ظرفیت صادرات 180 میلیون دلاری ایران به کنیا / کنیا دروازه ورود شرق آفریقاست

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا از ظرفیت صادرات 180 میلیون دلاری ایران به کنیا تا یک سال آینده خبر داد .

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هادی فرجوند سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا درهمایش آشنایی با بازار کنیا در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کنیا مرکز اقتصادی و دروازه ورود شرق آفریقاست و با صادرات به این کشور می توان به بازار شرق این قاره وارد شد ، تصریح کرد : در حالی که در 20 سال گذشته 9 شرکت ایرانی در کنیا مشغول فعالیت بودند در حال حاضر به 42 شرکت رسیده است و تا پایان سال به 50 شرکت خواهد رسید.

وی افزود : تا سه سال پیش صادرات ایران به کنیا سالانه 38 میلیون دلار بود که در سال 1396 به 136 میلیون دلار رسیده است و طی 6 ماهه اول سال به 76 میلیون خواهد رسید .

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا از ظرفیت صادرات 180 میلیون دلاری ایران به کنیا  تا یک سال آینده خبر داد و گفت : شرکت های ایرانی می توانند با حضور فعال در نمایشگاه های این کشور زمینه همکاری بلند مدت اقتصادی را فراهم کنند.

فرجوند با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تعامل اقتصادی ایران با کنیا وجود ندارد ، افزود : نداشتن شناخت از بازار کنیا مهمترین چالش پیش روی شرکت های ایرانی برای حضور بلند مدت در این کشور است. 

وی با اشاره به دریافت دو درصد کارمزد بانک توسعه صادرات  برای جابه جایی وجوه نقد بین کنیا و ایران بر تعدیل کارمزد بانک های ایرانی برای انتقال وجه از کنیا تاکید کرد و گفت : بانک های کنیا برای این جا به جایی 25 صدم درصد کارمزد دریافت می کنند و این در حالیست که  صادرکننده نیز باید ارز حاصل شده را در بانک به نرخ 4200 تومان تبدیل کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کنیا چای را مهمترین صادرات کنیا برشمرد و گفت : شرکت های ایرانی می توانند با خرید چای از کنیا و صادرات آن به سایر کشورهای عربی و آسیای میانه زمینه توسعه همکاری های اقتصادی با کنیا را افزایش دهند.

وی با مقایسه حضور شرکت های ترکیه ایی در کنیا تصریح کرد : ترکیه ظرف مدت 8 سال 400 شرکت را در این کشور به فعالیت دعوت کرده و زمینه صادرات 400 میلیون دلار کالا و خدمات را به این کشور فراهم کرده است .

 سفیر ایران در کنیا گفت :کنیا سالانه 5/5 میلیارد دلار صادرات و 16 میلیارد دلار واردات و تراز تجاری منفی دارد .

وی نرخ بیکاری در این کشور را 40 درصد و نیروی کار را  ارزان دانست و گفت:تقاضا برای مسکن کوچک و متوسط  در این کشور افزایش یافته است.

قاسم علی جباری عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این همایش گفت : آفریقا فرصت بی بدیلی برای شرکت های ایرانی است که خواستار فعالیت بلندمدت در این کشورند.

وی تصریح کرد : برخی از شرکت های استان اصفهان سالهاست در کنیا مشغول فعالیت اند و با مسایل از جمله حمل و نقل و انتقال وجوه بین بانک های دو کشور روبرویند.

وی ارایه تسهیلات ویژه سازمان توسعه تجارت ایران را  برای شرکت کنندگان در نمایشگاه های کنیا خواستار شد و گفت:برخی از شرکت های استان اصفهان در نمایشگاه های کنیا شرکت کردند و به دلیل شرایط سیاسی نتوانسته اند به موفقیت هایی دست پیدا کنند.

جباری از آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای  اعزام هیات های تجاری به کنیا و برگزاری نمایشگاه تخصصی در این کشور خبر داد .

انتهای پیام/م

همایش آشنایی با بازار کنیا در اتاق بازرگانی اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.