه‌ای در حاشیه شهرستان کرمان برطرف و از آثار و پیامد ناشی از آن جلوگیری کند.
امامعلی نژاد عنوان کرد: رفتار‌های پرخاشگرانه و ستیزه جویانه توأم با خشم و انتقام که منجر به قتل، ضرب و شتم، خسارت‌های مالی و جانی فراوان و جبران ناپذیری که در حاشیه شهر کرمان شده است وضعیت این مناطق را به مناطق بحرانی تبدیل نموده است.
رییس مرکز مشاوره پلیس کرمان گفت: طرح اجرایی حاضر در ابتدا با مطالعه تعدادی از پرونده‌های مربوط به حاشیه شهرستان کرمان و همچنین آمار و اطلاعات ثبت شده در خصوص جرایم و آسیب‌های محله‌های موصوف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که نتایج پژوهش‌های حاکی از آن است که بیشترین نزاع و درگیری و ناآرامی‌ها که منجر به رفتار خشونت‌آمیز شده است در محله‌ها و در معابر عمومی شهرستان رخ داده است.

وی گفت: مهمترین عامل یعنی خشونت، اضطراب و ناآرامی‌های فکری و روحی باعث تبدیل شدن وضعیت این مناطق به یک وضعیت بحرانی شده است.

وی تصریح کرد: این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که در این منطقه خشونت یک پدیده فراگیر و نگران‌کننده بوده که علل و متغیر‌های پدیدآورنده و موثر بر آن گوناگون است لذا بر خود لازم دانستیم با ارایه آموزش‌های تخصصی به صورت همه‌جانبه و ضربتی گامی در جهت کاهش آسیب‌های این منطقه برداریم.

وی با اشاره به اهداف کلی این طرح گفت: آموزش مهارت‌های دهگانه زندگی و توانمند سازی افراد حاشیه نشین با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت و بهداشت روان خانواده، آموزش حل تعارضات زناشویی، آموزش مهارت‌های اساسی زندگی، کنترل خشم، آموزش مهارت حل مسئله، آموزش ارتباط موثر و ... آموزش و پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه آموزش‌های عمومی شامل بهداشت روابط جنسی، مهارت‌های دهگانه زندگی، اصول فرزند پروری درجوامع هدف از جمله مساجد، تکایا فرهنگسراها، پایگا‌های مقاومت و اقشار عمومی عمومی بوده است.

وی افزود: کارشناسان معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، روانشناسان مرکز مشاوره آرامش استان، مددکاران کلانتری‌های شهرستان کرمان در این طرح ابتدا با انجام نیازسنجی و نظرسنجی در قالب انجام برآورد‌های اجتماعی و همچنین بررسی پرونده‌ها و آمار چندین ساله گذشته طرح‌های تحقیقاتی و گزارش‌های اجتماعی، توصیفی و تحلیلی آسیب‌ها و جرایم حوزه استحفاظی کلانتری ۲۰ شهری شناسایی شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان حوزه‌های جامعه‌شناسی و روانشناسی جوامع هدف عموم مردم حاشیه شهر شهرک قمر بنی هاشم و شهرک سعیدی مشخص شد.

امامعلی نژاد بیان کرد: بر اساس نیاز‌های آنان در چند موضوع مهم و کلیدی که در منطقه شناسایی شده بود متون آموزشی توسط کارشناسان اداره مشاوره و مددکاری معاونت اجتماعی فرماندهی در دستور کار قرار گرفت.

رییس مرکز مشاوره پلیس کرمان عنوان کرد: اقدامات اجرایی، برگزاری کلاس‌های آموزشی چهره به چهره به صورت کارگاهی، طراحی چاپ و توزیع ویژه نامه و بروشور آموزشی در جامعه هدف، طراحی چاپ و نصب بنر با محتوای پیشگیری و آموزشی در منطقه اجرای طرح، انجام نظرسنجی از شهروندان در زمینه رضایتمندی از طرح، برگزاری مسابقات اجتماعی انتظامی با موضوعات کنترل خشم فرزندپروری تعارضات زوجین اعتیاد از دیگر اقداماتی بود که دراین طرح انجام شده است.

وی گفت: پلیس با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در ستاد انتظامی، متناسب با تهدیداتی که متوجه امنیت جامعه است بویژه هدف گذاری دشمنان در کانون خانواده، هنجارشکنی، بداخلاقی‌های اجتماعی و ترویج قانون گریزی با استفاده از ظرفیت مشاوران متبحر و آموزش دیده، مترصد اقدام مقابله‌ای مناسب در حوزه نرم افزاری با شناسایی نقاط هدف از پیش طراحی شده است.

امامعلی نژاد افزود: ۱۶کارگاه آموزشی با موضوعات پیشگری از منازعات خانوادگی و اجتماعی در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی در طرح اجتماعی - انتظامی آرامش در خانواده، مد نظر قرار گرفته و فعلا به صورت محدود در حاشیه شهر کرمان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: پیشگیری و درمان اعتیاد و کنترل خشم از جمله آیتم‌های مورد هدف در این طرح می‌باشد.

طرح آرامش در خانواده سال قبل نیز با عنوان پلیس یار مهربان، در جنوب شرق استان و حاشیه شهر کرمان اجرا گردید که توفیقات قابل توجهی داشت.

انتهای پیام/ح

نگرانی از افزایش خشونت وجرم در حاشیه شهر کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار