منشور ساماندهی آموزش ها و مشاوره های خانواده تدوین می شود

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان از تدوین منشوری در خصوص ساماندهی آموزش ها و مشاوره های خانواده در کرمان طی آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسینی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان در چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان که با محوریت ازدواج در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد، با اشاره به ضرورت ساماندهی آموزش ها و مشاوره های خانواده، گفت: با توجه به اهمیت این مسئله، ستادی تشکیل شد که تاکنون هر هفته با حضور اعضا برگزار شده است.

وی افزود: در این ستاد، موضوعاتی مثل مراکز مشاوره، آموزش هایی که در سطح شهر در حال انجام است و کارگاه های آموزشی که توسط برخی مراکز، اساتید و ... برگزار می شود، مورد بازبینی قرار گرفت.

حسینی تصریح کرد: آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج یکی از دغدغه های سازمان های متولیست که شاید برای اینها نیاز بود زیر کارگروه هایی را بگذاریم، به عنوان مثال آموزش و پرورش در مورد بحث آموزش های قبل از ازدواج، که قرار شد حمایتی هم از این سازمان صورت گیرد تا بتوانیم دختران پایه دهم و یازدهم و انجمن های اولیا و مربیان را در خصوص مهارت های زندگی و آگاهی های قبل از ازدواج آموزش دهیم.

وی یادآور شد: یکی از اعضای ستاد آموزش و مشاوره، اداره کل ورزش و جوانان است که یکی از رسالت هایش در بحث ازدواج است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان گفت: اسدی، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان عضو ثابت این ستاد  است که خوشبختانه تاکنون برنامه ها خوب رصد شد و گام به گام جلو رفتیم.

حسینی با اشاره به دریافت دستورالعملی در مورد هفته ازدواج که به مناسبت اول ذی الحجه، سالروز ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) از سوی وزارت ورزش و جوانان، افزود: برای اینکه این الگوپذیری و معرفی الگوها را به جوانان داشته باشیم، تصمیم گرفتیم در این هفته که سین برنامه ها به صورت ملی برای ما تعریف شده، با تعامل اعضای ستاد ساماندهی که نقش اساسی را در بحث آموزش ها، نشست های معرفتی و مشاوره های ازدواج دارند و سایر سازمان هایی که می توانند در بحث ازدواج و تسهیل گری کمک کنند، اجرا کنیم.

وی تصریح کرد: از جمله مباحث قابل طرح ، بحث های آگاهی رسانی، معرفتی، حمایتی و تسهیل گری در مسائل فرهنگی و اشتغال است تا این موج سازی و حساس سازی در خصوص موضوع مهم تحکیم بنیان خانواده که با موضوع مقدس ازدواج آغاز می شود، ایجاد شود.

حسینی تأکید کرد: همه ی دستگاه ها باید از تمام ظرفیت هایشان در این راستا استفاده کنند و قطعا با تعامل و هماهنگی همه ی سازمان های اجرایی ما می توانیم به این موضوع مهم، کمک کنیم.

وی به مشارکت تمام گروه ها از ائمه ی جمعه و جماعات گرفته تا فرمانداران، شهرداران و مشاوران امور بانوان در ادارات اشاره کرد و یادآور شد: قطعاً برگزاری دوره های آموزشی مهارتی برای کارکنان و خانواده هایشان (در خصوص انتخاب همسر، چگونه فرزندانشان را راهنمایی کنند، معیارها را چگونه انتخاب کنندو ...) می تواند سبب آگاهی در بین سایر گروه های جامعه نیز شود که در این راستا می توان از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد بهره برد تا برنامه های شاخصی را هم از نظر کمی و هم کیفی اجرا کرد.

حسینی بیان داشت: ازدواج موضوعیست که مربوط به همه ی دستگاه هاست و از آنجایی که این دغدغه همه ی خانواده هاست، این ستاد با حضور نمایندگان دستگاه ها تشکیل شد تا به نتیجه ی خوبی برسیم.

وی از تدوین منشوری در خصوص ساماندهی آموزش ها و مشاوره های خانواده در کرمان طی آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این منشور بر اساس نتیجه ی مصوبات همه ی جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان تدوین می شود.

حسینی افزود: این منشور به منظور اجرا به صورت استانی در شورای فرهنگی استان مطرح می شود که تاکنون هماهنگی های این کار انجام شده است.

وی از دستگاه های اجرایی استان خواست: در هفته ازدواج که با نام مقدس حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) گره خورده، غیر از برنامه های روتین خود، یک یا دو برنامه های شاخص ارائه دهند و برای این کار از ظرفیت های اداره ی خود استفاده کنند یا به صورت مشارکت با سایر ارگان ها این برنامه ها را عملیاتی کنند تا بدین منظور یک موج سازی در بحث ازدواج در راستای آگاه سازی خانواده ها ایجاد شود.

حسینی با اعلام اینکه متأسفانه امروز روی مهارت های زندگی و معیارهای انتخاب همسر و چگونگی مدیریت زندگی آینده توسط جوانان از سوی برخی خانواده ها مدیریت نشده است و در این راستا برنامه ای ندارند، تصریح کرد: اگر این حساس سازی در ادارات و خانواده های دستگاه ها ایجاد شود، قطعا می تواند تأثیرگذار باشد.

وی ساماندهی سازمان های مردم نهاد در حوزه خانواده و را ه اندازی بانک اطلاعاتی از اساتید، مشاوران و کسانی که در زمینه جامعه شناسی، روانشناسی و مسائل مذهبی فعالیت دارند را مصوبات جلسات قبل ستاد ساماندهی امور جوانان اعلام کرد و یادآور شد: قطعا باید از ظرفیت های سمن ها در حوزه ازدواج، فرهنگ سازی و نهادینه سازی استفاده کرد.

حسینی گفت: در سین برنامه های روزشمار هفته ازدواج یک روز مربوط به سمن ها هست که قرار هست در این روز، از طریق ورزش و جوانان، بانک اطلاعاتی سمن ها را ارائه دهیم، بر این اساس باید سمن ها درجه بندی و رتبه بندی و نظارت هایی بر نوع برنامه ها و میزان تأثیر گذاری آنها انجام شود.

وی برگزاری نشست هایی با خانواده های موفق  و خانواده های معظم شهدا به منظور استفاده از تجارب آنها را از دیگر مصوبات این ستاد طی هفته های گذشته اعلام کرد.

حسینی به فضاهای مجازی اشاره کرد و گفت: دستگاه ها می توانند در این زمینه کمک و با رصد کردن مسائل جوانان و ارائه ی برنامه در این زمینه حمایت خود را اعلام کنند.

وی افزود:  اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری، امسال یک پنج صدم درصدی اعتباراتی دارد که اکنون تمام هم و غممان این است با این اعتبارات در خصوص مهارت ها و تحکیم بنیان خانواده طرح هایی ارائه کنیم.

حسینی از سازمان های مردم نهاد خواست: در صورتی که در خصوص اشتغال جوانان و مهارت ها طرح های قابل اجرایی دارند، اعلام کنند.

وی تصریح کرد: روی این طرح ها باید نظارت دقیق صورت گیرد و فقط به فیلم، عکس و گزارش بسنده نشود، در صورتی که طرح خوبی باشد، قطعاً حمایت می شود.

انتهای پیام/ب

چهارمین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در کرمان

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار